گفت‌و‌گوی جام‌جم آنلاین با بیژن کریمی؛

آن شب برابر بود با تمام آن هزار شب !

گفت‌وگو با آزاده دکتر بیژن کیانی، مدیر مسئول انتشارات پیام آزادگان؛

انتقاد از روند طولانی رسیدگی به مشکلات آزادگان

مدیر مسئول انتشارات پیام آزادگان گفت: روند رسیدگی به مشکلات آزادگان طولانی است، چراکه قانع‌کردن کارشناسان و در برخی موارد نیز توجیه شدن آنها دشوار است.
کد خبر: ۱۱۵۹۵۶۶
انتقاد از روند طولانی رسیدگی به مشکلات آزادگان

بیژن کیانی سالروز ورود آزادگان را تبریک گفت و بیان کرد: مرداد سال 1369 ملت ایران استقبال شکوهمند و کم‌نظیری از فرزندان سرفراز و مقاوم به عمل آوردند و تمام خستگی و سختی‌های آن دوران را از تن و روح آزادگان بیرون بردند.

وی متولد ۱۳۴۱ در ایذه بختیاری در شمال خوزستان است. وی

در ۱۸ سالگی و همزمان با شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و اعزام داوطلبانه نیروهای مردمی به

جبهه ها، در عملیات‌های مختلف نظیر فتح‌المبین، بیت‌المقدس و والفجر مقدماتی حضور یافت. در سال ۱۳۶۱ و در ۲۰ سالگی در عملیات والفجر مقدماتی توسط نیروهای دشمن بعثی در «شیب میسان» دستگ

یر شد و تا سال ۱۳۶۹ در اردوگاه "موصل" در شمال عراق دوران مقاومت را سپری کرد و در ۲۸ مرداد ۱۳۶۹ و در جریان مبادله اسرا و بازگشت آزادگان، به میهن بازگشت. بیژن کیانی در سال ۱۳۸۶ در مقطع کارشناسی ارشد رشته علوم سیاسی از دانشگاه علامه طباطبایی فارغ التحصیل شد و هم اکنون نیز به تحصیل و تدریس علوم سیاسی در دانشگاههای تهران می پردازد.

جام جم آنلاین گفت وگویی با آزاده دکتر بیژن کیانی، مدیر مسئول انتشارات پیام آزادگان داشته است که در ادامه می‌خوانیم.

درباره چگونگی راه‌اندازی انتشارات پیام آزادگان توضیحاتی می‌دهید؟

موسسه فرهنگی پیام آزادگان سال 1384 به ثبت رسید. از ماموریت‌های این موسسه چاپ کتاب در حوزه آزادگان بود و تا حدود دو سال مجوز چاپ این عناوین کتاب را از انتشارت دیگر می‌گرفتیم و به اسم آن انتشارات ثبت می‌کردیم. در ادامه با مشکلاتی روبه‌رو شدیم و سال 1386 یعنی دو سال پس از تشکیل، موسسه مجوز انتشارات پیام آزادگان را از وزارت ارشاد دریافت کردیم تا پاسخگوی نیاز و ماموریت ذاتی موسسه باشد، چراکه از ابتدا قرار بود این موسسه در حوزه نشر اسناد و خاطرات آزادگان فعالیت قابل توجه و چشمگیری داشته باشد.

موسسه پیام آزادگان در چه زمینه‌هایی فعالیت می‌کند؟

این موسسه در بخش رسیدگی به آزادگان، یک معاونت دارد که به مسائل خاص رسیدگی می‌شود. پیام آزادگان فقط بعد فرهنگی ندارد و در دیگر مسائل مربوط به آزادگان که ضرورت داشته باشد، ورود پیدا می‌کند.

چرا این موسسه پیام آزادگان نامگذاری شده است؟

دوره اسارت آزادگان بین دو تا ده سال است بجز شهید لشگری که دوران اسارت وی 18 سال بود. آزادگان سبک زندگی خاصی را تجربه کرده‌اند. اگر بخواهیم معنای واقعی آزادگی را بیان کنیم، یعنی کسی که بظاهر اسیر می‌شود و جسمش به اسارت دشمن درمی‌آید، اما موفق نمی‌شوند روح وی را تسخیر کنند. روح او در تسخیر ارزش‌های دینی و ملی خود است و ارتباطش با عقاید فرهنگی قطع نمی‌شود. این آزاده با دست خالی در برابر دشمنش مقاومت و از ارزش‌هایش دفاع می‌کند تا جایی که این مقاومت منتهی به پیروزی او می‌شود و به مقام آزادگی می‌رسد. در واقع پیام آزادگان، در هر شرایطی پیام مقاومت است. اگر انسان به خدا متکی شود و در چارچوب آموزه‌های دینی، اخلاقی و ملی حرکت کند، مشکلات بر وی غلبه پیدا نمی‌کند. در نهایت مثل داستان ققنوس می‌سوزد و از خاکسترش ققنوس جدید و جوان‌تری برمی‌خیزد و به پرواز درمی‌آید، درواقع پیام آزادگان در هر شرایط پیام مقاومت است.

چه کارهایی در انتشارات پیام آزادگان صورت گرفته است؟

پیام آزادگان دارای یک معاونت پژوهش است که کار آن جمع‌آوری، ثبت و ضبط خاطرات و اسناد آزادگان است. اطلاعات گردآوری ، پالایش و دسته‌بندی شده، سپس توسط سامانه‌ای در دسترس پژوهشگران قرار داده می‌شوند. اگر پژوهشگری به موضوعاتی در حوزه مدیریت آزادگان، ادبیات آزادگان، بهداشت آزادگان، ورزش، ایثار، خدمات و ... نیاز داشته باشد در کوتاه‌ترین زمان می‌تواند به مطالب خاص خود دسترسی یابد. کتاب‌هایی که در حوزه آزادگان توسط هر انتشاراتی در سراسر کشور چاپ شده است، در این موسسه قابل دسترسی است. گردآوری، ثبت، ضبط، تفکیک، پالایش و ساماندهی خاطرات آزادگان یکی از وظایف ذاتی این موسسه است .

این موسسه غیر از انتشار خاطرات آزادگان، چه فعالیت دیگری را پیگیری می‌کند و انجام می‌دهد؟

موسسه پیام آزادگان در حوزه امور اجتماعی خاص آزادگان نظیر مسائل حقوقی، پیگیری مطالبات آنان در ارتباط با سازمان‌ها و نهادهای دولتی همچنین ساخت فیلم، کمک به تولید مجموعه‌های تلویزیونی، فیلم سینمایی، ساخت مستند، نماآهنگ، انیمیشن و راه‌اندازی نمایشگاه‌های نقاشی فعالیت می‌کند.

برای پیگیری مطالبات آزادگان چه کارهایی انجام می‌دهید؟

برخی مطالبات عام آزادگان است؛ به عنوان مثال در حوزه سلامت معتقدیم بنیاد شهید باید در آیین‌نامه‌های تعیین درصد جانبازی آزادگان تجدید‌نظر کند؛ چراکه آنها دارای مشکلات خاصی هستند که روز به روز بیشتر خود را نشان می‌دهند. این آیین‌نامه مربوط به دهه 70 است، یعنی زمانی که آ‌زادگان برگشتند. در حال حاضر بیست‌و‌چند سال از بازگشت آزادگان گذشته و مشکلات بهداشتی، جسمی و حتی روحی آزادگان بیشتر شده است. پیگیری این موضوع یکی از مطالبات آزادگان است و با کمک بنیاد شهید مسئولان باید در ارتباط با دستورالعمل‌ها برای تعیین درصد جانبازی آزادگان تجدید‌نظر کنند.

برخی مطالبات حقوقی آزادگان عام است و حقی برای آزاده ایجاد شده، اما با گذشت زمان به آن توجه نمی‌شود. موسسه تا جایی که در توان داشته باشد با ارتباط‌ و پیگیری‌های اداری، در حل این مشکلات تلاش می‌کند.

چه مشکلاتی در مسیر پیگیری این مطالبات برای شما وجود دارد؟

روند رسیدگی به مشکلات طولانی است، چراکه قانع‌کردن کارشناسان و در برخی موارد نیز توجیه شدن آنها دشوار است.

حرف آخر

در مرداد سال ملت ایران 1369 استقبال شکوهمند و کم‌نظیری از فرزندان سرفراز و مقاوم به عمل آوردند. تمام خستگی‌های آن دوران و سختی‌ها را از تن و روح آزادگان بیرون بردند و آن یکی از خاطرات شیرین برای تمام آزادگان و خانواده‌های آنان است. برای ملت بزرگ ایران سرفرازی و پیشرفت هرچه بیشتر آرزومندیم.

نسترن نعمتی/جام‌جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها