گفت‌و گو با دکتر محمد‌رضا صفری‌نژاد، اورولوژیست

روابط زناشویی پس از سکته مغزی

پس از سکته مغزی چه اتفاقاتی در ارگان‌های عصبی و حسی بیمار می‌افتد‌؟
کد خبر: ۱۱۵۱۳۸۷

سکته عبارت است از اینکه جریان خون شریانی به قسمتی از بدن قطع شود که البته فقط منحصر به مغز نیست و میتواند در قلب نیز اتفاق بیفتد. سکته مغزی به این معنی است که جریان خون ورودی شریانی یا سرخرگی به قسمتی از مغز دچار اختلال شده یا بسته شود که ممکن است ناشی از گرفتگی عروق، تصلب شرایین یا پارگی باشد.

اتفاقی که در مغز رخ میدهد این است که جریان خون قسمتی از بدن مختل میشود و زمانی که این جریان قطع شود، فرد دیگر نمیتواند مانند گذشته فعالیتهای طبیعی از جمله فعالیت جنسی و زناشویی خود را انجام دهد.

سکته مغزی چه تاثیراتی بر سلامت جنسی فرد میگذارد؟

سکته مغزی به طور نسبتا شایعی بویژه در فازهای ابتدایی بیماری به عدم تمایل، اختلال نعوظ و کاهش اعتماد به نفس در روابط زناشویی منتهی میشود. این اختلالات حاصل آسیبهای جسمی و نیز اختلالات روحی -روانی ناشی از بیماری است.

البته در تعداد کمی از بیماران تمایل به رفتارهای جنسی می‌تواند افزایش پیدا کند، بویژه در کسانی که در بخش گیجگاهی دچار آسیب شده‌اند. توجه داشته باشید سلامت جنسی مردان به سیستم عروقی طبیعی یا خون‌رسانی طبیعی به دستگاه تناسلی، سیستم عصبی سالم، سیستم هورمونی سالم و ترشح هورمون‌های مردانه و همین‌طور سیستم روحی و روانی سالم
وابسته است.

آسیب به سیستم عصبی پس از سکته مغزی چگونه بر عملکرد جنسی مردان تاثیر می‌گذارد‌؟

در مردان عملکرد جنسی طبیعی یا همان نعوظ به این ترتیب است که ابتدا رفلکسی از طریق سیستم عصبی انجام می‌شود‌. حال اگر هر نوع اتفاقی در این قسمت بیفتد، سبب می‌شود عملکرد جنسی مختل شود.

به طور مثال اگر فرد در تصادف قطع نخاع شود، عملکرد جنسی مختل می‌شود و اگر هر یک از قسمت‌هایی که دارای عصب است دچار مشکل شود، فرد دیگر نمی‌تواند بخوبی گذشته فعالیت‌های مورد نظر را انجام دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها