طبق روایت رسانه‌ها ، دیدار ترامپ از انگلیس در حال تبدیل به یک افتضاح است

استقبال زرد

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا بالاخره اولین سفر خود به انگلیس که مدت‌ها سر زبان‌ها بود را روز پنجشنبه با پرواز به لندن شروع کرد. او در بدو ورود از سوی لیام فاکس وزیر تجارت بین‌الملل انگلیس و وودی جانسون سفیر آمریکا در انگلیس مورد استقبال قرار گرفت و بلافاصله با بالگرد، راهی اقامتگاه سفیر آمریکا در مرکز لندن شد. ترامپ مدت بسیار کوتاهی را در لندن ماند و شب جمعه در ضیافت شامی با ترزا می‌، نخست‌وزیر انگلیس در کاخ بلنهایم حاضر شد. روز جمعه نیز ترامپ به اتفاق می ‌از یک مانور ضدتروریستی نیروهای ویژه آمریکایی و بریتانیایی در پادگان سندهرست دیدن کرد‌. ترامپ همچنین روز جمعه با ملکه الیزابت دوم در کاخ ویندزور ملاقات کرد. ملاقات‌های خارج از لندن رئیس‌جمهوری آمریکا به دلیل بیم از رویارویی وی با معترضان برنامه‌ریزی شده بود.
کد خبر: ۱۱۵۳۰۸۹

مخالفان رئیسجمهوری آمریکا روز جمعه تظاهرات بزرگی با شرکت حدود نود هزار نفر در مقابل پارلمان انگلیس در لندن برگزار کردند تا اعتراض خود به سیاستهای جنجالی ترامپ را نشان دهند. همزمان در بیش از 60 شهر دیگر در انگلیس نیز تظاهرات ضد ترامپ برگزار شد.

معترضان لندنی صبح جمعه با هوا کردن یک بالون بزرگ به نام «بچه ترامپ» که وی را با چهرهای عصبانی و پوشک به پا و با یک گوشی در دست نشان میدهد از رئیسجمهور آمریکا استقبال کردند. درخواست معترضان برای به هوا فرستادن این بالون اوایل ماه جاری میلادی توسط شهردار لندن صادق خان تائید شد. صادق خان که در توییتر جروبحثهای زیادی با ترامپ داشته است، پس از آن اجازه را صادر کرد که 16 هزار نفر از مردم لندن درخواستی را در همین رابطه امضا کردند. این درحالی بود که برخی سیاستمداران دست راستی و افراطی انگلستان از جمله نایجل فاراژ رهبر پیشین حزب یوکیپ این گونه اقدامات را اهانت به یک رئیسجمهوری عنوان کردند.

ترامپ با اره برقی آمد!

اما سفر ترامپ که از یکسال پیش تاکنون بارها به دلیل نگرانی از اعتراضات به تعویق افتاده بود تا اینجای کار یک رسوایی بزرگ را برای رئیسجمهوری آمریکا رقم زده است.

به لطف رابطه نهچندان دوستانه ترامپ با رسانهها، دیدار ترامپ از لندن با واکنش عمدتا منفی رسانهها همراه بود.

خبرگزاری فرانسه مینویسد دیدار ترامپ از انگلیس یک کارناوال مقاومت در این کشور به راه انداخته است و مردم این کشور سعی دارند با برگزاری اعتراضات همراهی خود با مقاومت مخالفان ترامپ در آمریکا در مقابل سیاستهای وی را نشان دهند.

روزنامه انگلیسی گاردین نیز که از منتقدان ترامپ محسوب میشود به اعتراضات گسترده به سفر ترامپ پرداخته و مینویسد که هوا کردن بالون ترامپ نشان از مخالفت شدید مردم انگلیس با ترامپ دارد. روزنامه «دیلی بیست» در مطلبی با عنوان «ترامپ میزبانان خود را در نخستین روز سفر به انگلیس شکنجه داد» مینویسد که رئیسجمهور آمریکا با حمایت از وزیرخارجه بوریس جانسون که مخالف ترزا می محسوب میشود، حملهای غیرمستقیم ضد
نخست وزیر انگلیس ترتیب داد تا «رابطه ویژه» انگلیس و آمریکا را با «اره برقی» تکه پاره کرده باشد.

روزنامه «نیوریورک پست» در مطلبی با عنوان «استقبال از ترامپ با اعتراضات گسترده در اولین دیدار وی از انگلیس» اشاره میکند که ترامپ چهره محبوبی برای انگلیسیها نیست و دیدار وی موجب خوشحالی مردم این کشور نشده است.

مجله آتلانتیک مینویسد: در حالی که دیدار روسای جمهور آمریکا از لندن در دوران صلح رویدادهایی پر دبدبه و کبکبه بودهاند، اما دیدار ترامپ کاملا متفاوت است. با استعفای جانسون و حذف انگلیس از جام جهانی، انگلیسیها دل و دماغ پذیرایی از ترامپ را نداشتند.

سایت آمریکایی «هیل» با اشاره به اظهارات ترامپ در مصاحبه با روزنامه سان مبنی بر اینکه وی فکر میکند مردم انگلیس با وی هستند گرچه دولتمردان انگلیسی چندان از وی استقبال نمیکنند نوشت که رفتار ترامپ در جریان این سفر بار دیگر تکبر و خودشیفتگی رئیسجمهور آمریکا و پتانسیل وی برای تبدیل شدن به یک دیکتاتور را نشان داد.

مجله آمریکایی «تایم» در مطلبی با عنوان«ترامپ در شروع توفانی سفر خود به انگلیس برگزیت ترزا می را نکوهش کرد» نوشت که ترامپ تاکنون هرجای اروپا رفته همراه خود جنجال و آشوب را برده و لندن نیز از این موج در امان نمانده است.

خیلی از رسانههای دیگر از جمله سایت آمریکایی «کوارتز»، خبرگزاری کانادایی CBC، شبکه تلویزیونی CBS News، خبرگزاری آلمانی دویچه وله و خبرگزاری الجزیره در پوشش خود از این دیدار بر استقبال سرد انگلیسیها از ترامپ تاکید کردند تا سفر ترامپ افتضاحی بزرگ بنماید.

توییتریها بیکار ننشستند

اما در فضای مجازی نیز مردم انگلیس بیکار نبودند و با ترند کردن هشتگBabyTrumpBlimp #که به بالون تمسخرآمیز ترامپ اشاره میکرد به اعتراض به سفر وی پرداختند. یکی از کاربران نوشت: «هیچکس نمی خواهد ترامپ در قدرت باشد... این سفر نشان داد ترامپ در انگلیس مورد تنفر است.»

نویسنده مشهور انگلیسی کن جنینگز با اشاره به شکست انگلیس از کرواسی در دیدار ردهبندی جام جهانی نوشت: «وقتی در جام جهانی میبازید، آنها ترامپ را روز بعد به کشورتان میفرستند تا یادتان باشد همیشه چیز بدتری هم وجود دارد.»

کاربری با اشاره به تقارن روز جمعه با سیزدهم ماه جاری میلادی و اعتقادات سنتی مبنی بر نحس بودن این روز نوشت: «انگلیس از جام جهانی حذف شد، دونالد ترامپ هم روز جمعه سیزدهم جولای به لندن میآید و کل هفته آینده قرار است باران ببارد. چه گناهی کردهایم که دچار این وضعیت شدهایم؟»

البته عدهای از کاربران نیز از هوا کردن این بالون انتقاد کردند و آن را غیرمودبانه دانستند. یک کاربر نوشت: «چه میشد اگر آمریکایی ها یک عروسک از ملکه درست کرده بودند؟ ما عصبانی نمیشدیم؟!»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها