از توهین قانونی تا تیتر فرهنگی

نیم‌تای بالای صفحه اول روزنامه‌ها به نوعی تریبون اعلام مواضع و مهم‌ترین بخش یک روزنامه است. در «دکه» نیم‌نگاهی به صفحه برخی روزنامه‌ها داریم و نکاتی که در مورد آنها به ذهنمان می‌رسد را می‌نویسیم.
کد خبر: ۱۱۵۱۹۳۰

سوژه روز

قدردانی سردار قاسم سلیمانی به خاطر مواضع حسن روحانی در رابطه با مساله صادرات نفت ایران داغترین سوژهای بود که روز چهارشنبه مطرح شد و روزنامهها نیز در صفحات خود در روز پنجشنبه اشاراتی به آن داشتند. همچنین ماجرای فیلترینگ اینستاگرام دیگر موضوعی بود که اغلب روزنامهها در صفحه یک خود به آن اشاراتی کرده تا جایی که یکی از روزنامهها آن را ابزاری برای حواسپرتی خوانده و از آن خوانشی سیاسی ارائه کرده بود. توئیت نماینده قم در مجلس و واکنش ترامپ به آن نیز یکی دیگر از موضوعاتی بود که سوژه دست رسانهها داد تا بتوانند روی آن مانور بدهند تا جایی که یکی از رسانهها آن را «حرف مفت» خوانده بود، ادبیاتی که بوی عقدهگشایی از آن به مشام میرسد.

سلطان سکه و بازداشت او هم یکی دیگر از سوژههایی بود که در صفحه یک روزنامهها جایی به آن داده شده بود و هر رسانه بسته به میزان اهمیت موضوع به آن ضریب داده بود تا جایی که برخی این مساله را تبدیل به تیتر یک خود کرده بود.

توهین قانونی

روزنامه «قانون» در واکنش به همایشی که سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای عالی امنیت ملی در آن شرکت کرده بود، تیتری اهانتآمیز منتشر کرده و این چهره سیاسی را با «عمر بن سعد» مقایسه کرده و با عبارت «به دنبال گندم ری» تلویحا اشاره کرده که او به دنبال قدرت است. این روزنامه در صفحه یک خود، تیتری را به سفر رئیسجمهوری به اتریش اختصاص داده و تیتری را برای عباس کیارستمی و سالگرد درگذشت او در نظر گرفته است. همچنین تیترهایی در موضوعات اقتصادی و اجتماعی دیگر تیترهایی است که در صفحه یک این روزنامه به چشم میخورد.

سازندگی خوشحال از نامه سردار

«روزنامه سازندگی» وابسته به جریان کارگزاران که حامی دولت است نامه قدردانی «حاج قاسم» به روحانی ذوقزده شده و عکس تمامصفحه خود را به فرمانده نیروی قدس سپاه اختصاص داده و برخی از تیترهای فرعی را نیز در خدمت تیتر اصلی قرار داده است. این روزنامه با تیتر «اتحاد سپاه و دولت» به استقبال از این موضوع رفته و در کنار آن علاوه بر انتشار سرمقالهای حول همین موضوع، گفتوگوهایی نیز با برخی چهرههای اصولگرا و اصلاحطلب در رابطه با این پیام منتشر کرده است. یک تیتر اقتصادی، ورزشی، بینالمللی و سه تیتر فرهنگی سهمی بوده که این روزنامه برای موضوعات دیگر لحاظ کرده است.

یک تیتر فرهنگی در برهوت تیترهای سیاسی

روزنامه «رسالت» که نزدیک به جریان مؤتلفه است و از اصولگرایان سنتی بهشمار میروند در صفحه یک خود یک حرکت جالب توجه رقم زده که در میان رسانهها به خصوص رسانههای اصولگرا کمسابقه محسوب میشود. قرار دادن تیتر مصاحبه با یک نویسنده آثار داستانی در صفحه یک از آن اتفاقهایی است که کمتر رخ میدهد، ولی رسالت در اقدامی تحسینبرانگیز دست به این کار زده است. این در حالی است که این رسانه ماجرای تقدیر رهبر انقلاب از امامجمعه خرمشهر را تیتر یک کرده و قدردانی سردار سلیمانی را در کنار یک اظهارنظر نهچندان تازه از مصطفی میرسلیم در ارتباط با برجام را در صفحه خود جا داده است. همچنین موضوع برق و قطع برق دستگاههای دولتی پرمصرف در کنار ماجرای ریزگردها در زابل دیگر تیترهایی است که در صفحه یک این روزنامه به چشم میآید، البته نباید از قرار دادن سرمقاله در نیمتای بالای این روزنامه هم چشم پوشید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها