نوبخت در نشست خبری اعلام کرد:

کاهش بدهی دولت به بانک مرکزی

سخنگوی دولت اعلام کرد که بدهی دولت به بانک مرکزی که چیزی حدود ١٠ هزار میلیارد تومان بود به ٨ هزار و ٥٠٠ میلیارد تقلیل یافته است.
کد خبر: ۱۱۵۳۹۳۴
کاهش بدهی دولت به بانک مرکزی

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، محمدباقر نوبخت در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به آخرین مصوبات هیئت وزیران اظهار کرد: در آخرین جلسه هیئت وزیران دو مصوبه درباره آیین نامه های اجرایی تبصره ٥ و ١٨ داشتیم که اهمیت آن در اقتصاد ملی زیاد است.

وی افزود: در تبصره ٥ اجازه داده شد که ١٠٠ هزار میلیارد تومان از بدهی اشخاص حقیقی و حقوقی به بانک ها که از دولت طلب دارند، توسط دولت تسویه شود.

سخنگوی دولت با اعلام این‌که این آیین نامه روز یکشنبه تصویب شد و از این تاریخ افرادی که از دولت طلبکار و به بانک ها بدهکار هستند می توانند اسناد تسویه از دولت دریافت کنند، گفت: بانک ها همین اسناد را که به بانک مرکزی بدهکار هستند را تحویل بانک مرکزی دهند که در نتیجه دولت بدهکار بانک مرکزی می شود و حسن این کار این است که بار بزرگی از دوش بنگاه های اقتصادی برداشته شود و نکته دیگر اینکه صورت وضعیت مالی بانک ها نیز مشخص خواهد شد.

نوبخت با اشاره به برگزاری جلسه شورای عالی پول و اعتبار در هفته گذشته و گزارش ترازنامه بانک مرکزی در آن، تاکید کرد: در این ترازنامه مشخص شد که بدهی دولت به بانک مرکزی که چیزی حدود ١٠ هزار میلیارد تومان است به ٨ هزار و ٥٠٠ میلیارد تقلیل یافته و از این میزان ٥٨٠٠ میلیارد تومان آن مربوط به بدهی سازمان هدفمندی یارانه ها در سال ٨٩ یا ٩٠ برای پرداخت یارانه ها است.

نوبخت ادامه داد: تصویب آیین نامه اجرایی تبصره ١٨، دیگر اقدام جلسه هیئت دولت بود که در آن مقرر شد برای ایجاد حدود ١ میلیون و ٣٣ هزار فرصت شغلی از طریق اجرای ١٤ برنامه، حدود ٦٥ هزار و ٤٠٠ میلیارد تومان سرمایه گذاری شود.

وی توضیح داد: آنچه این مبلغ را تشکیل می دهد ردیفی خاص است که در تبصره ١٨، مبلغ آن ٣ هزار میلیارد تومان به علاوه مبلغی از دیگر تبصره این ماده است. همچنین ١٢ هزار ٤٠٠ میلیارد تومان نیز از محل اعتبارات عمرانی برداشت می کنیم تا منابع اشتغال را فراهم کنیم و در نهایت ١٥ هزار میلیارد تومان را صندوق توسعه بانکی و ٣٠ هزار میلیارد تومان را نیز نظام بانکی تقبل خواهد کرد.

سخنگوی دولت با اشاره به توانایی بخش مسکن برای ایجاد اشتغال گفت: یکی از بزرگترین بخش ها برای ایجاد اشتغال که ربطی به تحریم، ترامپ و ارز ندارد، بخش مسکن است که می تواند سالانه ٣٠٠ هزار فرصت شغلی ایجاد کند و در حال حاضر نیز در دفتر رئیس جمهور جلسه نوسازی بافت های فرسوده با حضور استانداران و شهرداران شهرهای بزرگ در حال برگزاری است که قرار است در خصوص این حوزه اشتغال زا بحث و تصمیم گیری شود و مقرر شده که ٢٠٠ هزار مسکن در بافت فرسوده بویژه در شهرهای بزرگ را نوسازی کنیم.

نوبخت با اشاره به وضعیت خزانه کشور اظهار کرد: تا ١٤ تیرماه کل منابع بالغ بر ٨٢ هزار و ٦٠٠ میلیارد تومان است که نسبت به مبلغ سال قبل یعنی ٥١ هزار و ٤٠٠ میلیارد تومان، ٦١ درصد افزایش یافته است و از این میزان، ٦٨ درصد از افزایش منابع، برعهده نفت بود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: اعتبارات هزینه ای، ٦ درصد نسبت به پارسال افزایش داشت و در زمینه پرداخت های عمرانی هم ٢٣ هزار و ٢٦٠ میلیارد تومان پرداخت داشتیم. همچنین برای حوادث غیرمترقبه سال گذشته ٦٤ میلیارد و ٥٠٠ میلیون تومان پرداخت شده بود اما امسال ٨٣١ میلیارد تومان پرداخت کرده ایم. پارسال ١٥ هزار میلیارد تومان از تنخواه استفاده کردیم در حالی که تا به امروز ٢٨٠٠ میلیارد تومان استفاده کردیم.

سخنگوی دولت در بخش دیگری از نشست خبری خود در پاسخ به پرسشی درباره ضرورت انعکاس خدمات دولت و عملکرد بخش ارتباطی دولت در این زمینه گفت: اخبار منفی و مایوس کننده اقتصادی، همه اخبار اقتصاد ما نیست. اینگونه اخبار باعث می شود تا رئیس جمهور کشوری به دروغ بگوید اقتصاد ایران در حال فروپاشی است در حالی که دولت پروژه های خوبی در دست اجرا دار؛ مانند شبکه ریلی راه آهن مراغه که ظرف ماه آینده افتتاح خواهد شد.

نوبخت با بیان اینکه کار منتقدان این است که ما را نقد کنند و از آنان انتظار تمجید نداریم، گفت: اما از رفقایمان انتظار حمایت و روحیه دادن داریم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات سخنگوی قوه قضائیه در خصوص یکی از دلالان بازار سکه و ارز، گفت: اینکه بانک مرکزی برای کنترل بازار مداخلاتی داشته، تردیدی نیست اما در این مورد خاص صورت شفافی برای من وجود ندارد.

سخنگوی دولت تصریح کرد: در یک گوشه بازار وقتی که یک اتفاق کوچک رخ می‌دهد، ارز بالا می‌رود، همه خبردار می‌شوند و شاقول‌ها با آن تنظیم می‌شود اما وقتی کار خوبی صورت می‌گیرد اطلاع‌رسانی نمی‌شود.

وی ادامه داد: وضعیت بد نیست؛ بله، مشکلات وجود دارد و نمی‌گویم همه چیز آرام است اما وضع کشور در مجموع بد نیست اما نمی‌دانم چرا بعضی از ما آدم کوچولوی سریال گالیور می‌شویم و می‌گویم نمی‌توانیم.

سخنگوی دولت با اعلام اینکه فروش نفت ما به جای دو میلیون و ۱۰ هزار بشکه در سال گذشته با قیمت ۵۵ دلار، به دو میلیون و ۵۵۰ هزار بشکه نفت با قیمت ۷۱ دلار در سال جاری رسیده، گفت: بیشتر بار تامین منابع بر روی دوش فروش نفت است و امسال تلاش کرده‌ایم همه پرداختی ها به موقع باشد و امشب هم طبق قرار یارانه‌ها پرداخت خواهد شد.

نوبخت با بیان اینکه سعی کردیم کارهای عمرانی در اسرع وقت به اتمام برسد، یادآور شد: مشاهده کردید که در ۱۵ تیر مشکل آب مردم جنوب حل شد. آیا این امر یک شبه صورت گرفت؟ باید اطلاع‌رسانی صورت بگیرد. حالا هم یک شوک بزرگ به اقتصاد کشور وارد شد و تورم افزایش پیدا کرد اما ما عادت نداریم مشکلات گردن فردی دیگری بیاندازیم بلکه باید درپی حل مشکلات باشیم.

نوبخت با اشاره به وضعیت اقتصاد کشور در زمانی که دولت روحانی کار خود را شروع کرد، گفت: شهریور سال ۹۲ که دولت را از رئیس‌جمهور قبل تحویل گرفتیم، نقدینگی ۲۱۰ هزار میلیارد تومان بود که امسال این رقم به ۳۸۰ هزار میلیارد تومان رسید. ما در طی این سال‌ها ۲۸ درصد افزایش داشتیم. بعضی‌ها گفتند که هزینه‌های جاری دولت افزایش پیدا کرده است اما آیا ما نباید حقوق معلمان و کارکنان را افزایش دهیم؟ آیا ما نباید فعالیت عمرانی داشته باشیم؟

وی درباره اظهارات سخنگوی قوه قضائیه مبنی بر اینکه کسانی که در زمینه وضعیت بازار ارز دستگیر شده‌اند گفته‌اند بانک مرکزی از آنها خواسته سکه بخرند، اظهار کرد: در حال حاضر اطلاعی ندارم و از بانک مرکزی می‌خواهیم که درباره این موضوع خاص اطلاعات را منتشر کند.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره ممنوع‌الخروجی برخی از مدیران و مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: بعد از اینکه ثبت سفارش خودرو متوقف شد، متاسفانه در یک فاصله کوتاه سایت ثبت سفارش هک شد و تخلفاتی صورت گرفت که این حرکت یک اقدام غیرقانونی بود و رئیس‌جمهوری خواستند که با دقت و بدون اغماض با این قضیه برخورد شود و مشخص شود چه کسانی و از چه دستگاه‌هایی در این جریان نقش داشتند.

وی افزود: بعد از آغاز تحقیقات مشخص شد که از خود دولت چند نفر در این جریان نقش‌آفرینی کردند و همانطور که مشاهده کردید رئیس‌جمهور از قوه قضائیه درخواست کرد که به این موضوع رسیدگی شود.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چقدر نظارت بر افراد دستگیر شده وجود دارد تا شاهد فرار این افراد از کشور نباشیم؟ گفت: از قوه قضائیه درخواست کرده‌ایم که در این قضیه سخت‌گیری داشته باشد تا شاهد سایر موارد مشابه نباشیم اما از طرفی هم از این قوه می‌خواهیم امنیت سرمایه‌گذاری برای افرادی که قصد این کار را دارند به وجود بیاوریم و فضای کسب و کار را ایمن‌سازی کند.

سخنگوی دولت درباره این موضوع که رئیس‌جمهوری می خواهد از طریق مجلس اقدام به ایجاد تغییر در کابینه کند، گفت: چنین چیزی صحت ندارد.

نوبخت درباره نقش خود درباره جدا شدن معاون اول از دولت و کنار رفتن خودش از سازمان برنامه و بودجه نیز تصریح کرد: تمام این شایعات دروغ است.

سخنگوی دولت در زمینه علت هجمه ها به دولت دوازهم، اظهار کرد: انتقادات از دولت طبیعی است و رسانه ها به عنوان چشمان بیدار جامعه ما را رصد می کنند، اما آیا ما برای شرایط تحریم برنامه ندادیم؟ آیا بودجه را به وقت مقرر به مجلس ارائه دادیم یا خیر؟

وی افزود: همواره تلاش کردم به رییس جمهوری وفادار باشم و خط اعتدال که آمیزه ای از ائتلاف سیاسی با اصلاح طلبان است، پیش برود و مدلی از همکاری را نشان دهیم که جامعه خدمات آن را ببیند و هیچ گاه رییس جمهوری از من نشنیده که بگویم نداریم، همواره تلاش کردم مسیر هموار باشد.

رییس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه اگر دستگاه های اجرایی از من ناراضی باشند، طبیعی است، گفت: منابع ما محدود است ولی تلاش می کنیم با صحبت پای مشکلات دستگاه بنشینیم؛ چرا که می خواهم کلید باشم، نه قفل، ولی این پست همواره قفل است و کلید ما همه قفل ها را باز نمی کند اما تلاش مان را ادامه می‌دهیم.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره بسته پیشنهادی رئیس جمهور به کشورها و فروش نفت، تصریح کرد: نفت یکی از موضوعاتی است که ما از طرف های برجام انتظار داریم. نظام بانکی، پتروشیمی، کشتیرانی و ... دیگر مواردی است که مطرح می شود. اینکه صادرات نفت صفر شود حرف پوچ و بیهوده ای است که جواب آن داده شد، ما دنبال این هستیم که بجز سهیمه اوپک محدودیت دیگری نداشته باشیم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره مطالبات گندم کاران، گفت: تلاش می کنیم تا آبان ماه بقیه مطالبات ناشی از خرید تضمینی گندم را پرداخت کنیم.

سخن‌گوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره حضور وزرا و رئیس جمهور در بین مردم، گفت: اگر وزیری به استانی سفر می کند، به نمایندگی از طرف دولت است و در سفرهای استانی رئیس جمهور به ٣١ استان، ١٢٠٠ پروژه را دستور دادند که ٢٤ هزار میلیارد تا آغاز دولت دوازدهم پرداخت شود که تا ٣٤ هزار میلیارد تومان پرداخت شد.

نوبخت در پاسخ به سوالی پیرامون سفر علی اکبر ولایتی به روسیه، اظهار داشت: در این سفر همه توافقاتی که وجود داشت، روسیه بر آنها باقی بود و نه تنها انگیزه اش تقلیل پیدا نکرده بود بلکه انگیزه مضاعفی داشتند و آمادگی سرمایه گذاری عظیمی در طرح های زیربنایی ما دارند.

وی در پاسخ به سوالی درباره قطع صادرات برق از ایران به عراق، اظهار کرد: صادرات برق به عراق داشتیم اما در شرایط فعلی که ما خودمان کمبود برق داریم، چنین کاری انجام نمی شود.

نوبخت در ادامه درباره در پاسخ به سوالی با تاکید بر اینکه امکان ندارد مردم کالاهای اساسی را در هر شرایطی با دلار بیش از 4200 یا 4300 خریداری کنند تصریح کرد: برای ما قابل تحمل نیست زمانی که بیش از ١١ میلیارد دلار ارز دولتی داده ایم، مردم سختی بکشند و از دستگاه های نظارتی می خواهیم با برهم زنندگان بازار برخورد جدی داشته باشند.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره اظهارات خطیب جمعه تهران در زمینه استقلال بانک مرکزی، اظهار کرد: طبعا هرچه مداخلات دولت در بانک مرکزی کمتر باشد می تواند مستقل‌تر عمل کند. منتهی شرایطی وجود دارد که در همان خطبه های نماز جمعه حرف دیگری در خصوص موسسات مالی می زنند و بانک مرکزی مجبور می شود که ٢٣ هزار میلیارد و یا تا ٣٥ هزار میلیارد تومان پول پرفشار برای تسویه طلب ها تزریق کند و این نقدینگی است که اثرش در پایه پولی و ضریب فشار باقی می ماند. بانک مرکزی اگر مستقل شود، باید لیبرالی عمل کند.

نوبخت در پاسخ به سوالی پیرامون شایعات مطرح شده در خصوص ارتباط خاموشی های اخیر با توافقنامه پاریس، گفت: کاهش ١٢ درصدی مصرف سوخت های فسیلی در این توافقنامه وجود دارد اما ارتباطی با خاموشی های اخیر ندارد.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره چگونگی نرخ بنزین و نان، گفت: بازگشت کارت های سوخت به جایگاه‌ها برای کنترل مصرف است و نظام کنترلی ما را قوی می کند، اما لزوما معنای دونرخی شدن بنزین و سهمیه بندی را ندارد و برای نان یارانه سنگینی پرداخت می کنیم. ما باید با تسهیلات و امتیازاتی ارائه می دهیم که به آنها کمک شود. بهرحال دولت تحت فشار است اما دلش می خواهد به آنها کمک کند اما بدلیل کمبود منابع نمی‌تواند خیلی از کارها را انجام دهد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره ایراد شورای نگهبان به لوایح چهارگانه نیز اظهار کرد: دولت به دنبال تصویب لوایح چهارگانه است و تاکید می کند که این لوایح باید در چارچوب قانون اساسی به تصویب برسد.

وی با بیان اینکه تمام تلاش ترامپ این است که کشورها را با خود علیه ما همراه کند اما ناموفق است، گفت: نگاه دولت بر این است که اگر شورای نگهبان نظری دارد، مجلس آن را برطرف کند؛ چراکه دولت به تصویب این لوایح نیاز دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها