نیم‌تای بالای صفحه اول روزنامه‌ها به نوعی تریبون اعلام مواضع و مهم‌ترین بخش یک روزنامه است.
کد خبر: ۱۱۵۵۶۸۸

در «دکه» نیمنگاهی به صفحه برخی روزنامهها داریم و نکاتی را که در مورد آنها به ذهنمان میرسد، را مینویسیم.

سوژه

مدتها است با آشفته شدن وضع اقتصاد بویژه در زمینههای سکه و ارز، زمزمه تغییرات در کابینه حسن روحانی شنیده میشود و تقریبا هر روز رسانهها مطلبی در این مورد دارند. چهارشنبه هم، این سوژه حسابی پرو پیمان بود.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیسجمهور، روز سهشنبه گفته بود که بزودی چهرههای نمادین جناحهای مختلف در کنار یکدیگر قرار خواهند گرفت. این صحبت جهانگیری هم مورد استقبال روزنامههای عمدتا حامی دولت قرار گرفت.

وزیر صنعت، معدن و تجارت لیست 20 شرکت متخلف خودرویی را اعلام کرد. این خبر هم سوژه خوبی بود که روزنامهها برای تیترهای اصلی صفحه اول خود انتخاب کنند.

دست یاری اصلاحطلبان به سوی اصولگرایان

روزنامه آفتاب یزد، بالای صفحه اول خود را هم به حملات این روزهای براندازان به اصلاحطلبان اختصاص داده و از اصولگرایان انتقاد کرده که چرا از اصلاحطلبها دفاع نمیکنند؟ نکته جالب این است که آفتاب یزد در کنار تیتر مطلب خود نوشته که این روزها «جریان چپ» زیر ضرب براندازان قرار دارد. در حالی که احتمالا شما هم با ما موافقید که اصلاحطلبان خیلی وقت است لااقل از لحاظ اقتصادی و سیاست خارجی چندان هم «چپ» تلقی نمیشوند و به نوعی «راستگرا» هستند.

لباس گشاد بر تن آقای سخنگو

روزنامه سازندگی در تیتر یک خود، دست به پیشگویی زد و نوشت که محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت و رئیس سازمان برنامه و بودجه استعفا خواهد داد. صبح دیروز بود که این پیشبینی سازندگی محقق شد و نوبخت اعلام کرد از تمامی مسئولیتهای دولتی خود استعفا میکند؛ گرچه چند ساعت بعد خبری منتشر شد که روحانی با استعفای نوبخت موافقت نکرده و او در سمتهای خود باقی خواهد ماند. اما بزرگمهر حسینپور برای این خبر سازندگی یک طرح هم از نوبخت کشیده است. یک بدن بزرگ و سر و گردنی نسبتا کوچک که احتمالا بناست تداعیکننده این باشد که لباس فعلی برای نوبخت زیادی گشاد است و او باید کنار برود.

خلاقیت فرهیختگان

روزنامه فرهیختگان نشان داده در صفحهبندیاش، خلاقیت خوبی دارد و ساختارشکنیهای جالبی برای رساندن پیامهایش به مخاطب انجام میدهد. این روزنامه مدتی است برای متمایز کردن مطالب مهمترش در صفحه اول، برخی تیترها را کمرنگتر انتخاب میکند تا تیترهای اصلی برجستهتر به نظر بیایند و برای خواننده هم در نگاه اول چشمگیرتر باشند. این روزنامه مطلب اصلی خود را به انتقاد از تخصیص ارز مسافرتی اختصاص داده و با تیتر «3750 میلیارد تومان دیگر هم سفر کرد»، پرداختی یارانه برای مسافرتهای خارجی را نقد کرده است. عکس این مطلب هم یک صد دلاری است که با قرار دادن یک کلاه روی سر بنجامین فرانکلین، تداعیگر سفرهای تفریحی است.

یک مطلب جالب این روزنامه هم، گزارشی در مورد اختلافات این روزهای وزرا با یکدیگر است. فرهیختگان برای تیتر «اینقدر هم شفاف نباشید» این رو تیتر را انتخاب کرده: «سریال نمایش اختلاف وزرا دررسانهها ادامه دارد، این بار شریعتمداری با جهرمی». احتمالا این روتیتر که کلمات «سریال» و «نمایش» را دارد، مهمتر از تیتر اصلی مطلب باشد!

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها