گزارشی از نگرانی‌ها درباره جهش قیمت گوشت قرمز

گوشت در محدوده قرمز

قیمت گوشت در آستانه ماه رمضان دوباره رو به صعود گذاشته و در برخی نقاط کشور به کیلویی 50 هزار تومان هم رسیده است. بعد از نوسانات ارزی و به‌رغم وعده‌های مسئولان، قیمت بسیاری از اجناس در بازار در حال افزایش است و از جمله این اجناس می‌توان به گوشت قرمز اشاره کرد. در حالی که نرخ گوشت اسفند سال گذشته پس از یک جهش به‌دلیل تقاضای مردم در ایام نوروز به کیلویی 40 هزار تومان رسید، حالا قیمت هر کیلو گوشت گوسفند بین 45 تا 50 هزار تومان در نوسان است و نرخ هر کیلو گوشت خالص بدون چربی و استخوان به بالای 50 هزار تومان نیز می‌رسد.
کد خبر: ۱۱۴۲۲۰۱

بازار گوشت قرمز از سال گذشته گاهی موج گرانی را تحمل کرده است که دولت با واردات انبوه گوشت گرم و منجمد از خارج تلاش کرده این بازار مهم را آرام کند. با این حال، در روزهای اخیر مجددا گوشت گوسفندی گران شده است تا از سفره اقشار متوسط و کمدرآمد در ماه رمضان، دورتر شود.

تولیدکنندگان میگویند با توجه به رشد قیمت نهادههای تولید دام دامداران باید هزینههای سنگینی را برای تولید متقبل شوند به همین دلیل باید سیاستهای حمایتی نیز از این صنعت در دستور کار قرار گیرد.

خشکسالی در سال جاری موجب کاهش تولید دام از یکسو و از سوی دیگر کاهش علوفه و خشک شدن مراتع شده است. گرانی دلار هم موجب افزایش قیمت نهادههای دامی وارداتی شده است.

تب سراسری

اگر در سال گذشته گرانی گوشت بیشتر در سطح تهران دیده میشد، اکنون بر اساس گزارشهای مختلف در نقاط مختلف کشور شاهد گرانی گوشت قرمز هستیم.

به عنوان مثال اصغر پور باطن، معاون اتحادیه گوشت قرمز در استان اصفهان به خبرگزاری صداوسیما گفت: در آستانه ماه مبارک رمضان و بهدلیل خشکسالیهای امسال، کمبود دام و نبود تعادل در عرضه و تقاضا قیمت گوشت قرمز در استان 4درصد افزایش یافت. وی افزود: بر این اساس قیمت هر کیلو گوشت گوسفند از 42 به
46 هزار تومان رسیده و گوشت گوساله نیز 41 هزار تومان، گوشت مخلوط گوساله 37 هزار تومان، ران شتر
46 هزار تومان و گوشت مخلوط شتر بدون کوهان با قیمت 42 هزار تومان به فروش میرسد. براساس اعلام سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان، بهدلیل افزایش نرخ دام، قیمت گوشت قرمز در این استان هم افزایش قیمت داشته است .سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان هم اعلام کرده ، قیمت هر کیلوگرم گوشت گوساله بدون چربی 43 هزار تومان و هر کیلوگرم گوشت گوسفند 45 هزار تومان است که نرخ هر کیلوگرم گوشت گوساله و گوسفند به دلیل افزایش نرخ دام زنده به ترتیب
5/7 و 5 درصد افزایش یافته است.

آخرین بررسیها از سطح بازار در تهران حاکی است هر کیلو شقه گوسفندی بدون دنبه 53 هزار، سردست و ماهیچه گوسفندی 63 هزار، گوشت گوساله 47 هزار و مخلوط 48 تا 50 هزار تومان است.

قاچاق گوسفندهای ناسالم به کشور

همزمان با نوسانات قیمت ارز، بازار قاچاق دام از مرزهای شرقی نیز داغ شده و سودجویان در کنار ضربه به تولید داخلی بیماریهای واگیردار را نیز گسترش میدهند. در کنار این افزایش بیرویه نرخ گوشت، خشکسالیهای اخیر و کاهش تولید دام از یکسو و از سوی دیگر نوسانات ارزی موجب شده قاچاق دام نیز رواج یابد.

سالانه میلیاردها تومان صرف واکسیناسیون دامها در زمینه بیماریهای مختلف بخصوص تب برفکی میشود اما بعد از ورود دامهای قاچاق سویههای جدید بیماری وارد کشور میشود و خسارتهای سنگینی را در دامداریها بر جای
میگذارد.

کاهش دام در بازار

یکی از فعالان بازار گوشت در شرق تهران میگوید: قیمت دام زنده به دلیل کمبود، با نوساناتی در میادین روبهرو شده و شرایط به گونهای است که در برخی مواقع، دامی برای کشتار وجود ندارد و در نهایت این موضوع تأثیر مستقیمی بر نرخ گوشت در قصابیها داشته است.

وی افزود: با توجه به کمبود دام در میادین امکان پیشبینی قیمت گوشت در روزهای آتی وجود ندارد و تنها از مسئولان امر تقاضا داریم جلوی صادرات دام را بگیرند تا با کاهش روزافزون عرضه در میادین میوه و ترهبار روبهرو
نشویم.

حال این سوال در بین افکار عمومی مطرح است که چرا مسئولان با وجود اظهاراتی مبنی بر واردات گسترده گوشت گرم، توان کنترل قیمت در بازار داخل را ندارند؟

گرانی گوشت طبیعی بود

علیرضا عزیز اللهی، مدیرعامل اتحادیه دامداران در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به دلایل نوسان قیمت گوشت در بازار، بیان کرد: در روزهای اخیر قیمت دام زنده به سبب کمبود گوشت در بازار با نوساناتی روبهرو شد. وی با اشاره به تأثیر محدودیت عرضه در قیمت دام زنده، افزود: با توجه به آنکه سیستم پرواربندی تولید به سبب نبود زیرساختهای لازم و حجم بالای واردات کنجاله سویا و ذرت هزینهبر است، بنابراین صرفه اقتصادی برای دامدار ندارد و درنهایت قیمت دام به دلیل کمبود عرضه در مواقعی همچون فصل بهار دستخوش تغییر و تحولاتی در بازار میشود.

به سبب نبود زیرساختهای لازم، سیستم متمرکز گوشت به سبب واردات بالای کنجاله سویا و ذرت هزینهبر است، به همین دلیل نرخ دام در سیستم پرواربندی تولید، برای دامدار صرفه اقتصادی ندارد و با وجود محدودیت در عرصههای مقطعی، قیمت دام ناشی از کمبود عرضه دستخوش تغییر و تحولاتی در بازار
خواهد شد.

عزیز اللهی با اشاره به اینکه قیمت گوشت قرمز تابع عرضه و تقاضاست، عنوان کرد: با توجه به آنکه عرضه گوشت در مقاطعی از سال همچون بهار به سبب وضعیت مناسب عرصههای مرتعی و امتناع دامداران برای افزایش وزن بیشتر دام کاهش مییابد؛ بدیهی است که قیمت با روند صعودی در بازار روبهرو شود.

مدیرعامل اتحادیه دامداران ادامه داد: با توجه به اینکه هزینههای تولید دام به طور دائم در حال افزایش است، بنابراین تولیدکننده کاری از دستش برنمیآید، چراکه با کاهش عرضه و افزایش تقاضا، قیمت به طور خودکار بالا میرود.

به گفته وی، دامداران فقط موظفند از کاهش تولید بهطور دائم در بازار جلوگیری کنند و از طرفی مسئولان تنظیم بازار، پشتیبانی امور دام و سازمان حمایت به عنوان متولیان، باید به خرید و ذخیرهسازی بموقع و عرضه محصول در بازار اقدام کنند تا با افزایش سرسامآور قیمتها در بازار روبهرو نشویم.

عزیز اللهی نرخ هر کیلو دام زنده را 17 تا 18 هزار تومان در بازار اعلام کرد و گفت: در برخی مواقع فروش دام با نرخ 23 هزار تومان به اتحادیه گزارش شده است که بنده این نرخ را
تائید میکنم.

مدیرعامل اتحادیه دامداران درباره قیمت گوشت در آستانه ماه رمضان، گفت: با توجه به کاهش عرضه دام، بدیهی است که نوسان قیمت گوشت در ماه رمضان در بازار ادامه یابد، البته مدیرعامل پشتیبانی امور دام اعلام کرده ذخایر بهاندازه کافی در سردخانهها موجود است و جای هیچگونه نگرانی مبنی بر افزایش قیمت گوشت در بازار نیست.

وی با اشاره به اینکه در گذشته کمبود گوشت داخلی با گوشت منجمد وارداتی جبران میشد، بیان کرد: این در حالی است که هماکنون با واردات گوشت گرم، تقاضایی برای گوشت منجمد برزیلی در بازار وجود ندارد. عزیز اللهی ادامه داد: اگر گوشت بهاندازه کافی در سردخانههای پشتیبانی امور دام وجود داشته باشد، بازار آن مدیریت خواهد شد و در غیر این صورت با افزایش مصرف در ماه رمضان و کاهش عرضه، قیمت دستخوش تغییر و تحولاتی در بازار
میشود.

قیمت دام زنده 10 درصد گران شد

حسین نعمتی، رئیس هیات مدیره اتحادیه دامداران از افزایش
10 درصدی قیمت دام زنده در بازار خبر داد و گفت: با توجه به افزایش قیمت نهادههای دامی، این نوسان
10 درصدی قیمت به جیب دامدار نرفته است.

وی نرخ هر کیلو دام سنگین را 14 تا 15 هزار تومان و دام سبک را 20 تا 21 هزار تومان اعلام کرد. نعمتی نرخ واقعی هر کیلو لاشه را با احتساب هزینههای حمل و نقل 30 تا 35 هزار تومان اعلام کرد و گفت: فروش با نرخهای بالاتر در مغازهها را مسئولان تنظیم بازار باید جوابگو باشند.

آرامش مسئولان

بهرغم گرانی در بازار، مسئولانی همچون مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور از گوشت قرمز 33 هزار تومانی سخن میگویند.

در همین ارتباط، مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور درباره قیمت و نحوه عرضه محصولات برای تنظیم بازار ماه رمضان گفت: برای ایام ماه مبارک رمضان محصولات پروتئینی مورد نیاز کشور از گوشت گرم تا منجمد تأمین است و هیچ کمبود و نگرانی در این خصوص نداریم.

حمید ورناصری افزود: طبق مصوبه اخیر تنظیم بازار قیمت گوشت قرمز، گوشت مرغ و تخممرغ ماه مبارک رمضان 97 هیچ تغییری نداشته و با نرخهای ایام نوروز عرضه خواهد شد. به گفته وی، در اسفند 96 قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ منجمد 62 هزار ریال، هر شانه دو کیلوگرمی تخممرغ 126 هزار ریال، هر کیلوگرم لاشهگوشت گوساله منجمد 230 هزار ریال و هر کیلوگرم لاشهگوشت گوسفندی گرم با قیمت 330هزار ریال برای مصرفکنندگان محاسبهشده بود که همین قیمتها برای ماه مبارک رمضان امسال نیز اجرایی است. وی عنوان کرد: به طور قطع با ورود شرکت پشتیبانی امور دام در زمان اوج مصرف ایام ماه مبارک رمضان شاهد هیچ افزایش قیمت نامتعارفی نخواهیم بود.

سودجویی پنهان

منصور پوریان، رئیس شورای تأمینکنندگان دام زنده دلیل افزایش قیمت گوشت قرمز گوسفندی را سودجویی عرضهکنندگان نهایی دانست و به خبرنگار ما گفت: زنجیره تأمین گوشت قرمز هیچ مشکلی ندارد، اما متاسفانه برخی واحدهای عرضهکننده گوشت با اعلام بهانههایی مانند افزایش تقاضا به منظور فرارسیدن ماه مبارک رمضان اقدام به افزایش قیمت میکنند.

وی تاکید کرد: واحدهای بازرسی اصناف و همچنین سازمانهای نظارتکننده در این زمانها باید خودی نشان دهند تا موجب بر هم خوردن بازارهای مختلف در کشور نباشیم.

رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده با اشاره به اینکه در حوزه فنی و واردات با مشکل و نوسان روبهرو نبودیم، تصریح کرد: در واردات گوشت قرمز، واردات به میزان کافی انجام شده و حتی در زمانهایی رشد آن را شاهد بودیم در نتیجه قیمت گوشت باید ارزان میشد، اما متاسفانه روند گرانی را پیش گرفته است.

پوریان با بیان اینکه نوسانات نرخ دلار هیچ تاثیری در نرخ واردات گوشت قرمز نداشت، افزود: زایش پاییز تا بهار دام سبک در کشور بسیار خوب بوده و بر اساس نیاز بازار واردات گوشت گرم و منجمد نیز صورت گرفته است. میزان واردات گوشت دام سبک به کشور روزانه 90 تن است که در یک برنامهریزی مشخص به 120 تن خواهد رسید.

خروج بیرویه دام از کشور

علیاصغر ملکی، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی به دلایل افزایش قیمت گوشت در بازار ایران پرداخت و تصریح کرد: خروج بیرویه دام از کشور یکی از دلایل بسیار مهم گرانی گوشت گوسفندی در بازار است که این کار هم به صورت قانونی و هم به صورت غیرقانونی (قاچاق) انجام میشود. این مقام صنفی به افزایش قیمت گوشت گوسفندی در بازار اشاره کرد و افزود: چندی پیش قیمت گوشت قرمز گوسفندی روند صعودی پیدا کرد و به همه سازمانها و دستگاههای مربوط نامه ارسال کردیم تا وضعیت به حالت عادی برگردد، اما متاسفانه هیچ اقدامی از سوی دستگاههای مرتبط با این موضوع صورت نگرفت و باعث شده تا قیمت گوشت قرمز در بازار به بیش از 50 هزار تومان برسد.

گوشت بالای 33 هزار تومان تخلف است!

مدیرکل اداره تعزیرات حکومتی استان تهران، از رصد 24 ساعته بازار در ایام ماه مبارک رمضان خبر داد و گفت: مردم نگران افزایش قیمتها در ماه مبارک رمضان نباشند، زیرا هیچ مبنای قانونی برای این موضوع وجود ندارد.

محمدعلی اسفنانی در گفتوگو با خبرگزاری خانه ملت با اشاره به اتخاذ تدابیر لازم و تمهیدات مورد نیاز برای تأمین گوشت مورد نیاز مردم در ماه مبارک رمضان گفت: در بحث گوشت خوشبختانه تمهیدات لازم اندیشیده شد و هیچ کسری در این حوزه نداریم.

اسفنانی ادامه داد: گوشت گرم گوسفندی در ماه مبارک رمضان 33 هزار تومان عرضه میشود و بالاتر از آن تخلف و گرانفروشی واحدهای عرضهکننده است.

مدیرکل اداره تعزیرات حکومتی استان تهران افزود: قیمت گوشت گوساله منجمد وارداتی باید با قیمت کمتر از 30 هزار تومان باشد، البته در این حوزه نیز ذخیره کافی وجود دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها