راهکارهای پخش محتوا از گوشی روی تلویزیون

آینه محتوا

امروزه تلفن‌های همراه، بازیگران همه‌فن‌حریف دنیای دیجیتال به شمار می‌آیند که انواع نقش‌ها را از وسیله ارتباطی تا دوربین عکاسی در زندگی کاربران بازی می‌کنند.
کد خبر: ۱۱۵۵۸۲۳

بر همین اساس، محدودیتهای این دستگاهها کمرنگتر میشوند تا کاربران نیازی به دستگاه دیگری احساس نکنند. با این حال، هنوز یک محدودیت بزرگ در گوشیها وجود دارد: کوچکی صفحهنمایش. این محدودیت سبب میشود تماشای فیلمها، نمایش پرزنتیشن و حتی دیدن تصاویر روی آنها به جذابیت صفحه بزرگ تلویزیون نباشد، اما مساله اینجاست که محتوایی که کاربر میخواهد تماشا یا پخش کند، روی گوشیاش است. بنابراین بسیاری از افراد دنبال راههایی برای پخش محتوا از تلفن همراهشان روی تلویزیون هستند.

راهکارهای باسیم

اگر دنبال بازتاب صفحه موبایلتان روی تلویزیون هستید و میخواهید این کار با حداکثر سرعت و حداقل تاخیر انجام شود، بهترین گزینه اتصال گوشی یا تبلت به تلویزیون به وسیله کابل است. با توجه به آنکه تقریبا تمام تلویزیونها ورودی HDMI دارند، باید از مبدلهایی برای تبدیل پورت گوشی یا تبلتتان به HDMI استفاده کنید.

بـــرای گوشــــیهای آیفـــــون و تبلتهای آیپد جدید، مبدلی به نام Lightning Digital AV Adapter توسط خود اپل و البته شرکتهای دیگر ارائه میشود که پورت لایتنینگ را به HDMI تبدیل میکند. اگر مدل دستگاه اپلتان قدیمیتر است، باید معادل همین مبدل را برای اتصال 30 پین تهیه و استفاده کنید.

در مورد گوشیها و تبلتهای اندرویدی، به دلیل وجود استانداردهای مختلف، قضیه چند حالت پیدا میکند! حالت اول برای برخی گوشیها یا تبلتهای اندرویدی نسبتا قدیمیتر است که مستقیما خروجی HDMI را بهصورت یک پورت Micro HDMI دارند. پورتی از نظر اندازه شبیه به میکرو USB معمولی، ولی با شکل متفاوت و علامت HDMI. اتصال در این حالت ساده است: یک کابل میکرو HDMI به HDMI استاندارد بخرید و وصل کنید!

حالت بعدی، استانداردی به نام MHL یا Micro High-Definition Link است که در سال 2010 با همکاری شرکتهای نوکیا، سامسونگ، سونی و توشیبا برای اتصال دستگاهها به تلویزیون ایجاد شد. گوشیها یا تبلتهایی که از این استاندارد پشتیبانی میکنند، پورت اضافه ندارند، بلکه همان پورت میکرو USB آنها میتواند خروجی محتوای HD را نیز داشته باشد. در سمت تلویزیون هم باید ببینید اگر در کنار یکی از ورودیهای HDMI عبارت MHL درج شده باشد، پشتیبانی از ورودی MHL وجود دارد. در حالت پشتیبانی هر دو دستگاه میتوانید با اتصال یک کابل مستقیم MHL صفحه موبایلتان را روی تلویزیون داشته باشید. برای دیدن فهرست رسمی دستگاههایی که از MHL پشتیبانی میکنند به این صفحه مراجعه کنید:

www.mhltech.org/devices.aspx

حالت سوم، استاندارد جدیدی شبیه به MHL به نام اسلیمپورت (SlimPort) است که هم برای پورتهای میکرو USB و هم USB-C طراحی شده است. برخلاف MHL، برای اتصال به کمک اسلیمپورت حتما به یک تبدیل نیاز دارید، اما مزیت اسلیمپورت آن است که نیازی به پشتیبانی تلویزیون ندارد، در دستگاههای جدید (مثل سامسونگ گلکسی S8) از رزولوشن 4K پشتیبانی میکند و به کمک آن دستگاهتان هم شارژ میشود. یکی دیگر از نکات جالب اسلیمپورت آن است که تنها به HDMI محدود نمیشود و میتوانید آن را به VGA هم تبدیل کنید. فهرست دستگاههای با قابلیت اسلیمپورت را در این سایت میتوانید پیدا کنید:

http://gb.slimportconnect.com/slimport-supported-devices

اما اگر گوشی یا تبلتی دارید که از هیچکدام از این استانداردها پشتیبانی نمیکند، ناامید نشوید! میتوانید از تبدیل میکرو USB به HDMI برای اتصال آن به تلویزیون استفاده کنید، ولی با این نکته منفی که این تبدیلها بهصورت فعال (active) هستند و به پاور جداگانه نیاز دارند. بنابراین باید یک شارژر یا پاوربانک به خود تبدیل متصل شود تا امکان استفاده از آن باشد.

راهکارهای بیسیم

درست است که پخش محتوا بهصورت بیسیم به سرعت باسیم نیست، ولی راحتی و جذابیت آن قابل مقایسه نیست! یکی از اصلیترین استانداردهای اتصال بیسیم گوشی یا تبلت به تلویزیون، Miracast نام دارد که توسط اتحاد وایفای (Wi-Fi Alliance) که مسئولیت خود استاندارد وایفای را بر عهده دارد، مدیریت شده و توسعه مییابد. هنگامی که موبایل و تلویزیون، هر دو از این استاندارد پیشتیبانی کنند، بازتاب صفحه به آسانی و بدون نیاز به هیچ دستگاه اضافهای یا حتی شبکه وایفای داخلی انجام میشود. به این صورت که تلویزیون یک شبکه وایفای ایجاد میکند و شما از تنظیمات موبایلتان وارد قسمت Wireless Display شده و با انتخاب این شبکه به تلویزیون متصل میشوید. برای اینکه ببینید دستگاههایتان از این استاندارد پشتیبانی میکنند یا خیر، به سایت اتحاد وایفای مراجعه کنید:

www.wi-fi.org/product-
finder-results?capabilities=2

اگر تنها موبایلتان این پشتیبانی را داشت (که احتمال آن زیاد است)، میتوانید دانگلهایی که این استاندارد را دارند به تلویزیون وصل کنید و با موبایل به آن متصل شوید.

نوع دیگر اتصال بیسیم، بهرهگیری از استاندارد dlna است که دستگاههای زیادی از آن پشتیبانی میکنند. در این استاندارد برخلاف Miracast، هر دو دستگاه باید به یک شبکه وایفای متصل باشند و انتقال داده بر پایه این شبکه داخلی صورت میگیرد. بنابراین اگر تلویزیونتان قابلیت اتصال به شبکه یا وایفای را ندارد، نمیتوانید از این حالت برای بازتاب صفحه موبایل روی آن استفاده کنید.

در حالتی که تلویزیونتان هوشمند نیست و امکان اتصال از طریق دو استاندارد اشاره شده را ندارید، گزینهای که پیش پای شماست استفاده از دانگلهایی مثل کرومکست
(Chromecast) گوگل یا نمونههای مشابه آن است که علاوه بر اتصال به یک شبکه وایفای داخلی باید نرمافزار مخصوصشان را هم روی موبایلتان نصب کنید تا امکان اتصال و پخش محتوا فراهم شود.

ژالبته این روش بسته به دانگلی که استفاده میکنید، معمولا با لگ و تاخیر در پخش همراه است و نمیتوانید انتظار اتصال مستقیم یا حتی بهوسیله استانداردهایی مثل Miracast را از آن داشته باشید.

بازتاب یا پخش؟

در بحث پخش محتوا از گوشی یا تبلت روی تلویزیون بد نیست دو مفهوم بازتاب صفحه (Screen Mirroring) و پخش صفحه (Screen Casting) را که معمولا با هم اشتباه میشوند کمی روشنتر توضیح دهیم.

«بازتاب صفحه» همانگونه که از نامش پیداست، نمایش کامل آنچه روی صفحه موبایل یا تبلت دیده میشود، در تلویزیون است؛ میخواهد یک کلیپ در حال پخش باشد یا صفحه یک پیامرسان. در این حالت اگر صفحه موبایل خاموش شود، در صفحه تلویزیون هم دقیقا همین اتفاق خواهد افتاد! در مقابل، «پخش صفحه» یا «پخش محتوا» به حالتی اطلاق میشود که یک محتوا (معمولا ویدئویی) که روی موبایل وجود دارد (یا در حال استریم روی موبایل است)، روی تلویزیون پخش شود.

تفاوت اصلی این دو مفهوم در دو نکته خلاصه میشود: اول آنکه پخش یا Casting محدود به انواع خاصی از محتوا و اپهاست و لزوما هر چیز (مثلا کلیپ داخل یک اپ شبکه اجتماعی) را نمیتوان از طریق آن پخش کرد. دوم اینکه هنگام پخش صفحه، کاربر میتواند همزمان با موبایل یا تبلت کار کند و اختلالی در ارسال محتوا به وجود نمیآید، در حالیکه هنگام بازتاب صفحه، کارکرد عملا محدود به آن چیزی خواهد بود که روی صفحه دیده میشود. حالت بازتاب صفحه معمولا برای پرزنت کردن، نمایش تصاویر یا دموی محتوای روی صفحه موبایل مناسب است و پخش صفحه برای تماشای ویدئو و فیلم از موبایل روی تلویزیون.

محمود صادقی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها