کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگو با جام جم آنلاین:

مقاومت نیروهای مردمی معادلات نظامی را در یمن تغییر داد

کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: آنچه در یمن باعث شد معادلات نظامی تغییر و از اشغال نظامی کل یمن جلوگیری شود همان نیروهای مردمی هستند؛ موشک به تنهایی نمی تواند معادلات را در داخل یمن به هم بزند چرا که به هر صورت موشک یک ابزار نظامی مانند بسیاری از ابزارآلات نظامی است که یمنی ها استفاده می کنند.
کد خبر: ۱۱۵۲۷۴۸
مقاومت نیروهای مردمی معادلات نظامی را در یمن تغییر داد

علی منتظری در خصوص پیروزی های کمیته های مردمی یمن در برابر عربستان در گفتگو با جام جم آنلاین اظهار کرد: طبیعتا از ابتدای بحران در یمن و دخالت نظامی عربستان سعودی در آن بیشترین نقش را کمیته های مردمی یمن ایفا کردند؛ اگر بسیج عمومی و اراده مردمی در یمن نبود قاعدتا گروه ها، سازمانها و جریاناتی که با حملات نظامی عربستان سعودی و ائتلاف همراهش همراه بودند در همان دو سه ماه ابتدایی می توانست بر یمن مسلط شود.

وی ادامه داد: بسیج عمومی و مردمی یمنی ها در این تخاصم و یورش عربستان سعودی به خاک یمن و نگاه و شعور سیاسی که در برابر تهاجم خارجی به خاک یمن در میان مردم یمن بود باعث شد قدرت نظامی جدیدی در داخل یمن شکل بگیرد و در کنار ارتش این کشور در چارچوب ارتشی که با نیروهای هم پیمان با انصار الله باقی ماندند، توانستند در مقابل تهاجم گسترده عربستانی ها که حمایت امریکا و دخالت های مستقیم امارات متحده عربی را داشت مقاومت کنند.

منتظری با بیان اینکه آنچه اکنون در الحدیده و دیگر مناطقی که درگیری ها در آن جریان دارد و درتصاویر و فیلم هایی که از جنگ یمن منتشر می شود کاملا مشخص است اینکه نیروهای مردمی در حال مبارزه هستند، ادامه داد: از طرفی حملات نظامی به مناطق شهری و مورد هجوم قرارگرفتن مردم عادی و کشته شدن تعداد زیادی از زنان و کودکان در این جنگ همه نمایانگر آن است که یکی از هدف های اساسی بر تضعیف جبهه مردمی از داخل شهرها صورت می گیرد تا به این شکل نیروهای مردمی و مقاوم را تحت فشار قرار دهند چرا که آنچه شالوده اصلی مقاومت در برابر تهاجم خارجی است بر عهده مردم یمن است.

وی با اشاره به افزایش قدرت موشکی یمن گفت: قدرت نظامی باید در خدمت نیروهای مردمی باشد، آنچه را در خصوص به کارگیری موشک های بالستیک از سوی یمنی ها صورت می گیرد کاملا مشخص کرده این یک فرآیند داخلی است و برخلاف اتهاماتی که به ایران وارد می شود که ایران این امکانات را در اختیار نیروهای مردمی و انصارالله یمن قرار داده است درست نیست، نحوه شلیک و به کار گیری موشکها همه ثابت می کند که اینها امکانات داخلی است که اینها دارند استفاده می کنند.

منتظری افزود: نباید فراموش کرد که بخش مهمی از ارتش یمن در کنار مردم یمن قرار گرفتند و طبیعتا این ارتش دارای موشکها و امکاناتی بوده که توانسته آنها را در یک فرآیند بازسازی قدرت پرتاب و دقت در هدف گیری را توسعه دهند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه ابراز کرد: آنچه در یمن باعث شد معادلات نظامی تغییر کند و این معادلات از اشغال نظامی کل یمن جلوگیری کرد همان نیروهای مردمی هستند. قطع به یقین به کارگیری توانمندی های نظامی و موشک به تنهایی نمی تواند معادلات را در داخل یمن به هم بزند چرا که به هر صورت موشک یک ابزار نظامی مانند بسیاری از ابزارآلات نظامی است که یمنی ها استفاده می کنند.

وی ابراز کرد: آنچه باعث قدرت و توانایی به کار گیری موشک های بالستیک از سوی انصارالله شده در واقع نتیجه حمایت های نیروهای مردمی است که توانستند در یمن مناطق حساس را تحت کنترل خود داشته باشند و این توانایی نظامی نشان می دهد نیروهای مردمی و ارتش و نیروهای انصارالله در مجموع قدرت بالفعلی را برای مردم یمن تشکیل داده که توانستند سه سال در برابر یک تهاجم بسیار گسترده مقاومت کنند.

منتظری با بیان اینکه عربستان دچار اشتباهات استراتژیک بسیاری شد، افزود: سعودی ها تصور می کردند می توانند ظرف سه ماه پرونده یمن را در بعد نظامی ببندند و انتظار چنین مقاومت گسترده ای را در داخل یمن نداشتند .

وی افزود: بسیاری از کارشناسان هم از قبل پیش بینی کرده بودند که عربستان سعودی در فاز نظامی در داخل یمن وارد یک گرداب می شود و برخلاف انتظارات، رهنمودها و پیش بینی هایی که کارشناسان نظامی خارجی و سعودی اعلام کرده بودند، آنها موفق نشدند در یک دوره کوتاه مدت یمن را اشغال کنند بنابراین من فکر می کنم دچار یک اشتباه محاسباتی استراتژیک در بعد نظامی شدند.

منتظری اذعان داشت:همه الان معتقدند که اگر عربستان سعودی به جای به کار گیری میلیاردها دلار جنگ افزار و کوبیدن مردم یمن امکاناتش را در خدمت مردم یمن قرار می داد و به شکل سیاسی مسالمت جویانه وارد عرصه یمن می شد جای موفقیت های بیشتری می توانست در یمن کسب کند اما تکیه بر عملیات های نظامی و قدرت نمایی های نظامی توسط سعودی ها و هم پیمانانشان نتوانستند آنچه پیش بینی کرده بودند را محقق و عملا وارد یک گرداب نظامی شدند چنانچه تحولات نشان می دهد که اگر همچنان به عملیات نظامی در داخل یمن تکیه کنند و به سوی گفتگو و عملیات سیاسی نروند، نمی توانند هیچج توفیقی را کسب کنند.

وی عدم توجه جامعه جهانی به حضور نظامی عربستان در یمن را نتیجه فرآیند قدرت دانسته و گفت: متاسفانه قدرت های بزرگ و کشورهایی که می توانند در این زمینه تاثیر گذار باشند به خصوص شورای امنیت سازمان ملل نقش های انسانی و سیاسی خود را در قبال تحولات یمن انجام ندادند و به لحاظ مانور قدرت مالی که عربستان سعودی در جهان و در سازمان ملل متحد دارد و نقشی که در صادرات نفت دارد سبب شده قدرت های جهانی چشم خود را بر روی تحولات یمن ببندند.

منتظری تاکید کرد: این بسیار باعث تاسف است و سبب شده میلیادها دلار خسارت به یمن وارد و افراد بسیاری هم کشته شوند و کشورهایی که منادی دموکراسی و آزادی ملتها و آزادی بیان و اراده و تصمیم سیاسی ملت ها دارند از جمله امریکا که چشمشان را بسته و کاملا جانبدارانه نسبت به عربستان برخورد می کند چرا که این فرآیند قدرت در جهان است که چشم خود را در قبال فجایع انسانی بسته اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها