گفت‌وگوی جام‌جم با 10 کارشناس سیاسی درباره صحبت‌های دوشنبه شب رئیس‌جمهور

روحانی؛ آنچه گفت آنچه نگفت

رئیس‌جمهور دوشنبه‌شب پس از یک سکوت نسبتا طولانی، از یک برنامه تلویزیونی با مردم گفت‌وگو کرد و رویکردهای دولت در مورد مسائل مختلف داخلی و خارجی را تشریح کرد. این گفت‌وگوی روحانی در شرایطی انجام شد که خیلی‌ها توقع داشتند با توجه به شرایط اقتصادی کشور، زودتر از اینها شاهد اعلام موضع رئیس‌جمهور باشند. بعد از برگزاری این گفت‌وگو هم خیلی‌ها معتقدند مردم آنچه را که انتظار داشتند از رئیس‌جمهور بشنوند، نشنیدند اگرچه برخی نیز صحبت‌های رئیس‌جمهور را امیدآفرین می‌خوانند. جام‌جم در گفت‌وگو با ده کارشناس سیاسی، دیدگاه آنها را درباره نکات مثبت و منفی صحبت‌های رئیس‌جمهور جویا شده است.
کد خبر: ۱۱۵۸۰۷۲

تکرار کرد

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی با بیان این که آقای روحانی به طور معمول خوب صحبت میکنند گفت: اما به هر حال در شرایط فعلی مردم نگرانیهایی در حوزههای مسائل داخلی و اقتصادی دارند و شاید توقع این بود که ایشان در مواجهه با مشکلات و معضلات شفافتر و ریزتر صحبت میکردند. از این رو تصور میکنم صحبتهای ایشان همان تکرار حرفهای همیشگی بود و از این جهت مردمی که شاید توقع داشتند بعد از مدتی سکوت از سوی آقای روحانی حرفهای تعیینکنندهای بشنوند توقع آنها برآورده نشد. غلامحسین کرباسچی افزود:حداقل میتوانم بگویم صحبتهای رئیسجمهور برای من قانعکننده نبود و به نظر میرسد اقناعی برای افکار عمومی ایجاد نکرد.

مبهم بود

محمد سلیمانی، وزیر پیشین ارتباطات نیز با اشاره به نکات مثبت صحبتهای روحانی گفت: به عنوان مثال تاکید بر این که مذاکره با آمریکا منتفی است و همچنین ضرورت تکیه بر توان داخلی از نکات مثبت بود. وی افزود:با این حال مباحث اقتصادی مطرح شده، مبهم بود.

اطمینان خاطر داد

بیژن نوباوه، نماینده پیشین مجلس نیز گفت:صحبتهای رئیسجمهور حاوی نکات مثبتی از جمله برنامهریزی دولت برای تهیه اقلام مورد نیاز مردم بود. وی با بیان این که متاسفانه مدیران اقتصادی کشور از شرایط لازم برای مدیریت وضعیت اقتصادی برخوردار نیستند افزود: این مدیران حتما باید تغییر کنند و رئیسجمهور باید در این زمینه صحبت میکرد.

درد دل بود

حسین کنعانیمقدم، فعـال سیـاسی صحبـتهای رئیسجمهور را نوعی درد دل کردن دانست و گفت: توقع من این بود آقای روحانی با مردم همدردی کند نه اینکه درد دل کند. خوب بود آقای روحانی به دلیل ناموفق بودن تیم اقتصادیاش از مردم عذرخواهی میکرد. وی افزود:در ضمن باید باور داشته باشیم که بحران اقتصادی، جدی است و این طور وانمود نکنیم که خبری نیست چرا که این کار توهین به شعور مردم است.

امیدبخش بود

محمدرضا راهچمنی، فعال سیاسی اصلاحطلب ، سخنان روحانی را مثبت خواند و اظهار کرد: همه آنچه ضرورت داشت
از سوی رئیسجمهور بیان شد و ایشان در صحبتهای امیدبخش خود دورنمایی از سیاستهای اقتصادی دولت بخصوص در زمینه ارز و سکه را بیان کرد.

گفتنیها را گفت

سعید شریعتی، فعال اصلاحطلب هم با بیان این که رئیس‌‌جمهور همه موارد ضروری را مطرح کرد افزود: میتوان گفت در مقطع کنونی مجموعه سخنانی که جامعه انتظار شنیدن آن را داشت از زبان آقای روحانی مطرح شد. سرفصلهای سخنان آقای روحانی متناسب با شرایط این روزها تدوین شده بود اما طبیعی است که برخی آن را کافی ندانسته و قانع نشدند.

کلی گویی کرد

با این حال محمدجعفـر جوادیارجمند، استاد دانشگاه معتقد است: آقای روحانی معمـولا در مصاحبههای تلویزیونی وارد مسائل چالشی نمیشود و در صحبتهای اخیر هم از ورود به مصادیقی که باعث نگرانی مردم شده است، پرهیز کرد.

توقع مردم بیشتر بود

حسین نقویحسینی، نماینده مجلس هم با بیان اینکه رئیسجمهور میتوانست بسیار امیدبخشتر صحبت کند، گفت: انتظار داشتیم رئیسجمهور بعد از مدت ها، سکوت خود را بشکند و مطالب قاطع و براساس آمار دقیق ارائه کند که البته دوشنبه شب شاهد چنین سخنانی نبودیم.

متفاوت بود

حسن غفوریفرد، فعال سیاسی، مطالب مطرح شده در گفتوگوی اخیر رئیسجمهور را متفاوت از مواضع قبلی او دانست و گفت: رئیسجمهور در سخنان خود حداقل بخشی از مشکلات را پذیرفته و نسبت به رفع آن تعهد داد. وی البته تاکید کرد: رئیسجمهور باید در مورد برنامههای دولت برای مشکلات اقتصادی شفافتر صحبت میکرد.

شفاف نبود

حمید رضا ترقی، عضو حزب موتلفه اسلامی هم با بیان اینکه مواضع رئیسجمهور شفاف نبود، گفت: سخنان آقای روحانی تبیینکننده علل و عوامل شکلگیری مشکلات کنونی کشور نبود و ایشان به ضعفهای دولت در سیاستهای اجرایی اشارهای نداشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها