معرفی سایت‌های مذهبی که در ماه محرم بسیار فعال هستند

هیات آنلاین!

از مدت‌ها پیش هیات‌های مجازی یکی پس از دیگری فعالیت خود را آغاز کردند که با تغییر سبک زندگی کارآمد بودن آنها بیشتر به چشم آمد.
کد خبر: ۱۱۶۴۰۱۷

سایتهای مذهبی زیادی هستند که میتوانید با مراجعه به آنها از برگزاری مراسمات مذهبی، زمان و مکان و مداح و ظرفیت آنها با خبر شوید و هیات خود را انتخاب کنید. در گزارش زیر بخشی از آنها را بررسی میکنیم.

هیأتهای مذهبی از قدیمیترین نهادهای مردمی و اجتماعی بوده که حول محور حب اهل بیت(ع) و تعظیم شعائر دینی(ع) فعالیت میکنند، اگرچه تا دو دهه پیش اغلب هیاتها بیشتر ایام شهادت ائمه اطهار(ع) را مراسم میگرفتند، اما امروزه میبینیم که هر هیاتی در اعیاد مختلف شیعیان به همان اندازه نیز فعال است.

یکی از کارکردهای بسیار مؤثر هیأتهای مذهبی، الگوسازی، مبتنی بر دین باوری و رعایت هنجارها و ارزشهاست. افراد با حضور در دستهجات، تکیهها و حسینیهها و استماع احادیث و درسهای اخلاقی و بهرهمندی از آیات الهی، سیره علمی و عملی ائمه معصومین(ع) و اشعار مداحان در مدح و ثنای اهل بیت(ع) به صورت علمی و کاربردی، در مسیر فرهنگی اهل بیت(ع) گام میگذارند. بیشک «هیات» یکی از قویترین مراکز معرفتی شیعه بوده و هست و نقش آن در بالا رفتن، آگاهی افراد، معنویت فرد و اجتماع بیبدیل است.

امروزه اما با گونه دیگری از هیاتها مواجهیم. با پیشرفت علم فناوری و نوع سبک زندگی، کم کم شاهد بروز هیاتهای مجازی نیز بودیم. سایتهایی که اغلب در زمینههای فرهنگی ـ اسلامی فعالیت کرده و به پوشش اخبار هیاتها و برگزاری مراسمات میپردازند که در ذیل کارکرد چند نمونه از آنها را مرور میکنیم.

سایت عقیق

سایت عقیق فعالترین سایت مذهبی در ایران است که در پوشش اخبار مربوط به برگزاری هیاتها فعالیت میکند. عقیق سالهاست در این زمینه مشغول به کار است و تا امروز توانسته جایگاه خوبی در میان مخاطبان خود پیدا کند.

عقیق در همه شبکههای اجتماعی نظیر تلگرام و ایستاگرام فعال است و همین فعالیت را در قالب عقیق تیوی در آپارات نیز انجام میدهد.

هیات کجا بریم؟

به سایت عقیق که سر بزنید حتما چشمتان به گزینه «هیات کجا برویم؟» میخورد. این طرح برای اولین بار در ایران توسط همین سایت پیادهسازی شده و برنامه موبایلی آن نیز در تمام نسخهها موجود است. با برنامه هیات کجا برویم. میتوانید هیات خود را براساس فیلترهای مختلف نظیر موقعیت جغرافیایی یا نوع سخنران، مداح یا ساعت برگزاری مراسمات انتخاب کنید. گفتنی است این طرح با همکاری شرکت اسنپ به اجرا رسیده است. در واقع اسنپ نیز در اقدامی خیرخواهانه گامی در راستای راحتی رفت و آمد مستمعین برداشتهو به افرادی که در ایام محرم از طریق برنامه هیات کجا برویم در خواست اسنپ کنند؛ 30 درصد تخفیف میدهد.

سامانه جستوجوی هیات یا همان هیات کجا برویم؟ فیلترهای دیگری نظیر تعیین روز مراسم؛ پربازدیدترین مراسم و نوع برگزاری مراسم نیز دارد.

عقیق علاوه بر پوشش اخبار برگزاری هیاتها؛ بخش خبری نیز دارد که اخبار و گزارشهای مربوط به همین حوزه را منتش رمیکند. بخش دیگری از این سایت به نام نیازمندیهای هیات؛ به شما هرآنچه که برای برگزاری یک مراسم نیاز دارید را معرفی میکند. از آگهیهای مربوط به سیستم صوتی؛ تا طراحی پوستر و عکاسی و... . د راین بخش میتوانید تمام نیازمندیهای خود را برای برگزاری هیاتتان یک جا رفع کنید.

سایت وارث

وارث بعد از سایت عقیق؛ بزرگترین سایت مذهبی فعال در ایران است که اخبار مرتبط با هیاتها و مراسمات مذهبی را پوشش میدهد، به سایت وارث که بروید با آیتمهای جالبی روبهرو میشوید.

یکی از این آیتمها «منبرهای یک دقیقهای» است. در این بخش از تمام سخنرانان و علمای حاذق استفاده شده است و سخنرانیهای آنها را به صورت موضوعات یک دقیقهای در اختیارتان قرار میدهد.

وارث برنامه سخرانیهای دهههای محرم و برگزاری مراسمات را به طور منظم پوشش میدهد. علاوه بر این گزارش نسبتا کاملی نیز از مراسمات مداحان معروف نیز منتشر میکند. اغلب این گزارشات به صورت صوتی ویدئویی یا عکس است که میتوانید در این سایت آنها را جستوجو کنید. همچنین در وارث میتوانید گزارشات جامعی از نوع برگزاری مراسمات مذهبی سنتی در گوشه و کنار ایران و جهان بینید و اطلاعات زیادی را در این زمینه به دست آورید.

سایت وارث در شبکههای اجتماعی تلگرام و اینستاگرام فعالیت منحصر به فردی دارد و به نوعی در حوزه خودش منبع به حساب میآید.

فطرس

سایت فطرس نیز از سایتهای مذهبی فعال در این زمینه است که به صورت اختصاصی وابسته به هیات رایه العباس و حاج محمود کریمی است. فطرس به صورت کامل تمام مراسمات حاج محمود کریمی را پوشش میدهد و آرشیو کاملی از مراسمهای هیات رایه العباس دارد. علاوه بر این در بخش «نوا و نما» به صورت کامل میتوانید ادعیهها و مناجانتها و مراسمها را به تفکیک ماههای قمری جستوجو کنید. این سایت در تلگرام و اینتساگرام نیز دنبال کنید.

علاوه بر عقیق دیگر مداحان معروف کشور نیز پایگاههای خبری اختصاصی خود را دارند که اخبار مربوط به برگزاری مراسمات خود را در آن پوشش میدهند که از جمله آنها میتوان به وبسایت میثم مطیعی و سیدمجید بنیفاطمه اشاره کرد.

چادرخاکی

سایت چادر خاکی از جمله سایتهایی که که به صورت کامل فقط مداحیهای مراسمات مختلف را در دسته بندیهای متنوع نظیر انتخاب مداح و یا نوع هیات انتخاب کنید. نوعی رادیوجوان مذهبی به آن میگویند که صرفا در حوزه نوای مداحان فعالیت میکند.

عارف چراغی

خبرنگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها