چرخه عمر کسب‌وکار

یکی از مفاهیمی که در کسب‌وکارهای نوپا اهمیت دارد، چرخه عمر است. چرخه عمر مدت‌زمانی است که استارت‌آپ از ایده به شرکتی بزرگ تبدیل می‌شود یا برای همیشه از بین می‌رود. یک استارت‌آپ معمولا بدون سرمایه اولیه زیاد و با یک تیم کوچک شروع به کار می‌کند و مدل کسب‌وکاری دارد که مقیاس‌پذیر است و همین ویژگی مقیاس‌پذیری باعث می‌شود سریع رشد کند تا به کسب‌وکاری بزرگ و پرسود تبدیل شود.
کد خبر: ۱۱۶۴۸۱۳

بعضی از این مدل‌ها در ادامه معرفی شده‌اند:

چرخه عمر در مدل توسعه مشتری

این مدل توسط استیو بلنک ایجاد شده و چهار مرحله کلی دارد. مرحله اول «شناخت مشتری» است که روی روش‌های شناسایی کاربران که حاضرند برای خدمات کسب‌وکار پول پرداخت کنند، تمرکز می‌کند. مرحله دوم «اعتبارسنجی مشتری» است که با آماده‌سازی کمینه محصول پذیرفتنی (MVP) و ارائه آن، مشتریان داوطلب اولیه را مشخص می‌کند. این مرحله به تعیین استراتژی‌های عرضه و فروش کمک می‌کند. مرحله سوم «ایجاد مشتری» است که روی تبلیغات و تقویت کانال‌های فروش و توزیع تمرکز دارد تا مشتریان جدیدی برای کسب‌وکار ایجاد کند. مرحله آخر «ساختن شرکت» است. در این مرحله ساختار استارت‌آپی به ساختار رسمی یک شرکت تبدیل خواهد شد.

چرخه عمر کسب‌وکار در مدل ژنوم مارمر

این روش چهار مرحله دارد و بر مراحل مختلفی که محصول طی می‌کند تمرکز دارد:

مرحله اول «اکتشاف» است که تیم به دنبال راهکاری برای رفع یک مشکل یا نیاز می‌گردد. مرحله دوم «اعتبارسنجی»‌ است که تیم به دنبال سنجش ارزشی است که محصول ایجاد کرده و شاخص‌های کلیدی و ویژگی‌های محصول در این مرحله مشخص می‌شوند. مرحله سوم «بهره‌وری» است که تلاش می‌کند مدل کسب‌وکار و تجربه کاربری را بهبود بخشد تا بر فروش بهتر اثر مثبت بگذارد. مرحله آخر «مقیاس‌گرفتن» است که تلاش می‌کند استارت‌آپ را رشد دهد و مشتریان بیشتری را به آن جذب کند.

چرخه عمر کسب‌وکار در مدل سرمایه‌گذاری

این روش سه مرحله دارد. در مرحله اول «سنجش ایده» مطرح است. بنیان‌گذار استارت‌آپ باید توانایی جذب نظر سرمایه‌گذاران را داشته باشد تا روی ایده‌اش سرمایه اولیه جذب کند. تهیه طرح کسب‌وکار مدون و قابل توجیه در این مرحله موثر است. مرحله بعدی «شروع اولیه» است که کسب‌وکار با سرمایه کم استراتژی‌های خود را روی محصول اولیه پیاده می‌سازد و با سنجش ایده در بازار واقعی امکان رشد خود را محک می‌زند. مرحله سوم «رشد» است که مشتری و به دنبال آن سرمایه کسب‌وکار افزایش پیدا می‌کند و شکل جدی به خود می‌گیرد.

نگین یشمی

جامجم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها