رونق شرح حال‌گونه‌های بالیوودی

چهره‌هایی که پول می‌سازند

موفقیت کلان مالی و انتقادی «سانجو»، بیش از گذشته توجه صنعت سینمای هند را به تولید درام‌های شرح حال‌گونه جلب کرده است. این روزها تهیه‌کنندگان و فیلمسازان این کشور پرجمعیت آسیایی، به دنبال ساخت فیلم‌هایی براساس داستان زندگی چهره‌ها و شخصیت‌های سرشناس هند در رشته‌های مختلف هستند. این فقط بازیگران و سوپراستارهای بالیوودی نیستند که الهام‌بخش فیلمسازان شده‌اند. نام‌های آشنای دنیای علم، ورزش، ادبیات و سیاست هم سوژه‌های مناسبی برای صنعت سینمای هند شده‌اند. هر روز که می‌گذرد، یکی از شرکت‌های معتبر فیلمسازی هند خبر تولید فیلمی برمبنای داستان زندگی این چهره‌های محبوب و مطرح را اعلام می‌کند.
کد خبر: ۱۱۶۰۱۰۰

درام شرح حالگونه سانجو درباره سانجی دات سوپراستار جنجالی بالیوود است. رانبیر کاپور پسر ریشی کاپور، نقش دات را جلوی دوربین بازی کرد. فیلم حدود دو ماه قبل روی پرده سینماهای هند رفت و موفق به فروشی 341 کروری شد. (هر 100 کرور، حدود 16 میلیون دلار است) با این رقم بالای فروش، سانجو نهتنها تبدیل به پرفروش‌‌ترین فیلم سال 2019 جدول گیشه نمایش هند شده، بلکه لقب سومین فیلم پرفروش کل تاریخ سینمای هند را نیز از آن خود کرده است. رکورددار جدول گیشه نمایش تاریخ سینمای هند، «باهوبالی 2» و «دانگل» با فروشهایی 510 و 387 کروری هستد.

داستان زندگی سانجی دات آنقدر در خودش ماجراجویی و هیجان داشت، که براحتی میتوانست دستمایه یک درام سینمایی پرتنش و پرهیجان شود.

«کشتی» با مضمون شرح حالگونه

اما دستاندرکاران سینمای هند باور دارند که در زندگی بقیه چهرههای نامدار و مطرح گذشته و حال هند، میتوان نامهای زیادی را پیدا کرد که چنین تنشها و هیجاناتی را در دل خود داشته باشند. البته واضح است که نامهای جنجالی دنیای هنر و ورزش، توانایی جلب و جذب تعداد بیشتری از تماشاگران را دارند. اما تجربه «دانگل/ کشتی» نشان میدهد که در صورت یک فیلمنامه جذاب و دقیق، میتوان حتی داستان زندگی افراد کمتر شناخته شده و نهچندان مطرح را نیز تعریف و به موفقیت بالایی در جدول گیشه رسید.

دانگل را عامر خان تهیه کرد و خودش در نقش مکمل آن ظاهر شد. اما داستان آدمی که فیلم تعریف میکرد، به اندازه سانجی دات سرشناس و جنجالی نبود. این فیلم درباره گیتا پوگات دختری روستایی است، که توانست تبدیل به اولین زن هندی شود که در مسابقات جهانی ورزش کشتی موفق به کسب مدال طلا شد.

دور از شایعات مناقشهبرانگیز

دو سال قبل هم سونم کاپور در فیلم «نیرجا»، نقش نیرجا بانوت را بازی کرد. او مهمانداری بود که در جریان یک گروگانگیری هوایی، موفق به نجات جان مسافران هواپیما و مقابله با تروریستهای هواپیماربا شد.

فیلم موفقیت بسیار زیادی در جدول گیشه کسب کرد و نشان داد که تماشاگران هندی، دوستدار محصولاتی متفاوت از تولیدات رایج بالیوود هستند. اما آنیل کاپور پدر سونم، عقیده دارد فیلمی براساس داستان زندگی او بسیار خستهکننده از آب درخواهد آمد.

او کار بازیگری را کمی زودتر از سانجی دات شروع کرد و برای چند دهه یکی از موفق‌‌ترین بازیگران مرد بالیوود بوده است و میگوید: «در تمام این سالها، یک زندگی آرام و به دور از جنجال داشتهام. هیچوقت پایم به بازار شایعات و مناقشهبرانگیز باز نشد. برای همین، فکر نکنم کسی بخواهد داستان زندگیام را روی پرده سینما تماشا کند.

این فیلم چه چیزی میخواهد به بینندهاش بدهد، جز آنکه حوصلهاش را سر ببرد؟ برای تماشاگران مهم نیست داستان چه کسی روی پرده تعریف میشود و آیا او بسیار مشهور است یا نه. تماشاچی به دنبال هیجان و تنش است و هر آدم واقعی که داستانش اینها را به او بدهد، از آن استقبال میکند. زندگی من چنین چیزی را در خودش ندارد.»

فوتبالیست مسلمان الهامبخش

با این حال، آجی دیوگان دیگر ستاره موفق بالیوود بر این باور است که زندگی چهرههای نامدار هنر و ورزش دستمایه خوبی برای ساخت محصولات متفاوت و پولساز هستند. احتمالا به همین دلیل است که او این روزها در تدارک تولید «سید عبدالرحیم» است. البته نام فیلم موقتی است و زمان نمایش عمومی، تغییر خواهد کرد.

همانطور که از نام فیلم پیداست، داستان آن درباره زندگی و فعالیتهای ورزشی سید عبدالرحیم، قهرمان سرشناس فوتبال است. رسانههای هند از این ورزشکار مسلمان به عنوان مشهورترین مربی فوتبال تاریخ هند اسم میبرند.

این چهره ورزشی در فاصله سالهای 1950 تا 1963، موفقیتهای ورزشی زیادی برای کشورش به ارمغان آورد. اوج افتخارات او مربوط به مسابقات فوتبال آسیا در سال 1962 در جاکارتای اندونزی است.

آجی دیوگان بعد از شاهرخ خان در «برو! هند» (2007)، سوشانت سینگ راجپوت در «ام اس دونی: داستان ناگفته» (2016) و آکشی کومار در «طلا» (که تازه اکران عمومی شده است)، چهارمین ستارهای است که در نقش یک چهره موفق ورزشی در جلوی دوربین ظاهر میشود.

طلای آکشی کومار

آکشی کومار در «طلا» در نقشی شرح حالگونه ظاهر شده است. داستان فیلم چند دهه قبل اتفاق میافتد و بازیگر در قالب کاراکتری واقعی ایفای نقش میکند. تا این سطور نوشته میشود، فیلم روی پرده سینماهای هند رفته است. تهیهکنندگان این درام ورزشی - تاریخی اصرار داشتند اکران عمومی آن همزمان با جشن‌های استقلال کشور باشد. دلیل موجهی هم برای این کار وجود داشت. آکشی کومار در داستان فیلم، تاپان داس معاون مربی تیم هاکی هند در روزهای نخستین استقلال کشور است. او تمام تلاشش را به خرج می‌دهد تا در جریان مسابقات بین‌المللی، تیم کشورش را به مدال طلا برساند.

تمرین برای نقش های غیرمعمول

نکته ای که منتقدان سینمایی در هند روی آن تاکیدمی کنند، علاقه زیاد ستارگان بالیوودی به بازی در نقش های شرح حال گونه و واقعی است. اینها همان سوپراستارهایی هستندکه تا مدتی قبل، فقط به دنبال نقش های اکشن افراط گونه یا رومانس های شلوغ بودند. به صورت طبیعی، بازی در این نوع نقش ها کار چندان سختی به نظر نمی رسید. اما با موج تازه ای که در صنعت سینمای هند به راه افتاده، کار برای بازیگران هم سخت شده است. آنها این روزها بر روی نقش های شرح حال گونه شان فکر و تمرین می کنند.

کیکاووس زیاری

جامجم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها