گفت و گو با دکتر امیرهوشنگ احسانی ،متخصص بیماری‌های پوست و مو

مراقب لک‌های پوستی باشید!

چند نوع لک پوستی داریم؟
کد خبر: ۱۱۴۹۷۸۳

لکهای سفید ازجمله انواع آن لک و پیس است که رنگدانه پوست از بین میرود. همچنین یکسری ضایعات قارچی، اگزمایی و آفتابی باعث لکهای سفید میشود. امالکهای قهوهای رنگ در صورت و پشت دست دیده میشود. یک باورغلط است که بیماران لک قهوهای را به بیماریهای داخلی و کبدی نسبت میدهند. بین مشکلات کبدی و لک رابطه وجود ندارد. از علل لکهای قهوهای میتوان به کک و مک که از دوران کودکی شکل میگیرد اشاره کرد. لک دوران بارداری یا لکهایی که با مصرف داروهای ضد بارداری ایجاد میشود و لکهای ناشی از مصرف برخی داروهای اعصاب و داروهای قلبی از این دستهاند.

آیا همیشه لکها مسطح هستند؟

در خیلی مواقع، پشت دست یا صورت افراد بالای 50 سال، لکهای قهوهای دیده میشود که ژنتیک، نور آفتاب و افزایش سن در بروز آن نقش دارد. با گذشت زمان این لکها حالت برجسته و شبه زگیل، زبر و مخملی میشوند. اینها ضایعات خوشخیم پوستی است. استفاده از ضدآفتاب، عینک و کلاه لبهدار در پیشگیری از ازدیاد آنها مفید است. البته فریز کردن، پیلینگ و در نهایت استفاده از لیزر نیز در درمانشان موثر است. اما ضایعات سرطانی یا ملانوم ممکن است از روی یک خال مسطح ایجاد شود یا از ابتدا به صورت برجسته ظاهر شود. در ضایعه مسطح ممکن است یک قسمت تیرهتر و یک قسمت روشنتر یا حتی قرمزرنگ باشد. و گاهی یکدفعه اندازه این نوع ضایعات بزرگ میشود و حاشیه آنها نامنظم میشود.

آیا جای لکهایی که بر اثر گزش حشرات و زخم در پوست ایجاد میشود، باقی میماند؟

در بسیاری از بیماریهای پوستی ممکن است بعد از بهبود، لک و تیرگی روی پوست ایجاد شود. در مورد گزش، اگر زودتر التهاب ناشی از گزش را درمان کنیم احتمال تیرهتر شدن ضایعات ثانویه کمتر میشود. برای رفع تیرگی پوست، لیزر جایی ندارد و فقط داروی ضد لک و گذشت زمان نیاز است.

برای آفتاب سوختگی چه باید کرد؟

آفتابسوختگی بر اثر تماس پوست با اشعه ماوراءبنقش خورشید ایجاد میشود و بسته به نوع پوست و مدت زمان تماس با پوست، ضایعات از شکل تاول گرفته تا سوختگی پیشرفته اتفاق میافتد. مراحل آفتاب سوختگی از درجه یک تا درجه 4 طبقهبندی میشود. سوختگی درجه یک با استفاده از پمادهای خنککننده پوست و ضدالتهاب درمان میشود. وقتی به سمت تاول پیش میرود مثل سوختگی درمان میشود که انجام پانسمان و مراقبتهای آب و الکترولیت، حتی
بستری شدن در بیمارستان واستفاده از کورتون ممکن است لازم باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها