آیا مشکل ایرانی‌ها ریکاوری نادرست است؟

سندرم مصدومیت

هنوز یک ماه هم از پایان جام جهانی روسیه نمی‌گذرد، اما در همین مدت کوتاه، خبر مصدومیت سه بازیکن تیم ملی، نام ایران را در صدر پرآسیب‌ترین تیم‌های حاضر در جام جهانی، در 24 روز اخیر قرار می‌دهد.
کد خبر: ۱۱۵۸۱۷۴

البته چنین فهرستی وجود خارجی ندارد، اما در سالی که به دلیل برگزاری رقابتهای جام جهانی، پرفشارترین سال برای بازیکنان ملیپوش است، چرا باید ملیپوشان فوتبال ایران آسیبپذیرتر از سایرین باشند؟

از روزی که فرانسه 4 بر 2 کرواسی را شکست داد، تا به امروز 12 بازیکن از فهرست 23 نفره کیروش در ترکیب تیمهای باشگاهیشان به میدان رفتهاند که متاسفانه از این تعداد 25 درصد (3 بازیکن)، با مصدومیت روبهرو شدهاند؛ وحید امیری، محمدرضا خانزاده و سردار آزمون.

وحید امیری یکی از دو ستاره ایرانی که در تابستان به جمع ترابوزانیها پیوست در بازی دوستانه با کالیاری ایتالیا چند دقیقه بعد از ورود به میدان مصدوم و مجبور به ترک زمین بازی شد تا شوک بزرگی به طرفداران این تیم وارد شود. بعد از این اتفاق باشگاه ترابوزان اسپور در بیانیهای از بررسی شرایط ستاره ایرانی و انجام آزمایشهای پزشکی خبر داد که در ادامه این اخبار رسانههای ترک از تائید مصدومیت زانوی راست امیری توسط کادر پزشکی و غیبت چند هفتهای او در ابتدای فصل خبر دادند. بنا به نوشته رسانههای ترکیه، وحید امیری که از ناحیه زانوی پای راست آسیبدیده است قطعا بازی هفته اول ترابوزان اسپور برابر باشاک شهیر را از دست خواهد داد، اما تلاش پزشکان این است که او را به بازی هفته دوم برابر سیواس اسپور برسانند، گرچه بهبود او بستگی به شرایط دارد و هنوز مشخص نیست طول درمان او چه مقدار خواهد بود.

محمدرضا خانزاده هم در نخستین دیدار خود با پیراهن تیم فوتبال الاهلی در لیگ ستارگان قطر با مصدومیت مواجه شد. در این بازی که با شکست 2 بر صفر الاهلی مقابل الریان همراه شد، خانزاده در همان دقایق نخستین بازی با مصدومیت مواجه شد و نتوانست به بازی ادامه دهد. به نوشته روزنامه العرب، خانزاده تنها یک هفته خانهنشین خواهد بود و از هفته سوم لیگ ستارگان قطر میتواند برای الاهلی به میدان برود.

سومین بازیکن آسیبدیده تیم ملی هم سردار آزمون است. او که در هفته نخست لیگ روسیه، عملکرد فوقالعادهای داشت و دو گل به ثمر رساند، در دیدار با دینامو مسکو در دقیقه ۱۸ مصدوم شد و به دلیل آسیبدیدگی نتوانست به بازی ادامه دهد. باشگاه روبین کازان هنوز درباره میزان آسیبدیدگی سردار خبری مخابره نکرده، اما به گفته قربان بردی اف، سرمربی ترکمنستانی این تیم، آسیبدیدگی سردار جدی است و شاید چند هفتهای دور از میادین باشد.

مصدومیت این سه بازیکن، هشداری است برای ریکاوری نامناسب ملیپوشان در زمانی که زیر نظر تیم باشگاهی یا تیم ملی نیستند و اصطلاحا دوران تعطیلی را سپری میکنند. دورانی که بازیکنان حرفهای و بزرگ فوتبال، نسبت به آن بیتوجه نیستند و با برخی تمرینات سبک، اجازه نمیدهند بدن از فرم ایدهآل خود خارج شود. شاید نمونه بارز این بازیکنان کریستیانو رونالدو باشد. بازیکنی که حتی در تعطیلات بین فصل نیز از تمرینات بدنسازی غافل نمیشود. البته استراحت کافی نیز بخشی از ریکاوری صحیح بازیکنان حرفهای فوتبال است. اینکه بازیکنان بزرگی چون رونالدو، مسی، کاوانی، پوگبا، مودریچ، سوارز و خیلی دیگر از ستارهها، با وجود اتمام جام جهانی، هنوز در هیچ یک از بازیهای باشگاهی به میدان نرفتهاند دلیلش همین رعایت اصول ریکاوری است.

البته گاهی هم بدشانسی گریبانگیر بازیکنان میشود که اجتنابناپذیر است، اما حرفهای زندگی کردن و حرفهای تمرین کردن، تنها راهی است که میتواند امکان آسیبدیدگی یک بازیکن را کاهش دهد.

رضا پورعالی

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها