«همیشه خونه» برنامه شبانگاهی موفق شبکه آموزش سیماست

به تماشای خانواده

شبکه آموزش سیما از جمله شبکه‌های رسانه ملی است که با هدف آموزش همگانی و در اختیار قرار دادن فرصت‌های برابر آموزشی برای همه آحاد جامعه از سال 81 آغاز به کار کرد؛ شبکه‌ای که گرچه در ابتدا رویکردی تماما آموزشی داشت، اما به مرور طی آزمون و خطا و آگاهی پیدا کردن از نیاز مخاطبانش توانست حضورش را مستحکم کرده و هویت این شبکه را شکل دهد. این شبکه تلویزیونی به مرور توانست برنامه‌های موفقی را هم روی آنتن بفرستد؛ برنامه‌هایی شاخص که در حافظه رسانه ملی ثبت شده و نگاه مخاطبان شبکه‌های دیگر را هم به این شبکه معطوف کردند. برنامه‌هایی چون «رادیو هفت»، «صبحی دیگر»، «قند پهلو» و «فرصت برابر» که همه برنامه‌هایی موفق و پربیننده بودند.
کد خبر: ۱۱۶۰۰۹۷

با این حال وقتی خبر از پخش برنامهای زنده و با رویکرد و محتوای خانوادهمحور، آن هم در باکس شبانگاهی این شبکه مطرح شد، این اتفاق به منزله ریسکی بزرگ و قابل توجه به نظر میآمد. برنامههای خانوادهمحور در رسانه ملی گرچه از جایگاهی محکم برخوردارند و شماری از قدیمیترین و نامآشناترین برنامههای تلویزیونی رسانه ملی را تشکیل میدهند، با این حال عموم این برنامهها در باکس ظهرگاهی و با محوریت قرار دادن زنان خانهدار روی آنتن میروند و از توجه به دیگر گروههای سنی مخاطبان غافل هستند. «همیشه خونه» با پخش شبانگاهیاش توانست اتفاقی قابل توجه را رقم زده و با جلب مخاطبان ثابت کند برنامههای خانوادهمحور را هر زمانی میتوان روانه آنتن کرد. امتداد پخش این برنامه طی سالهای گذشته هم خود گواهی بر این موفقیت است.

توجه به تمام اعضای خانواده

محمد کریمی دونا، یکی از دو تهیهکننده همیشه خونه است که این شبها در کنار حجت عیدی، تهیهکنندگی این برنامه را بر عهده دارد. او با اشاره به چگونگی ساخت این برنامه و دلایل موفقیت آن میگوید: مدتی بود که جای خالی یک برنامه شبانگاهی با تم خانوادگی، روی آنتن شبکه آموزش احساس میشد. شبهنگام زمان خوبی است تا خانوادهها دور هم جمع شوند و یک برنامه خانوادگی را در کنار هم تماشا کنند.

همیشه خونه در بیان موضوعات خود و پیشبرد برنامه، به همه گروههای سنی توجه دارد و میکوشد طیف مخاطبان مختلف را پای تماشای برنامه بنشاند. کریمی دونا توضیح میدهد: سعیمان این است که همه اعضای خانواده مخاطب برنامهمان باشند. در طراحی موضوعات کوشیدهایم مهارت اعضای خانواده در ایجاد گفتوگو و الگوهای رفتاری را که برای روابط میان خانوادهها لازم است آموزش داده و تقویت کنیم. اتاق فکر برنامه به همین موضوع میپردازد.

همیشه خونه حالا چند سالی است که از شبکه آموزش سیما روی آنتن میرود و طبیعی است که در این مدت راهکارهایی برای حفظ جذابیت و جلب نگاه مخاطبان در آن اندیشیده شود. کریمی میگوید: در سری جدید برنامه که این شبها روی آنتن میرود، علاوه بر تغییراتی اجمالی در زمینه دکور و نورپردازی و وسایل صحنه، مجری را هم تغییر دادیم. در سری جدید آقای فرهاد جم زحمت اجرای برنامه را بر عهده دارند و علاوه بر این، آیتمها و فواصل میانبرنامهای را در نظر گرفتهایم.

«جم» خودش است

تهیهکننده همیشه خونه با اشاره به چگونگی انتخاب فرهاد جم، مجری سری جدید این برنامه تصریح میکند: مدتی بود که مجموعه نشستهایی در گروه مهارتهای عمومی شبکه برگزار میشد؛ همچنین دیدارهایی هم با جناب ساری، مدیریت این شبکه داشتیم و گزینههای مختلفی را مطرح کردیم. در همین جلسات و نشستها بود که فرهاد جم انتخاب و قرار بر این شد که جم، خودش باشد؛ بازی نکند و در قالب شخصیت خودش با مخاطب ارتباط برقرار کند.

به گفته کریمی، بحثهایی در زمینه سبک زندگی، انرژی مثبت و ارتباط با مردم که توسط علی غریب، نفر برگزیده مسابقه تلویزیونی «زمانی برای خندیدن» اجرا میشود، بخشهای مختلف این برنامه را تشکیل میدهند. آیتم سینما خانواده با موضوع معرفی و پخش قسمتهایی از فیلمهای سینمایی خانوادهمحور از دیگر آیتمهای مورد توجه این برنامه است.

زهرا غفاری

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها