با حرکات مارپیچ و لایی کشی مسیر را برای خود باز می‌کنند و از تصادف و مرگ هراسی ندارند. حتی از پلیس هم ترسی ندارند و زمان جولانشان در بزرگراه ها، 12 شب به بعد و بعد از مهمانی‌های شبانه است. اغلب خودروهای مدل بالا دارند و هیچ وقت به حادثه‌ای که در کمینشان است  فکر نمی‌کنند. وقتی تصادفی مرگبار را رقم می‌زنند، تازه علت حرکت‌های جنون آمیزشان معلوم می‌شود؛ مستی.
کد خبر: ۱۱۵۷۴۷۴

گاهی خود قربانی میشوند و گاهی قربانی میگیرند. بعد از هر تصادف بحث رانندگان مست داغ میشود،اما خیلی زود همه چیز فراموش شده و جولان دوباره آنها در بزرگراههای پایتخت و شهرهای بزرگ آغاز میشود. براساس آمار اعلام شده در سال 2015، هر 50 دقیقه یک نفر بهخاطر رانندگی در حالت مستی جان خود را از دست میدهد که سهم ایران از این آمار مشخص نیست .

این در حالی است که به گفته دادستان تهران در مدت یک ماه 700 راننده مست در پایتخت دستگیر شدند .

الکل؛ عامل 20 درصد تصادفات

رئیس مرکز تحقیقات ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیتها درباره نقش مستی در بروز تصادفات میگوید: تصادفات رانندگی جزو چند علت اول مرگ و میر در کشور بهشمار میرود که یکی از علل آن نیز مصرف الکل و اثر مخرب آن هنگام رانندگی است.

دکتر حمید سوری با بیان اینکه تاثیر الکل بر رانندگی، بسیار جدی است، افزود: مصرف الکل و سوانح ترافیکی ناشی از آن، مسألهای است که در بسیاری از کشورها اتفاق میافتد و جامعه ما هم از این معضل مستثنا نیست ولی صورت مساله بخوبی بیان نشده است. وی افزود: الکل، علاوه بر اینکه اثرات مخرب طولانی مدت بر جسم میگذارد مانند سرطان کبد و امثال آن، موجب رفتارهای نا ایمن وپرخطر و ضد اجتماعی میشود که هنگام رانندگی، نمود بیشتر و خطرناکتری دارد؛ رفتارهای نا ایمنی مثل سرعت، سبقت، مانور، استفاده نکردن از تجهیزات، توجه و تمرکز نداشتن، حواس پرتی و امثال اینها از آن جمله است.

سوری با بیان اینکه رفتار ضداجتماعی این افراد باعث میشود فرد به قوانین و حقوق دیگران احترام نگذارد و عامل وقوع سوانح ترافیکی شود، ادامه داد: این افراد از نظر روحی و اجتماعی خلل روانی و روحی به جامعه تحمیل میکنند که هم بر خود فرد و هم اطرافیان تاثیر نامطلوب میگذارد. تحقیقات نشان میدهد در کشور ما عامل 20درصد تصادفات مرگبار، مصرف الکل بوده و بیش از 50درصد سوانح ناشی از مصرف الکل، موجب مرگ شده است. متاسفانه این رقم در کشورهای کم درآمد بالای 35درصد است؛ علتش هم این است که در کشورهای کم درآمد، تمهیدات لازم در نظر گرفته نمیشود و عوامل کنترل نمیشوند که این عوامل خودروها و راهها هستند که ایمنی کمتری دارند.

وی تصریح کرد: عامل دیگر، کنترل نکردن و توجه نداشتن به افرادی است که الکل مصرف میکنند. در بعضی جوامع، منطقه تردد این افراد فرق دارد. رئیس مرکز تحقیقات ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیتها در پایان با بیان اینکه الکل، حواس پرتی و خواب آلودگی را در راننده بیشتر و درک و هوشیاری را بسیار کم میکند،عنوان کرد: از این رو، قوانین بسیار سختگیرانه ای در دنیا برای راننده مصرفکننده الکل وجود دارد و فرد خاطی، ممکن است برای همه عمر نتواند رانندگی کند و حتی زندان و ...در پی دارد.

مرگ با مستی

ساعت 2 بامداد 25 مرداد 95، خودروهای عبوری در بزرگراه شهید بابایی، زیر پل صیاد؛ شاهد تصادفی مرگبار بودند. خودروی بسترن بعد از برخورد با گاردریل با پایه پل برخورد کرد. دقایقی بعد امدادگران آتش نشانی و اورژانس خود را به محل تصادف رساندند. به گفته سخنگوی آتشنشانی، در این خودرو که براثر برخورد با پل متلاشی شده بود چهار زن و مرد حدود 30 ساله حضور داشتند که از میان لاشه خودرو خارج و تحویل اورژانس شدند و مرگ سه نفر از آنها تائید شد.

ده روز بعد از این تصادف، جانشین پلیس راهور تهران از مثبت بودن نتیجه تست الکل تنها بازمانده این حادثه مرگبار خبر داد.

در دومین حادثه مرگبار، بامداد جمعه 9 دی 96، یک تصادف مرگبار دیگر در پایتخت رخ داد. محل تصادف، اینبار بلوار ارتش بود. هیچکس نمیداند هفت سرنشین خودروی تیبا از کجا و به کدامسو میرفتند؛ از مهمانی برمیگشتند یا برای «دوردور» بلوار ارتش را انتخاب کرده بودند. این هفت نفر که حالت عادی نداشتند، دچار سرنوشت تلخی شدند. چهار دختر و پسر درهمان لحظات نخست جان باختند و سه سرنشین دیگر راهی بیمارستانهای تهران شدند. رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در تشریح این حادثه گفت: به گفته شاهدان عینی این خودرو پس از برخورد با خودروی دیگری در مسیر شرق به غرب بزرگراه ارتش اقدام به فرار میکند و با سرعت زیاد به رمپ بزرگراه امام علی جنوب نزدیک میشود، اما بهدلیل سرعت زیاد و ناتوانی در کنترل از مسیر منحرف و پس از برخورد با مانع با سرعت و شدت بالا با تیرچراغبرق برخورد میکند. بررسیها نشان میدهد پنج دختر و دو پسرجوان که همه آنها زیر 20سال دارند، سرنشین این خودرو بودند و در حالت غیرعادی دچار این حادثه شدند.

سه دختر و یک پسر در این حادثه کشته و دو دختر و یک پسر هم به مراکز درمانی منتقل شدند. در آخرین حادثه نیز که همین چند روز قبل رخ داد راننده مست و سه دوستش که از مهمانی شبانه به سمت خانه میرفت پس از برخورد با کارگران شهرداری پنج نفر از آنها را کشت. این راننده با خودروی پژو 206 در بزرگراه بابایی با شش کارگر که کنار بزرگراه ایستاده بودند، برخورد کرد و مرگ پنج نفر از آنها را رقم زد. این راننده 18 ساله پس از دستگیری گفت: از مهمانی در فرمانیه در حال بازگشت بودیم که در محل حادثه پیچ تندی بود. خواستم خودرو را کنترل کنم که نتوانستم و با کارگران برخورد کردم.

بعد از آزمایش الکل مشخص شد سه نفر از آنها از جمله راننده مست بودند.

مجازات راننده مست

قاضی سید سجاد ساجدی درباره مجازات رانندگانی که در حالت مستی رانندگی میکنند، میگوید: رانندگی در حالت مستی، علاوه بر اینکه رفتاری پر خطر بوده و احتمال تصادف و بروز آسیب را بسیار افزایش میدهد، از نظر قانونی عواقب ذیل را بهدنبال دارد:

1ـ مجازات شرب خمر (مصرف مشروبات الکلی) 80 ضربه شلاق حدی است. (ماده 265 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392)

2ـ در صورت تصادف در حالت مستی و وقوع تصادف و بروز صدمه بدنی، شرکت بیمه پس از پرداخت خسارت به زیان دیده، جهت دریافت وجوه پرداخت شده به شخصی که موجب خسارت شده است، مراجعه میکند. (بند ب ماده 15 قانون بیمه وسایل نقلیه مصوب 1395)

مورد فوق شامل رانندگی پس از استعمال مواد مخدر یا روان گردان که در وقوع حادثه موثر باشد، نیز میشود.

3 ـ در صورت رانندگی در حالت مستی و وقوع تصادف، مقصر به بیش از دو سوم حداکثر مجازات قانونی محکوم میشود، یعنی اگر تصادف منجر به فوت شود، مقصر به حبس بین دو تا سه سال و در صورتی که تصادف منتهی به صدمه بدنی شود، بین 100 تا 150 روز حبس محکوم میشود. (ماده 718 قانون مجازات اسلامی، کتاب تعزیرات)

همچنین دادگاه میتواند علاوه بر مجازات فوق، مرتکب را برای مدت یک تا پنج سال از رانندگی محروم کند.

4 ـ رانندگی در حالت مستی یا با مصرف روان گردانها، در تمامی راهها (کلانشهرها، جادههای بینشهری، سایر شهرها، روستاها و راههای روستایی) 400 هزار تومان جریمه از سوی پلیس راهور را بهدنبال دارد.

مجید غمخوار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها