نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با جام جم آنلاین؛

مسئولین عزم کافی برای محقق ساختن اصلاح الگوی مصرف ندارند

نماینده فلاورجان در مجلس شورای اسلامی گفت: در چندسال گذشته نتوانستیم به معنای واقعی اصلاح الگوی مصرف را تجربه کنیم و یکی از علت های آن مسئولینی هستند که حمایت و تلاش کافی در محقق کردن فرمایشات رهبری نداشتند.
کد خبر: ۱۱۴۸۶۰۲
مسئولین عزم کافی برای محقق ساختن اصلاح الگوی مصرف ندارند

ناصرموسوی لارگانی نایب رییس کمیسیون اقتصادی و عضو فراکسیون روحانیون مجلس گفت: مقام معظم رهبری حدود 10 سال است که مباحث اقتصادی بخصوص اصلاح الگوی مصرف را مهم دانسته و در رعایت آن تاکید فراوان دارد، چرا که سالیان متمادی را با عنوان مباحث اقتصادی نیز نام گذاری کردند که حتی یکی از سالها با شعار «اصلاح الگوی مصرف» نامگذاری شد.

نماینده فلاورجان با اشاره به جنگی که استکبارجهانی بر علیه جمهوری اسلامی برای براندازی نظام آغاز کرده افزود: استکبار با تحریم ها و فشارهای شدید، مباحث قومیتی و 8 سال جنگ تحمیلی موفق نشده هدفی که در سر داشته محقق سازد لذا هم اکنون مباحث اقتصادی را مد نظر قرار داده است.

موسوی لارگانی یاد آور شد: در شرایطی که برخی از مسئولین ما بیش از اندازه به برجام و مذاکره با اسکتبار دل بسته بودند اما پس از خروج از این توافق شاهد تحریم های مضاعف از جانب آنها بودیم،

وی افزود: استکبار جهانی اخیرا با جنگ اقتصادی وارد نبرد با نظام مقدس جمهوری اسلامی شده، تا فشاربیشتری را به کشور وارد نماید اما خوشبختانه باز هم به نتیجه دلخواه نرسیده و حتی با هزینه 7 هزار میلیارد دلار در منطقه چیزی نصیب آنها نشده است .

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: مقام معظم رهبری سال 97 را سال "حمایت از کالای ایرانی" نام گذاری کردند تا در راستای تحقق بخشیدن به شعارهای سالهای قبل، این شعار محقق شود تا به عبارت ساده تر بتوانیم روی پای خودمان بایستیم و اقتصاد مقاومتی را بیش از پیش رواج دهیم.

به گفته وی، اصلاح الگوی مصرف به این معنا نیست که مردم کشور ریاضت بکشند تا مشکلات را پشت سر بگذارند ، برای مثال در اکثر استان ها مانند اصفهان مشکلات کم آبی بیداد می کند لذا با اصلاح الگوی مصرف با صحیح مصرف کردن می توانیم با کم آبی مبارزه کنیم و در مباحث دیگر نیز با اصلاح الگوی مصرف موثر واقع شویم.

عضو فراکسیون روحانیون مجلس اسراف را یکی از گناهان بزرگ و نابخشودنی بیان کرد و گفت: خداوند در قران فرموده است " «کلوا واشربوا ولاتسرفوا» بخورید و بیاشامید، ولی اسراف نکنید. " برخی افراد بر این عقیده هستند که مال خودمان است و هر کاری بخواهیم می کنیم، در حالی که این طرز فکر، آینده نسل های بعد را تحت شعاع قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه در جامعه افرادی با مشکلات زیادی زندگی خود را اداره می کنند افزود: برخی تنها با یارانه زندگی خود را تامین می کنند لذا اصلاح الگوی مصرف در مصارف برق، آب، گاز، تلفن، خوراک و پوشاک و... برای آینده کشور و فرزندانمان سرنوشت ساز خواهد بود.

به گفته موسوی لارگانی، صرفه‌جویی به معنای مصرف نکردن نیست؛ صرفه‌جویی به معنای درست مصرف کردن، بجا مصرف کردن، ضایع نکردن مال، مصرف را کارآمد و ثمربخش کردن است.

وی در ادامه بیان کرد: در چندسال گذشته نتوانستیم به معنای واقعی اصلاح الگوی مصرف را تجربه کنیم و یکی از علت های آن مسئولینی هستند که حمایت و تلاش کافی در محقق کردن فرمایشات رهبری نداشتند.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: مسئولین دولت نهم تا دوازدهم اعتقاد و جدیتی در محقق شدن شعار سال ندارند و تنها به ظاهر سازی در این زمینه اکتفا کرده و قانون برنامه پنجم توسعه را که می تواند راهگشا باشد تا 30 درصد اجرایی کردند که همین امر می تواند حل موضوعات را سخت کند.

به گفته وی، مقام معظم رهبری در سال 96 فرمودند واردات کالایی که مشابه آن در کشور تولید می شود، حرام شرعی است. اما شاهد بودیم واردات سال 96 از سال 95 بیشتر شده و در مقابل، صادرات بسیار کاهش پیدا کرده است.

وی تاکید کرد: حدود 10 سال ا‌ست در صدد آن هستیم تا وابستگی کشور به نفت را کاهش دهیم ولی هرساله شاهدیم که وابستگی به فروش نفت بیشتر و بیشتر شده است.

موسوی لارگانی از دلایل محقق نشدن اصلاح الگوی مصرف نبود احساس خطر از سوی مردم دانست و بیان کرد: مردم کشور هنوز احساس خطر نکردند و علیرغم اینکه به شغل آینده فرزندانشان فکر می‌کنند به این موضوع توجه ندارند که خرید کالای خارجی می تواند آینده و سرنوشت فرزند آنان را نابود نماید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها