دکتر امان الله قرائی مقدم، اقدام اخیر وزیر ارتباطات در شفافیت ارزی واردکنندگان را تحسین برانگیز دانست و به جام جم آنلاین گفت: انتشار فهرست دریافت کنندگان ارز به نرخ رسمی از لحاظ سیاسی استحکام پایه های نظام و دلبستگی مردم به حکومت را افزایش می دهد.
کد خبر: ۱۱۵۱۵۴۹
اعتماد مردم نسبت به دولت کاهش یافته است/ افزایش رانت خواری ها موجب نارضایتی عمومی شده است

قرایی مقدم هرگونه شفاف سازی را از لحاظ فرهنگی و روانشناسی اجتماعی نیز بسیار تاثیر گذار دانسته و افزود: در وضعیت کنونی کشور اقدام وزیر ارتباطات باعث یک دلگرمی در میان مردم شده است. بنابر اطلاع رسانی رسانه ملی، لیست ارائه شده هنوز ناقص است چرا که بسیاری از افراد بزرگ و قدرتمند با میلیارد ها دلار که برابر با یارانه 2 سال مردم کشور است، تنها جیب های خودشان را پر کردند و حال با ارائه لیست های کامل مخالفت می کنند. همچنین این اقدام از بُعد اقتصادی برای نگرش مردم به وضعیت مالی کشور بسیار مفید خواهد بود چرا که مردم بعد از مدت ها مشاهده رانت خواری و دزدی های گوناگون سرانجام مسئولی را در کشور دیدند که به فکر بهبود اوضاع اقتصادی ایران است و در صدد افشای افرادیست که سالیان سال پول این مملکت را به بهانه های گوناگون سرمایه شخصی خود کرده اند.

این جامعه شناس افزود: قوه قضاییه باید در این راستا قدرت خود را نشان دهد تا دست های پشت پرده که سالیان سال پول کشور را سرمایه شخصی خود کردند، آشکار گردد. مجلس باید وزیر صنعت و معدن را استیضاح کرده و افرادی که به شرکت های متخلف ارز دولتی داده اند در میان عموم مردم معرفی شوند. مردم باید از نزدیک لمس کنند که دولت هنوز با مردم است چرا که تنها اینگونه می توان اعتماد از دست رفته مردم به دولت را بازگرداند.

قرائی مقدم شفافیت را یکی از شاخص های اصلی حمکرانی خوب دانست و گفت: چشم و امید مردم به رسانه ملی است، مردم از رسانه ها انتظار دارند که افراد سودجو را معرفی کرده تا مسئولین مربوطه نیز با آنها مقابله کنند. در غیر این صورت مردم می پندارند که همه مدیران و مسئولینی که در افشای اسامی افراد متخلف همکاری نمی کنند، خود نیز دستی بر گناه دارند، در نتیجه سرمایه بزرگ کشور یعنی اعتماد مردم را ازدست خواهند داد.

وی خاطرنشان کرد: چه موضوعی از افزایش اعتماد عمومی برای یک کشور مهم تر است؟ قوه قضاییه و سازمان تعزیرات حکومتی باید این موضوع را به جد پیگیری کند. مردم از دولت خواستار انتقام گرفتن از افرادی هستند که سالها با رانت خواری پول کشور را به باد فنا داده اند. مردم از قوه قضاییه کشورشان انتظار دارند افراد متخلف را در محضر عموم معرفی و مجازات کند در غیر این صورت بیش از پیش به این سازمان و مسئولان کشور بدبین خواهند شد که این موضوع در جامعه شناسی تبعات زیان باری را به همراه دارد.

قرائی مقدم گفت: شفاف سازی گردش‌های مالی و مشخص بودن مبدا و مقصد تمامی اقدامات مالی کشور موجب می شود تا زمینه برای انواع فسادهای مالی فراهم نگردد و برخی افراد وابسته به جریان‌های قدرت نتوانند با انواع رانت‌ها میلیارد ها پول مردم کشور را سرمایه خود کنند. بی شک هنگامی که فضای اقتصادی کشور شفاف شده و مشخص گردد برخی از افراد از چه طریقی توانسته‌اند به ثروت‌های کلان دست پیدا کنند و تکلیف املاک و اموال آنان مشخص شود، فضای جامعه نیز آرام می‌شود. امروزه مردم بیش از هر چیز از تبعیض و بی عدالتی رنج می برند.

وی ادامه داد: مردم دیگر به دولت اعتماد ندارند، چرا که مسئولین کشور شاهد این همه رانت و دزدی و... هستند اما دائما در حال سکوت کردن و بی پاسخ گذاشتن درخواست های مردم‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها