یک پرونده، یک هشدار

آهی 10 میلیونی

هنوز هوا گرگ و میش بود که مثل هر روز خیلی زود از خواب بیدار شدم. چشمانم را مالیدم. ناخودآگاه و از روی عادت دستم به سمت گوشی تلفن همراهم رفت تا هم ساعت و هم پیامک‌های احتمالی شب گذشته را ببینم.
کد خبر: ۱۱۶۱۲۹۸

در کنار پیامکهای مزاحم تبلیغاتی که این روزها تعدادشان زیادتر هم شده، پیامکی از بانک دریافت کرده بودم که برداشت از حساب بود!

تعداد پرشمار ارقام عددی که در پیامک آمده بود، خواب را از سرم پراند و درجا ایستادم. همه موجودی حسابم خالی شده بود. رقمی نزدیک به ده میلیون تومان. پولی که هزینه شیمیدرمانی مادرم بود. دنیا روی سرم خراب شد. منتظر نشستم تا ساعت هفت شود و خودم را به بانک سرِ کوچه برسانم.

مستقیم رفتم سراغ رئیس بانک، موضوع را با او درمیان گذاشتم. پیش خودم گفتم شاید پیامک اشتباه برای من آمده باشد و از این خوشخیالیها...

ولی رئیس بانک بعد از بررسی موضوع گفت: دیشب این مبلغ به صورت خرید اینترنتی از حساب شما کسر شده است. بعد هم توصیه کرد به پلیس فتا مراجعه کنم.

با 110 تماس گرفتم و با راهنمایی آنها خودم را به ساختمان پلیس فتا رساندم. افسر سایبری پلیس حرف هایم را که با عجله برایش تعریف میکردم شنید و بعد با حرفهای امیدوارکنندهاش کمی آرامم کرد.

او پرسید یکی دو روز گذشته خرید اینترنتی داشتی؟ کمی که فکر کردم یادم آمد که دیروز غروب شارژ اینترنتی خریده بودم. در سایتی اعلام شده بود که شارژ ارزانتر از جاهای دیگر فروخته میشود. وسوسه شدم و اینترنتی شارژ گرفتم.

همین که گفتم شارژ اینترنتی، افسر پلیس سری تکان داد و گفت: قربانی فیشینگ شدی.

گفتم فیشینگ!؟

گفت: بله شما و دیگر شهروندان روزانه به بهانه خرید شارژ ارزانقیمت و بهانههای مختلف دیگر فریب تبلیغات سایتها و مجرمان سایبری را خورده و از درگاههای جعلی طراحی شده اقدام به خرید اینترنتی میکنید که در خلال همین ماجرا تمامی اطلاعات حساب بانکیتان به دست مجرمان میرسد و در ادامه آنچه میشود که نباید.

پشت دستم کوبیدم و آهی بلند کشیدم. آهی به قیمت ده میلیون تومان.

توصیه به شهروندان

خریدهای خود را از فروشگاههای معتبر انجام دهید.

رمزهای اول و دوم کارت بانک خود را به طور دورهای تغییر دهید.

برای خرید اینترنتی خود به فروشگاههایی که دارای نماد اعتماد الکترونیک هستند، مراجعه کنید.

به هیچ عنوان به فروشگاههایی که در شبکههای اجتماعی شکل گرفتهاند، اعتماد نکنید.

خریدهای اینترنتی خود را از سایتهایی که دارای پروتکل امنیتی: https هستند انجام دهید.

همواره مراقب صفحات جعلی یا همان فیشینگ باشید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها