سی. ان. ان: ترامپ به دنبال توافق با پوتین درباره آینده سوریه است

دیداری که از آن توقعی نمی‌رود

در شرایطی که اتحادیه اروپا تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه را تا شش ماه دیگر تمدید کرده است، مقامات آمریکایی و روسی تلاش می‌کنند مقدمات دیدار دو جانبه روسای جمهور دو کشور را فراهم سازند. این نخستین دیدار رسمی و مستقیم ترامپ و پوتین به صورت مستقل خواهد بود که در شرایط خاصی اتفاق می‌افتد. هرچند برخی تحلیلگران می‌گویند محتوای اصلی این دیدار تعیین آینده سوریه است، اما مقامات روسی بخصوص می‌کوشند از اهمیت آن کاسته و بگویند نباید از این دیدار انتظار زیادی داشت.
کد خبر: ۱۱۵۰۵۰۳
دیداری که از آن توقعی نمی‌رود

دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا با لحن کاملا ذوقزده میگوید، برای دیدار با همتای روس خود در فنلاند لحظه شماری میکند! بعد از سفر جان بولتون به روسیه مقرر شد 25 تیرماه، روسای جمهور روسیه و آمریکا در هلسینکی فنلاند با یکدیگر دیدار کنند. ترامپ گفته، اگر در این دیدار با پوتین به توافق برسند این بسیار شگفتانگیز خواهد بود. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز به نقل از ترامپ به خبرگزاری تاس گفت ترامپ پیشبینی میکند این دیدار به تقویت صلح و امنیت سراسری در جهان بینجامد.

شبکه خبری سی. ان. ان اما در تحلیلی گفت: ترامپ به دنبال توافق با پوتین درباره سوریه است. به گفته این شبکه ترامپ اخیرا یک بار دیگر ایده خارج کردن نیروهای آمریکایی از سوریه را این بار به طور خصوصی در نشستی خصوصی با ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن مطرح کرده است. یک منبع دیپلماتیک به این شبکه گفت: این دو رهبر مساله سوریه را مفصل مورد بحث قرار دادهاند و ترامپ گفته باور دارد میتواند با پوتین به توافقی درباره یک به اصطلاح منطقه حائل در جنوب غرب سوریه برسد به گونهای که به آمریکا اجازه خروج در سریعترین زمان ممکن را بدهد. پنتاگون درست در مقابل نقطه نظرات ترامپ، تاکنون بارها بر لزوم باقی ماندن سربازان آمریکایی در سوریه در آینده پیش رو تاکید کرده است. این امر نشان میدهد که همچنان اختلافات بر سر سوریه در درون دولت آمریکا به قوت خود باقی است. منابع خبری میگویند ترامپ طرحی دارد که به موجب آن به روسها اجازه میدهد به بشار اسد، رئیس جمهور سوریه کمک کنند تا یک منطقه حائل را در طول مرز با اردن ایجاد کند در مقابل گفته میشود ترامپ هم قول داده است دولت بشار اسد را به رسمیت بشناسد. این موضوع را چند روز پیش روزنامه سعودی الحیات نیز افشا کرد.

روسیه چه میگوید؟

یوری اوشاکوف، مشاور رئیسجمهور روسیه در امور سیاسی این کشور میگوید روسای جمهوری روسیه و آمریکا قصد دارند مسائل مربوط به مشارکت دو کشور در حل و فصل مشکلات جهانی را روشن سازند. درهمین باره واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل به خبرگزاری تاس گفته است: روسای جمهوری روسیه و آمریکا در دیدار آتی خود مسائل دوجانبه و برخی از موضوعات مهم بینالمللی از جمله سوریه، ایران و اوضاع پیرامون برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را بررسی خواهند کرد. نبنزیا یادآور شد: «دو کشور لازم نیست یکدیگر را دوست داشته باشند، بلکه آنها باید روابط عادی و واقع بینانهای با یکدیگر داشته باشند.»

درهمین حال ریچارد وایتس، مدیر مرکز تجزیه و تحلیل مسائل سیاسی و نظامی در موسسه هادسون (آمریکا) در مصاحبه با خبرگزاری «نووستی» روسیه ابراز عقیده کرد که نباید انتظار زیادی از نشست سران آتی آمریکا و روسیه داشت؛ زیرا دستان رئیسجمهور آمریکا در برخورد با روسیه عملاً بسته است و کنگره به او اجازه نمیدهد اقدامات خاصی از جمله در زمینه تحریمها انجام دهد. به عقیده وی متحدان آمریکا نیز ممکن است مانع از تحقق تلاش ترامپ برای بازگرداندن روسیه به گروه هشت شوند. در همین حال دموکراتهای آمریکا نیز ابراز نگرانی کردهاند که دیدار ترامپ و پوتین هدیهای به روسیه تلقی شود. آن هم در شرایطی که در افکار عمومی آمریکا، روسیه متهم به دست داشتن در انتخابات سال 2016 آمریکا و پیروزی دونالد ترامپ است.

روزنامه اینترنتی «وزگلیاد» روسیه در تحلیلی نوشته است: دیدار دوجانبه ولادیمیر پوتین با جان بولتون، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ در مسکو، بالاخره به توافق نهایی دو کشور در باره دیدار آتی روسای جمهور روسیه و آمریکا منجر شد. نشست سران تمام و کمال پوتین- ترامپ بعد از گذشت یکسال و نیم از آغاز دوره ریاست جمهوری دولت دونالد ترامپ برگزار میشود.هرچند رهبران روسیه و آمریکا پیش از این دو بار با یکدیگر دیدار و گفتوگو کردهاند، ولی هر دو ملاقات در حاشیه نشستهای چندجانبه بینالمللی انجام شده و یک دیدار کامل محسوب نشده است.

رحیم محمدی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها