کارشناس مسایل خاورمیانه یکی از عوامل اقتدار داخلی جمهوری اسلامی ایران در جهان و منطقه را مربوط به عملکرد درخور توجه نیروی انتظامی در حفظ امنیت شهرها و مرزها دانست و گفت: اگر امروز جهانیان از کشورمان در تحولات منطقه بعنوان یک قدرت تاثیر گذار و نام دار یاد می کنند، نشات گرفته از اقتداری است که ما در داخل مرزهای خود داریم و از این منظر ناجا حقیقتا زمینه ساز اقتدار منطقه ای و فرامنطقه ای ما شده است.
کد خبر: ۱۱۶۸۰۷۰
عملیات ویژه ناجا در اعتبار بخشی به نام ایران/ تا پلیس هست، ایران، بغداد و کابل نمی شود

سعدالله زارعی در گفت وگو با جام جم آنلاین، جایگاه منطقه ای هر کشوری را در درجه اول منوط به اقتدار داخلی آن کشور دانست و گفت: از بعد داخلی اقتدار یک کشور زمانی شکل می گیرد که حکومت قادر باشد توسط ضابطان قضایی و انتظامی خود امنیت شهرها، محله ها و مرزهای خود را حفظ کند و علاوه بر اطاعت کردن از قوانین و مقررات وضع شده از سوی شهروندان، نهادهای متولی نظم و قانون از اعتبار و وجه پلیسی درخور توجه ای برخوردار باشند.

وی با بیان اینکه وجود حس امنیت در کوچه و خیابان، جاده ها و راه مواصلاتی بر وجه اقتدار داخلی هر کشوری می افزاید، تصریح کرد: چنین شرایطی موجب می گردد زندگی عادی مردم در طول شبانه روز به شکل طبیعی ادامه داشته باشد و کشور مسیر توسعه خود را در بخش های مختلف علمی، آموزشی، اقتصادی و سیاسی طی کند، در مقابل دشمنان ما هم قادر به رخنه در مرزها و شهرهای ما نیستند و امکان برهم زدن نظم داخلی توسط آنها به پائین ترین سطح کاهش می یابد. در حالی که در برخی از کشورهای منطقه شاهد هستیم متاسفانه به دلیل اینکه اقتدار داخلی آن کشورها از ابتدا دستخوش تغییر و تحول بوده، شهروندان هرگز نمی توانند تضمین بدهند که در صورت خروج از منزل، دانشگاه یا محل کار سالم به مقصد می رسند.
این کارشناس سیاسی با اشاره به اینکه دشمنان نظام در طول 40 سال گدشته تلاش کرده اند اداره مملکت را با مخاطره همراه سازند، افزود: متولی اصلی برقراری امنیت داخلی با نیروی انتظامی است که علاوه بر نظم بخشی بر امنیت فیزیکی و ترافیکی جامعه وظیفه صیانت بخشی از مرزها را هم بر دوش می کشد و در اصل عمده زندگی اجتماعی مردم با انواع اقدامات نیروی انتظامی سازمان دهی می شود و همیشه باید پاسخگوی مردم باشد.
وی اقتدار داخلی را مقدمه اقتدار خارجی خواند و گفت: کشوری که در حوزه داخلی دارای ثبات و آرامش و امینت نباشد هرگز نمی تواند در عرصه بین المللی حرفی برای گفتن داشته باشد. از طرفی چون مقوله امنیت ملی امری یکپارچه است، تامین امنیت در اشکال منطقه ای و بین المللی خود هم به ثبات و امنیت داخلی کمک شایانی می کند. مثلا اگر یک کشوری در حوزه اقتصادی در محیط منطقه ای خود دارای روابط اقتصادی فعالی با کشورهای پیرامونی باشد، اقتصاد داخلی آن کشور هم از ثبات و پایداری مطلوبی برخوردار خواهد بود و در صورت مراودات و معاملات در یک فضای امن منطقه ای ظرفیت های داخلی هم به همان تناسب شکوفا می شود و بسیاری از گره های مالی کشور برطرف می گردد.
زارعی در بحث امنیت سیاسی، رابطه جمهوری اسلامی ایران با عراق، سوریه، روسیه و ترکیه را رابطه ای استراتژیک بشمار آورد و گفت: همکاری های امنیتی ما بویژه در حوزه سیاسی با سایر کشورها نظیر افغانستان، پاکستان، قطر و حتی آسیای میانه افزون بر اینکه برای اقتدار داخلی وخارجی ما مفید بوده جایگاه بین المللی ما را به خصوص پس از انقلاب به شکل چشم گیری ارتقاء داده است.
وی ادامه داد: امروز جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با مخلان نظم و امنیت داخلی خود در میان سایر کشورها پیشرو است. ضمن اینکه پیمان های امنیتی با دیگر دولت ها خاصه در منطقه توانسته در ایجاد ثبات و آرامش داخلی کشورها نقش بسزایی ایفا کند. این مسئله باعث می شود بحران داخلی همسایگان به داخل کشور ما سرایت نکند کما اینکه روزانه بیخ گوش ما ده ها انفجار بمب و اقدام تروریستی رخ می دهد اما شهروندان ما در سایه رصد کامل مسائل امنیتی اطلاعاتی توسط نیروهای نظامی و انتظامی با خیالی آسوده به امور روزمره خود می پردازند.
زارعی خاطر نشان کرد: امنیت مقوله ای است که در داخل و خارج هم پوشانی دارند و نیروی انتظامی و یگان های تابعه آن یکی از متولیان ایجاد نظم بخشی به این هم پوشانی هستند. از این رو باید گفت اگر جمهوری اسلامی ایران امروز در منطقه وجهان بعنوان یک کشور تاثیر گذار و نام دار تلقی می شود نشات گرفته از اقتداری است که ما در داخل مرزهای خود داریم و لذا از این منظر ناجا حقیقتا زمینه ساز اقتدار منطقه و فرامنطقه ای ما شده است و در عین برقراری رفتاری انسانی توام با الفت و حسن نیت در کمال آرامش وخویشتنداری زمام امور و کنترل شریان حیاتی و اجتماعی کشور را در دست دارد.

محمدرضا شجاعیان/ جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها