دستچینی از بهترین کتاب‌ها درباره یا به قلم رهبر معظم انقلاب

پرتوی از خورشید

هم آقای کتاب‌خوان است و هم درباره‌ شان کتاب‌های زیادی نوشته شده؛ از تازه‌ترین این کتاب‌ها باید به بسته پیشنهادی مجمع ناشران انقلاب اسلامی اشاره کرد که شامل 21 عنوان کتاب است؛ برخی از آنها به شناخت ابعاد شخصیتی رهبر معظم انقلاب کمک می‌کنند و برخی دیگر درباره سفرنامه‌ها و سرگذشت نامه‌ها، نظریه‌های اسلامی، نظریه‌های فرهنگی و نظریه‌های سیاسی- حکومتی از نگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی هستند.
کد خبر: ۱۱۴۶۴۸۰

این کتابها از بهترینهای بازار کتاب دستچین شده و تلاش و قصد این بوده که برای هر نوع مخاطب، کتاب مناسبی در آن گنجانده شود و برای خاص و عام و برای نخبگان علمی و فرهنگی و سیاسی قابل استفاده باشد.

از جمله آثار معرفی شده در این مجموعه میتوان به کتابهای «شرح اسم» نوشته هدایتالله بهبودی و منتشر شده توسط مؤسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی، کتاب «ماه در آینه» نوشته رضا مصطفوی و حسن ابراهیمزاده، «یادستان دوست» نوشته علی شیرازی، «حافظ هفت» نوشته اکبر صحرایی، «مفتون و فیروزه» اثر سعید تشکری و «داستان سیستان» رضا امیرخانی اشاره کرد و نیز کتابهای دیگری که چند نمونه از آنها را اینجا از نظر گذراندهایم:

دغدغههایی از جنس فرهنگ

در بسته ای که مجمع ناشران انقلاب اسلامی پیشنهاد داده کتاب هایی هست به قلم یا از بیانات مقام معظم رهبری .

«دغدغههای فرهنگی» شرح یکی از بیانات محوری رهبر معظم انقلاب در سال 1373 است که توسط مرکز صهبا به طور هنرمندانه با استفاده از دیگر بیانات مرتبط معظم له ترکیب و متنی جدید تولید شده است که از نظر حجم محتوا، جمع مخاطب بیانات و همین طور ابعاد مطلب منحصر به فرد است
به طوری که همه کسانی که این کتاب را مطالعه میکنند، میتوانند خود را حاضر در جلسه و ناظر به کلام ایشان ببینند.

این کتاب در مجموع از 9 فصل با سیری خاص و مرتبط با هم با عنوانهای طرح دغدغه، منشأ انقلاب اسامی، فرهنگ و هنر ایران و انقلاب، جریان روشنفکری بیمار، جریان روشنفکری و انقلاب، تهدیدات درونی، تهدیدات و تهاجمات بیرونی و توقع انقلاب از جبهه فرهنگی، تشکیل شده و حتما آشنایی با دغدغههای مقام معظم رهبری درباره این موضوعات و بسط دیدگاههای ایشان برای خیلیها کنجکاویبرانگیز است.

هویت حقیقی زنانه

بارها به مناسبتهای مختلف یا در دیدار با اقشار مختلف از رهبر انقلاب درباره زن و هویت زنان شنیدهایم و شاید تا اندازهای با دیدگاههای ایشان آشنا باشیم اما کتابی هست که همه سخنان ایشان و نظراتشان را در قالب یک مجموعه پیش روی علاقهمندان قرار می دهد؛ کتاب «زن و بازیابی هویت حقیقی»
در برگیرنده گزیده بیانات رهبری درباره موضوع خانواده و زن است. محتوای این کتاب اگر چه در اقتضائات و شرایط و زمانهای مختلف افاضه و ایراد شده اما با اندک تورقی در فهرست و صفحات کتاب میتوان پی برد که از یک هماهنگی و ارتباط درونی و روح واحد بهرهمند است و نیز این کلمات از زبان انسانی جاری است که با رهتوشه دانش الهی در ثقلین و آگاهی به مسائل زمان و حوادث واقعه وظیفه سنگین پاسخگویی به نیاز انسانی و هدایتگری را عهدهدار است. کتاب «زن و بازیابی هویت حقیقی» از چهار بخش با عنوانهای کلیات مباحث زن و خانواده، سیمای زن در بعد فردی، سیمای زن در بعد خانوادگی و سیمای زن در بعد اجتماعی تشکیل شده است.این کتاب به همان اندازه که برای زنان می تواند جذاب باشد به کار مردان هم می آید.

نشانی از نور

علی شیرازی که کتاب دیگری از او در این مجموعه معرفی شده، با همکاری انتشارات بوستان کتاب، «پرتوی از خورشید» را روانه بازار کتاب کرده که به ابعاد گوناگون شخصیت مردان بزرگ تاریخ اختصاص دارد.

رسیدن به چنین شناختی ساده نیست؛ بخصوص درباره آنهایی که خودشان هم تلاش در گمنامی دارند. این شخصیتهای فرزانه را باید از نگاه دیگرانی شناخت که بیشتر با وی ارتباط داشتهاند و هر یک در حد خود توانستهاند بعُدی از ابعاد وجود او را بشناسند. تنها از این طریق میتوان شناختی هر چند اجمالی از این مردان بزرگ به دست آورد.

بر این اساس است که شیرازی برای روایت پرتوی از خورشید، به سراغ بزرگانی رفته است که هر یک در زمینهای خاص با رهبر معظم انقلاب، به عنوان یک شخصیت جامعالاطراف، ارتباط داشتهاند. حاصل تلاش خستگیناپذیر وی در جمعآوری خاطرات مجموعه نسبتا مطلوبی است که در 16 سرفصل اصلی جمعآوری شده است. خواننده پس از مطالعه این اثر تازه متوجه میشود که چگونه رهبر ایران اسلامی مؤلفههای اساسی یک رهبر دینی را دارد و چگونه برخی خصیصههای منفی که صاحبمنصبان دنیایی مبتلا به آ نها میشوند در ایشان یافت نمیشود.

آینهای رو به درون

در «ماه در آینه» سیره و سلوک فردی و اجتماعی مقام معظم رهبری به مدد کلمات تصویر شده و بعد دیگری از شخصیت ایشان را به نمایش میگذارد.رضا مصطفوی و حسن ابراهیمزاده این کتاب را نوشتهاند و انتشارات مجد اسلام آن را روانه بازار کرده است. سیره رهبر معظم انقلاب در این کتاب ضمن طرح 39 عنوان و در 271 صفحه با نگاهی نو و جذاب روایت شده و خاطرات با نثری روان و کوتاه بیان میشوند و ترکیب مناسب آنها با عکسهایی با کیفیت، مخاطب را با خود به زمانهای تولد، تحصیل، انقلاب و دوران مبارزه، دفاع مقدس میبرد و به امروز و اکنون میرساند. کتاب به زوایای مختلف و گوناگون از سبک زندگی، شخصیت، مدیریت مقتدرانه، خاطرات جذاب، اشعار سروده شده توسط ایشان اشاره دارد. همچنین بیانکننده شخصیت ایشان در کلام حضرت امام (ره) و بزرگان دین است. به عنوان مثال، خاطره کوتاهی را با عنوان «در نگاه مرشد» میخوانیم که گواه تعلق خاطر بنیانگذار انقلاب ایران به رهبر معظم انقلاب است: «آقای خامنهای تازه از سفر آمده بودند. به خدمت امام رسیدند.

همین که امام آقا را دیدند، فرمودند: «وقتی شنیدم هواپیمای شما در فرودگاه نشست، خیالم راحت شد» سپس فرمودند: «هر موقعی که به سفر میروی، من مضطرب هستم تا برگردی. خیلی سفر نرو.»

دیدار مسیح

کتاب «مسیح در شب قدر» نیز از نوشتههای خود آقاست که جلد دوم از مجموعه «خورشید در مهبط ملائکه ا...» محسوب میشود.

این کتاب روایتگر حضور رهبر معظم انقاب در منازل شهدای ارمنی و آشوری از سال 1363 تا 1389 است. این کتاب در ده فصل تنظیم شده و محتوای آن نشاندهنده گوشههایی ازبرنامههای مستمر و نورانی رهبر معظم انقلاب است؛ برنامهای که از سال 63 و در اوج جنگ آغاز شده و تا به امروز ادامه دارد. هر مورد از این برنامهها، حاوی نکات زیبا و ارزشمند و عبرتآموزی برای مردم است. به راحتی میتوان ادعا کرد که زیباترین و دلنشینترین خاطره این کتاب در صفحه 109 آن روایت میشود که رهبر معظم انقاب در شب قدر به صورت سر زده به منزل شهیدان ارامنه میروند.

خواندن این خاطرات علاوه بر این که جذاب است و سرگرمکننده، می تواند تصویر روشنتر و متفاوتی از نگاه، اندیشه، شیوه و شخصیت مقام معظم رهبری را در ذهن خواننده شکل بدهد و شوق کشف و دانستن تازههایی درباره ایشان را به ارمغان بیاورد.

حاشیههای یک سفر پرهیجان

محمدرضا بایرامی این فرصت را داشت که چهار روز همسفر و در رکاب رهبری باشد. نتیجه این همسفری کتابی است که توسط انتشارات قدیانی منتشر شده و نامش را گذاشتهاند: «در مینو در». بایرامی که رمانهای «کوه مرا صدا زد» و «از قصههای سبلان» را در کارنامه دارد، برای یادداشتهای شخصی خود در سال 1382 این عنوان را انتخاب کرده که در آن با قلمی ساده و روان دیدهها و شنیدههای پر از هیاهو و هیجان خود در سفر چهار روزه همراه رهبر معظم انقلاب به استان قزوین را روایت کرده است.در بخشی از کتاب میخوانیم: «در تهاجم فرهنگی به شما نمیگویند انتخاب کن، بلکه شما را میخوابانند، دست و پایتان را میگیرند و مادهای را که نمیدانید چیست و نمیدانید که برای شما مفید است یا نه، با آمپول به شما تزریق میکنند. البته دنیای غرب نگذاشت ما حس کنیم که دست و پایمان را گرفتهاند و به ما تزریق میکنند، صورت قضیه را طوری قرار داد که ما خیال کردیم داریم انتخاب میکنیم.»
بی شک آنچه بایرامی با قلم تنومندش از این دیدارها تصویر کرده با گزارش ها و اخبار منتشر شده درباره آن تفاوت بسیار دارد و از عمق بیشتری برخوردار است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها