پیشرفته‌ترین مرکز درمانی بیماران سرطانی کشور به همت خیرین در کرمان ساخته شد

کار بزرگ خیرین کرمان برای سرطانی‌ها

خدمات رادیوتراپی از ملزومات درمان بیماران سرطانی است؛ حال آن‌که این خدمات در برخی مناطق کشور مثل استان‌ها و شهرستان‌های محروم براحتی در دسترس مردم نیست. از جمله این استان‌ها، کرمان است که بیماران سرطانی‌اش تا همین یک ماه پیش برای دریافت این‌گونه خدمات درمانی مجبور بودند رنج سفر به استان‌های همجوار را به جان بخرند.
کد خبر: ۱۱۵۴۲۴۲
کار بزرگ خیرین کرمان برای سرطانی‌ها

امروز اما این استان محروم دارای مجهزترین و پیشرفته‌ترین مرکز جامع پرتودرمانی و انکولوژی کشور است که با همت گروهی از متخصصان این حوزه و خیرین و با همکاری بخش دولتی در بیمارستان افضلی‌پور کرمان احداث شده و به بهره‌برداری رسیده تا با تعرفه دولتی، خدمات درمانی به نیازمندان ارائه کند. بنیانگذار این مرکز دکتر امین مختاری است که با وی درخصوص روند تاسیس مرکز به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

چه شد که تصمیم به احداث مرکز پرتودرمانی در کرمان گرفتید و این اتفاق چگونه رقم خورد؟

من در بخش پزشکی هستهای دانشگاه علوم پزشکی تهران که قطب پزشکی کشور است و از تمام نقاط ایران برای تشخیص و درمان سرطان به آنجا مراجعه میکنند، مشغول به کار هستم. حدود چهار سال پیش در یک روز سرد زمستانی، غروب و هنگام خروج از محل کار متوجه پیرمرد و پیرزنی شدم که به خاطر ربع ساعت دیر رسیدن، از پذیرش آنها برای اسکن قلب خودداری شده و روی چمن یخزده جلوی ساختمان بخش پزشکی هستهای نشسته بودند. لهجهشان میگفت که کرمانی هستند و به دلیل فقر مالی قادر به گرفتن هتل و مسافرخانه هم نبودند و میخواستند تا صبح فردا در همان هوا و مکان سرد بمانند. آن شب تنها کاری که از دستم برآمد، اسکانشان در اتاق محل کارم بود و البته ساعتها فکر به این موضوع که استان کرمان چرا باید از وجود چنین مرکز درمانی بیبهره باشد. این افکار مرا به سمت احداث این مرکز سوق داد. چهار ماه هم زمان برد تا یک تیم متخصص متشکل از پزشک و عوامل اجرایی از کرمانیهای علاقهمند به زادگاهشان بیابم. پس از آن شخص خیری را برای سرمایهگذاری پیدا کردیم، مکانی هم در محیط بیمارستان دولتی افضلیپور برای تاسیس مرکز پرتودرمانی در اختیارمان قرار گرفت. متاسفانه فرد خیر نتوانست به تعهد خود عمل کند و ما چون متعهد بودیم، تصمیم گرفتیم پروژه را به صورت پلهای اجرا کنیم و بخش پزشکی هستهای را که سرمایه کمتری میخواست با دریافت وام و کمک برخی خیرین، در کمتر از چهار ماه احداث کردیم.

و مرکز رادیوتراپی استان چه زمان و چگونه راهاندازی شد؟

پس از احداث مرکز پزشکی هستهای، به خاطر نبود مرکز رادیوتراپی در کرمان که بیماران استان را وادار به سفرهای طولانی و سخت و پرهزینه به دیگر استانها برای درمان میکند، دانشگاه علوم پزشکی از ما خواست این مرکز را هم احداث کنیم. ما هم طی شش ماه یکی از بهترین تیمهای رادیوتراپی ایران را از لحاظ اجرایی و علمی گرد هم آوردیم و با سرمایهگذاری خیرین و همکاری دانشگاه علوم پزشکی کرمان، مرکز رادیوتراپی بیمارستان افضلیپور در مدت 15 ماه، با هزینه 270 میلیارد ریال و در مساحت 3000 مترمربع ساخته و راهاندازی شد، حال آنکه ساخت چنین مرکزی در حالت عادی بین سه تا هفت سال به طول میانجامد.

ظاهرا این مرکز با بهترین تجهیزات و دستگاههای رادیوتراپی روز جهان راهاندازی شده، درست است؟

بله، ما تلاش کردیم بهترین تجهیزات دنیا را برای این مرکز خریداری کنیم. شرکت ارائهکننده این تجهیزات پزشکی نوین و به روز، یک شرکت آمریکایی بود و مرکز هم باید براساس استانداردها و نقشههای آنها ساخته میشد تا بتوانیم تجهیزات خریداری شده را در آن به کار گیریم، به همین دلیل کارشناسان این شرکت سه بار از مراحل ساخت این مرکز بازدید کردند و از اینکه ما این مرکز را در کوتاهترین زمان ممکن و با بالاترین کیفیت مصالح احداث کردیم، متحیر بودند. آنها اما نمیدانستند این ساختمان با عشق به وطن و هموطن اینگونه سریع بنا شده، نه با پول و امضا و قرارداد.

شنیدهایم ویژگیهای بارزی دارد که آن را یک سر و گردن از همه مراکز پزشکی هستهای و رادیوتراپی کشور بالاتر میبرد.

این مرکز اکنون مجهزترین دستگاهها، امکانات و تجهیزات درمانی حال حاضر دنیا را در کشورمان دارد و تنها مرکزی است که دستگاههای آن به مرکز رادیوتراپی کشور سوئیس متصل است و بیماران به طور مستقیم توسط پزشکان سوئیس و حوزه اروپا و با کنترل دستگاهها از راه دور درمان میشوند. دستگاهی که در این مرکز به کار گرفته شده، تمام خدماتی را که یک پزشک متخصص و بیمار در پرتودرمانی نیاز دارد، میتواند ارائه کند. هدف ما از به کار گرفتن بهترین تجهیزات در این مرکز، خدماترسانی به بهترین نحو ممکن به بیماران سرطانی استان محروم کرمان و حتی استانهای همجوار و افزایش امید به بهبود در بیماران سرطانی ایران است که هماکنون درصد امید به بهبود در آنها 30 درصد است، حال آنکه این ضریب در بیماران سرطانی دنیا 70درصد است.

از چالشها و مشکلاتی که در راه احداث این مرکز بود، آیا با مانع و مشکل خاصی هم مواجه شدید؟

متاسفانه حمایت سازمانی از سرمایهگذاری در این بخش اتفاق نمیافتد. ما بارها برای اجرای این پروژه با مشکلات مادی مواجه شدیم و بانکها هم همکاری لازم را برای پرداخت وام با ما نداشتند، زیرا تمام آنها با دیدگاه خودشان به سرمایهگذاری نگاه میکنند. در کنار این مشکلات روند دریافت مجوزهای لازم برای نصب و راهاندازی دستگاهها هم طولانی و هزینه بر است و نبود همراهی و همکاری بین نهادهای مختلف ذیربط برای سرمایهگذاران و مجریان طرح بشدت آزاردهنده است.

حکمت قاسمخانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها