وزیر خارجه کشورمان با بیان این‌که در برابر فشارهای آمریکا، حمایت اروپایی‌ها برای حفظ توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ بهتر از حد انتظار بوده است تاکید کرد: قرار نیست ایران برای تحقق ساز و کار مورد تعهد آنها بیش از انتظار، صبوری کند.
کد خبر: ۱۱۶۸۲۰۰

به گزارش مهر، محمدجواد ظریف در مصاحبه با بی.بی.سی تاکید کرد تلاش برای حفظ برجام کار دشواری است چرا که آمریکا نقش فراگیری در نظام مالی بینالمللی دارد حالآنکه بهرغم دشواریها، گزینهها نیز مشخص هستند: آیا جامعه بینالملل قصد دارد به آمریکا اجازه حکمرانی بدهد؟ در گذشته این امر اتفاق افتاد حال آنکه مبتنی بر برخی قوانین بود نه براساس فرامینی که هر روز تغییر میکنند.

وی در پاسخ به این سوال که در برابر تهدیدهای ترامپ، چه انتظاری از کشورهای اروپایی که ملزم به حفظ برجام هستند، میرود نیز گفت: ترزا می، نخستوزیر انگلیس و امانوئل ماکرون رئیسجمهوری فرانسه و دیگر رهبران اروپایی از تعهد به برجام و همچنین حق ایران برای برخورداری از مزایای اقتصادی آن سخن گفتهاند. شاید اروپاییها بهتر از حد انتظار تعهد به برجام را ابراز کردند. بنابراین باید این تعهدات سیاسی را به ساز و کار (اجرایی) تبدیل کنند و بر این باور هستم که این ساز و کارها اجرایی میشود.

ظریف افزود: ایران اندکی صبر خواهد کرد. البته این به معنای آن نیست که کاسه صبر ما هیچ وقت لبریز نمیشود اما کمی تحمل میکنیم تا نتیجه را ببینیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر امکان پذیرش دعوت ترامپ برای دیدار با حسن روحانی، رئیسجمهوری ایران گفت: هیچ چیز غیر ممکن نیست اما ماحصل دیدار ترامپ و روحانی به یک عکس یادگاری و یک سند ۲ صفحهای ختم میشود این در حالی است که ما یک سند یکصد و پنجاه صفحهای (برجام) در اختیار داریم که درباره آن کلمه به کلمه مذاکره کردهایم. مذاکرهای که فقط بین ایران و آمریکا نبود بلکه میان ۶ قدرت دیگر جریان داشت و به عنوان کسی که برای مدتی طولانی در این مذاکره دخیلم میتوانم به ترامپ اطمینان بدهم که توافق بهتری نصیب آمریکا نمیشود.

وزیر امور خارجه در پاسخ به ادعای خبرنگار بی.بی.سی مبنی بر اینکه کیم جونگ اون، رهبر کرهشمالی راهی متفاوت در پیش گرفته و ترامپ را عاشق خود کرده است، گفت: روابط بینالملل با عاشقی میانهای ندارد بلکه درباره احترام به تعهدات است. آنچه که بعد از انتخاب ترامپ بهعنوان رئیسجمهوری آمریکا اتفاق افتاد، انقلاب نبود بلکه صرفاً تغییر دولت بود و توافق هستهای نیز توافقی شخصی میان من و جان کری یا میان اوباما و روحانی نبود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها