چگونه از آلرژی پیشگیری کنیم ؟

حساس نشو!

سیستم ایمنی بدن، ساختار عجیب و پیچیده‌ای دارد. این سیستم در اغلب مواقع اگر ضعیف شود، فرد مستعد ابتلا به بیماری‌های مختلف می‌شود. اما شاید برای شما هم عجیب باشد که سیستم دفاعی بدن گاهی تمایل دارد حتی در مواقعی که قوی و بسیار هوشیار هم است، با ابتلا به بیماری‌هایی همچون رینیت آلرژیک بیمار شود. آلرژی بیماری شایعی است. آنچنان که حدود 40 درصد مردم رینیت آلرژیک دارند و 10 درصد به آسم مبتلا هستند که اگر بر این آمار تعداد مبتلایان به آلرژی‌های غذایی و پوستی نیز افزوده شو د، تعداد مبتلایان به این نوع بیماری افزایش می‌یابد. با هدف آگاهی از راه‌های پیشگیری و مراقبت از ابتلا به آلرژی با دکتر علیرضا اسلامی‌نژاد، فوق‌تخصص ریه درباره دلایل ابتلا و شیوع آلرژی‌ها گفت‌وگو کرده‌ایم.
کد خبر: ۱۱۴۸۸۸۳

اگر به صورت مداوم با علائمی همچون آبریزش بینی، گرفتگی بینی، عطسههای مکرر، خارش بینی و چشم، قرمزی، تورم، اشکریزی و حساسیت به نور، احساس کمبود هوا و تنفس همراه با صدای خسخس، خستگی و عصبی شدن بر اثر تجربه این حالتها مواجه هستید، لازم است حتما به پزشک مراجعه کنید. چون شما مبتلا به آلرژی هستید و لازم است یک پزشک متخصص با شناسایی نوع آلرژی درمان را آغاز کند.

توجه داشته باشید مراجعه به پزشک و مصرف داروی متناسب با آن به معنای بهبود کامل و رفع حساسیت نیست. بررسیها نشان میدهد آلرژیها هیچگاه خوب و ریشهکن نمیشوند و با کمک دارو و برخی اقدامات تنها قابل کنترل هستند. زیرا ژنها و عوامل محیطی به عنوان مهمترین و شایعترین منابع مبتلاکننده فرد به آلرژی همیشه همراه ما هستند.

آسم و چرایی حضور آن

اگر مبتلایان به آلرژی به اندازه لازم و کافی در برابر محرکها مراقب خود نباشند، میتوانند انتظار ابتلا به سایر بیماریهای ریوی از جمله آسم را داشته باشند. در واقع آسم نوع پیشرفتهای از آلرژی محسوب میشود و افراد مستعد به آلرژی میتوانند با کنترل شرایط خود ریسک ابتلا به آسم را کاهش دهند.

کنترل آلرژیها با واکسنهای خاص

عوامل ایجادکننده آلرژی در محیط داخلی منزل و بیرون از آن در هر فرد میتواند متفاوت باشد. به همین دلیل شناسایی عوامل محرک برای هر فرد در کنترل دقیق و موثر بیماری بسیار مهم است.

استفاده از آنتیهیستامینها، داروهای استنشاقی و ایمونوتراپی رایجترین و پرکاربردترین روشهای درمانی محسوب میشوند. با توجه به این که تاثیر استفاده از این داروها موقتی و محدود است، به منظور تاثیرگذار بودن درمان، شناسایی محرکهای محیطی برای هر فرد و تولید واکسن متناسب با شرایط محیطی فرد در کنترل بهتر و دقیقتر بیماری بسیار موثر باشد تا استفاده از واکسنهای تولید شده در کشورهای دیگر. ضمن آن که ایمونوتراپی در درمان آسم هیچ جایگاهی ندارد، اما در درمان رینیت آلرژیک موثر است.

شایعترین سن ابتلا به آسم و آلرژی

آلرژیها نیز مانند اغلب بیماریها با سن افراد مرتبط هستند. برخلاف برخی از بیماریها که مختص سن میانسالی و سالمندی است، اتفاقا آسم و آلرژیها بیماری شایع برای سن کودکی است و افزایش سن موجب کاهش شدت آلرژیها میشود.

هر چند افزایش روزافزون آلودگی هوا و عوامل محیطی موجب شده بزرگسالان زیادی نیز بدون داشتن زمینه ژنتیک به یکی از انواع آلرژیها و آسم مبتلا شوند.

حیوانات خانگی، مایتهای گردوغبار، سوسکهای حمام، کپکها، گردههای گیاهان، عفونتهای ویروسی، استفاده مکرر از شویندههای شیمیایی، استرس و فشارهای عصبی، استفاده از تنباکو مخصوصا در دوران بارداری و بعد از آن عواملی هستند که میتوانند زمینه ساز ابتلای فرد به آلرژی و آسم باشند یا باعث تشدید بیماری
مبتلایان شود.

توصیههایی برای زندگی راحتتر با وجود آلرژیها

وقتی بیمار میشویم چارهای نداریم جز صبر و مراقبت بیشتر از خود تا بدن بار دیگر سلامت خود را بازیابد یا بیماری را مدیریت و کنترل کنیم. بنابراین توجه و رعایت توصیههای زیر میتواند زندگی را راحتتر کند.

در صورت ابتلا به حساسیت فصلی، وقتی میزان گرده گیاهان در هوا زیاد است هنگام خروج از منزل از ماسک استفاده کنید.

با توجه به تاثیر فضولات، مو و پر حیوانات در تشدید حملات آلرژیک و حساسیتها از نگهداری حیوانات خانگی پرهیز کنید و هنگام دست زدن یا نزدیک شدن به آنها از ماسک بزنید.

پوشال کولرهای آبی را هر سال عوض کنید. پوشالها محل مناسی برای رشد قارچ هستند که میتوانند در تشدید حساسیت موثر باشند.

در فضای خیلی مرطوب با استفاده از دستگاه رطوبتزدا هوا را خشک نگه دارید. چرا که رطوبت زیاد باعث رشد هاگها و قارچها و در نتیجه باعث تشدید آلرژی میشود. درصورتی که به سرمای کولر آلرژی دارید، بهترین راه پیشگیری این است که در معرض باد قرار نگیرید. شستوشوی بینی با سرم نمکی به باز ماندن راههای هوایی بسیار کمک میکند.

به جای فرش و قالی از کفپوش استفاده کنید. کارهای باغداری و گلکاری را به زمان پس از گردهافشانی از پایان فصل آلرژی موکول کنید.

مایعات زیاد بنوشید تا عوارض حساسیتهای تنفسی فصلی کاهش یابد. نوشیدن مایعات فراوان ترشحات تنفسی حساسیت را رقیق میکند و عامل ایجاد کننده حساسیت اثر کمتری بر بدن
میگذارد.

سهیلا فلاحی
جامجم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها