همه آنچه که باید درباره بیماری خارپاشنه بدانید

قلب دوم‌ات را بپا‌!

مشکلات دردهای عضلانی در پاها این روزها به دلیل استفاده از کفش نامناسب وعدم فعالیت‌های فیزیکی به اندازه کافی بروز می‌کند. پاها عضو مهمی هستند و به عبارتی قلب دوم ما هم نامیده می‌شوند، از این رو مراقبت از آنها بسیار مهم است. خار پاشنه هم جز آن دسته از مشکلاتی است که می‌تواند درد و ناراحتی زیادی ایجاد کند که در این مطلب دکتر احمد باقری‌مقدم، متخصص طب فیزیکی درباره آن بیشتر توضیح می‌دهد.
کد خبر: ۱۱۵۱۱۲۵

در کف پا آستری عضلانی وجود دارد که فاشیا نام دارد. پاشنه پا که بهصورت چتری شکل امتداد پیدا میکند و به انگشتان پا وصل میشود وظیفه حفاظت از عضلات آن را برعهده دارد.

به دلایل مختلفی ممکن است در محل اتصال کف پاشنه این ناحیه عضلانی، دچار التهاب شود و دردی را ایجاد کند که به اصطلاح این مشکل را خارپاشنه مینامند. بتدریج که بیماری پیشرفت کند، میتواند باعث استخوانزایی و تجمع کلسیمی خار مانند شود که پدیدار شدن این به اصطلاح خار، نتیجه بیماری است.

بیماری در چه کسانی بروز میکند؟

برخی شرایط، خطر ابتلا به بیماری را در افرادی بیشتر میکند که میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

مشکلات در راستای استخوان پا

کف پای صاف

کف پای گود

پوشیدن کفشهای نامناسب و شل

پوشیدن کفشهای پاشنه بلند

انجام فعالیتهای ایستاده به میزان زیاد

وزن بالا

ابتلا به کوتاهی پاندول آشیل

جالب است بدانید که این بیماری در خانمها بیشتر بروز میکند.

پاشنههای دردناک!

از علائم خار پاشنه میتوان به درد در ناحیه پاشنه پا اشاره کرد. اوج این دردها معمولا زمانی است که شخص صبح از خواب بیدار میشود و پایش را روی زمین قرار میدهد. فعالیتهای طولانی هم درد را تشدید میکند و حتی ورزشهای طولانی نیز از عواملیاند که گاهی به دلیل بروز درد زیاد برای فرد ممنوع میشود.

تشخیص خارپاشنه ساده است

مهم است مانند همه مشکلات دیگر به این باور برسیم که تشخیص نهایی باید توسط پزشک و با معاینه بالینی او صورت گیرد.

با یک عکس ساده و در صورت نیاز با انجام تست ام.آر. آی میتوان شرایط بیماری را دریافت. بیماری ممکن است به دلایل مختلف و بدون درمان و رفتار مناسب پیشرفت کند و از آنجا که دردها مانع انجام حرکات فیزیکی و پیادهروی میشود، از همین رو لازم است تا بموقع مراجعه و خیالتان را راحت کنید.

برای درمان چه کنیم؟

راههای درمانی متنوعی وجود دارد که پزشک با توجه به پیشرفت بیماری و با توجه به اینکه کدام درمان برای او راحتتر و قابل دسترس است انجام میدهد. پس اگر با مراجعه به پزشک و انجام درمان اولیه مشکتان حل نشد، نگران نشوید و با آرامش راههای دیگری را امتحان کنید. درمانهایی که برای این مشکل راه چاره هستند، عبارتند از :

اصلاح درمان با کفش یا کفی مناسب

استفاده از پدهای پخشکننده نیرو در کف پا در محل بروز آسیب یا عارضه

انجام تزریق در محل عارضه

مصرف داروهای خوراکی همراه با استراحت

کمپرس سرد و گرم به صورت متناوب

انجام تمرینات توصیه شده شامل ورزشهای کششی در ناحیه کف پا یا آستر فاشیا و تاندون
آشیل

ماساژ

لیزر و شاک وری

درمانهای فیزیکال

جراحی

چه زمانی باید جراحی کنیم؟

همانطور که اشاره شد این درمانها باید به صورت مرحله به مرحله و با توصیه پزشک صورت گیرد. در ابتدا از درمانهای ساده و سپس به درمانهای پیشرفتهتر انجام میشود. درمان با استفاده از لیزر و در نهایت جراحی است.

چه ورزشهایی مناسبند؟

در صورت بروز این بیماری بهتر است برای دانستن ورزشهای مناسب به پزشک یا متخصص طب فیزیکی مراجعه کنید. به طور کلی نرمشهایی که به عضلات پشت ساق فاشیای پلانتار کشش مناسبی میدهند، میتوانند اوضاع را بهتر کنند. به این منظور میتوانید به طرف دیوار بایستید و یکی از پاها را جلوتر از پای دیگر قرار دهید. دقت کنید تا یک زانو صاف و زانوی دیگر کمی انعطاف و حالتی خم داشته باشد. کف هر دو دستتان را هم به دیوار تکیه دهید.

حالا سعی کنید تا بدون اینکه محل قرارگیری پاها تغییر کند، تن خود را به دیوار نزدیکتر کنید و زانوی خم را بیش از پیش خم کنید. این کار را به آرامی انجام دهید و اجازه دهید تا پشت پاها کشش ملایمی را احساس کنند.

بهتر است در مدت زمان ده ثانیه به همین حالت بمانید و بعد از فشار و کشش بکاهید. میتوانید این ورزش را 20 مرتبه تکرار کنید. این نرمش میتواند به بهبود اوضاع بیماری تان کمک کند. اما بهتر است برای یادگیری تمرینات مناسب به کارشناس مراجعه کنید.

نیلوفر جامه بزرگی

جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها