فرانسه - بلژیک؛ امشب در سن پترزبورگ

اپیزود جدید جنگ ستارگان

جام جهانی که قرعه‌کشی شد خیلی‌ها رفتند سراغ جدول‌خوانی و پیش‌بینی تقابل بزرگان در مراحل بالا. یکی از اولین نتیجه گیری‌ها این بود؛ اگر فرانسه و برزیل در گروهشان اول شوند در نیمه‌نهایی به هم می‌خورند و این یعنی جام 21 فینال برزیل ـ فرانسه نخواهد داشت. حالا بعد از یک‌سال رسیدیم به نیمه‌نهایی جام جهانی 2018. فرانسه همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد یک پای چهار تیم پایانی است، اما از برزیل خبری نیست. این روزها همه از تیم پرستاره و یکدست بلژیک حرف می‌زنند، تیمی که با حذف برزیل در مرحله یک‌چهارم نهایی، همه را شگفت‌زده کرد تا به جای سلسائوی 5 ستاره، در مرحله نیمه‌نهایی حاضر باشد.
کد خبر: ۱۱۵۲۴۱۵

تاریخ فوتبال پر است از تقابل‌های فرانسه و بلژیک. از 1904 که اولین بازی شان 3 بر3 مساوی شد تا به امروز 114 سال می‌گذرد و فرانسه و بلژیک جمعه 73 بار مقابل هم صف‌آرایی کرده‌اند. کدام تیم بیشتر برده؟ فرانسه؟ نه. در عین تعجب باید گفت بلژیک. بلژیک اگرچه هیچ گاه نتوانسته اعتبار فرانسه را در فوتبال داشته باشد اما در بازی‌های مستقیم 30 بار مقابل این تیم پیروز شده و 24 بار شکست خورده است. این دو تیم دو بار هم در ادوار مختلف جام جهانی بهم خورده‌اند که البته هر دو بار فرانسه تیم پیروز بوده است؛ جام جهانی 1938 و جام جهانی 1986. خیلی از اهالی فوتبال آن تقابل جام جهانی 1986 را به یاد می‌آوردند. دیداری که حکم رده‌بندی را داشت و فرانسه با پیروزی در وقت‌های اضافی 4 بر 2 پیروز شد و عنوان سومی جام را به دست آورد. این دو تیم آخرین بار سال 2015 در دیداری دوستانه یکدیگر را ملاقات کردند که آن بازی با برتری 4 بر 3 بلژیک به پایان رسید.

بازی فرانسه و بلژیک را می‌توان نبرد سرنوشت ساز توپ طلای 2018 نام برد. در سالی که کریستیانو رونالدو و لیونل مسی، آن فروغ همیشگی را در جام جهانی نداشتند و حتی نتوانستند تیم‌های خود را به مرحله یک چهارم نهایی سوق دهند، حالا همه از ادن هازارد، هافبک تکنیکی بلژیک و کیلین امباپه مهاجم تند و تیز و فرصت‌طلب فرانسه به عنوان شانس‌های اصلی کسب توپ طلا یاد می‌کنند. به احتمال فراوان بلژیک و فرانسه هر کدام که قهرمان شوند، بهترین بازیکنان جام یکی از این دو بازیکن خواهد بود. اما قبل از قهرمانی باید به جدال امشب نگاه کرد؛ جایی که هازارد و هم تیمی هایش مقابل فرانسه قرار می‌گیرد. هازارد تیمش را به پیروزی می‌رساند یا امباپه.

بازی در ورزشگاه 67 هزار نفری کرستوفسکی سن پترزبورگ که یک آرشیتکت ژاپنی آن را طراحی کرده، برای هر دو تیم فرانسه و بلژیک تازگی دارد. این ورزشگاه همان جایی است که تیم ملی فوتبال کشورمان توانست با گل بخودی بوهدوز دقیقه 95، مراکش را در وقت‌های اضافی شکست بدهد. آرژانتین هم در همین ورزشگاه با گل دقیقه 86 روخو نیجریه را شکست داد و از حذف شدن در مرحله گروهی فرار کرد. دو گل دقایق 91 و 97 کوتینیو و نیمار و پیروزی 2 بر صفر برزیل مقابل صربستان هم در ورزشگاه کرستوفسکی رقم خورد. حالا نوبت به فرانسه و بلژیک است که در این ورزشگاه به میدان بروند. شاید با زهم دقایق پایانی سرنوشت را رقم بزند؟

اسپانیا از جام بیرون رفته اما یک اسپانیایی هنوز این شانس را دارد که جام قهرمانی را بالای سر ببرد. او روبرتو مارنینز است. سرمربی 44 ساله تیم ملی بلژیک که اگر تیمش را قهرمان کند، جوانترین سرمربی برنده جام جهانی هم لقب خواهد گرفت. مارتینز 5 سال پیش وقتی هنوز به 40 سالگی نرسیده بود، ویگان را قهرمان جام حذفی انگلیس کرد تا توجه خیلی‌ها را به سمت خودش جلب کند. با این حال قهرمانی در جام جهانی را نمی‌شود با هیچ افتخار دیگری مقایسه کرد. اسلحه پنهان مارتینز در بازی امشب دستبار فرانسوی او تیری آنری روی نیمکت بلژیک است. فرانسوی‌ها می‌دانند با وجود آنری، تقریبا همه آنالیز تیمشان در اختیار حریف است. حال باید دید در تقابل آنری و تیم ملی فرانسه چه کسی پیروز خواهد بود؟

رضا پورعالی

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها