واکنش بازار به خروج احتمالی آمریکا از برجام

تقریبا هیچ

بازارهای شاخص کشور همچون بورس اوراق بهادار، فرابورس، بازار سکه و طلا سه‌شنبه روز آرامی را پشت سر گذاشتند؛ آن هم در حالی که تهدیدات رئیس‌جمهور آمریکا برای خروج از برجام، توجهات را به واکنش بازارهای ایران معطوف کرده است.
کد خبر: ۱۱۴۰۲۸۲

شاخص بورس اوراق بهادار تهران در یک ماه گذشته روندی نزولی طی کرده بود، اما در دو روز اخیر با نزدیک شدن به موعد اعلام نظر آمریکا درباره خروج از برجام، شاخص بازار سرمایه بیش از
750 واحد تقویت شد.

بازار سکه و طلا هم که در هفتههای اخیر به طور حبابی رو به گرانی گذاشته و در اوایل هفته جاری قیمت سکه تمام از دو میلیون و صد هزار تومان هم عبور کرده بود، با اقدام بانک مرکزی برای تحویل زودتر از موعد سکههای پیشفروششده، در دو روز اخیر به آرامش رسید و روز سهشنبه قیمت هر سکه به زیر دو میلیون نزول کرد.

بازار ارز نیز با حضور گسترده نیروهای پلیس در منطقه فردوسی و چهارراه استانبول، روال چند هفته اخیر خود را طی میکند. دولت اصرار دارد به همه تقاضاها دلار 4200 تومانی دهد، با این حال در گوشه و کنار همچنان دلار به طور غیررسمی بالاتر از 6000 تومان به فروش میرسد.

کارشناسان معتقدند اگر آمریکا هم از برجام خارج شود بازارهای کشورمان دچار التهاب شدیدی نمیشود؛ چراکه بخشی از اثرات این خبر را پیشخور کرده است و دیگر توییتها و تهدیدهای رئیسجمهور آمریکا را جدی نمیگیرد. به همین دلیل در نهایت دو الی سه روز شاهد نوسان منفی در بازارها خواهیم بود و پس از آن متغیرهای اقتصادی کشور در مسیر تعادلی قرار میگیرند.

ضمن آن که آمریکا در دو سال اخیر عملا به تعهدات اقتصادی خود در برجام عمل نکرد و همانطور که پیش از این رئیسکل بانک مرکزی ایران اعلام کرده بود، دستاورد اقتصادی کشورمان از برجام تقریبا هیچ بوده و اثرات توقف این روند با خروج آمریکا از برجام نیز همان تقریبا هیچ خواهد بود.

تقویت 439 واحدی شاخص کل بورس

معاملهگران بورس تهران دیروز در حالی با تقویت تقاضا در برابر عرضه سهام در بیشتر نمادهای معاملاتی روبهرو شدند که توییت شبانه رئیسجمهور آمریکا پیرامون برجام، پیشبینیها را درباره عقبنشینی دوباره از مواضع تهدیدآمیز تقویت کرده بود.

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران (تدپیکس) در پایان معاملات سهشنبه با افزایش 439 واحدی روی رقم 93 هزار و 605واحد ایستاد. شاخص کل هم وزن اما با افزایش 136 واحدی عدد 16 هزار و 638 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص سهام آزاد شناور نیز با افزایش
617 واحدی به رقم 99 هزار و 783 واحد دست یافت.

دیروز همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) نیز با افزایش هفت واحدی روی رقم 1078 واحد ایستاد.

به این ترتیب بورس تهران در حالی با غلبه تقاضا بر عرضه سهام در بیشتر نمادهای معاملاتی و حتی صفنشینی برخی تک سهمها روبهرو شد که توییت ترامپ در آستانه اعلام مواضع آمریکا پیرامون ماندن یا نماندن بر سر پیمان برجام باعث شد تا بازار سهام با تحلیلهای امیدوارکنندهای روبهرو باشد.

برخی تحلیلها بر این سناریو پیریزی میشود که توییت رئیسجمهور آمریکا حاکی از عقبنشینی وی از پیمان برجام است.

سناریوی دیگر نیز از باقی ماندن شاکله کنونی برجام و تداوم مذاکره بر سر دیگر دغدغهها با چارچوبی جدید حکایت دارد.

توقف گرانی سکه

با اقدام بانک مرکزی برای تحویل یک هفته زودتر سکههای پیشفروش شده با سررسید یکماهه، روند گرانی بیسابقه سکه طلا متوقف شد.

پیشفروش سکه با شرایط و نرخ جدید از اواسط فروردین آغاز و سررسید یکماهه در این بین با استقبال بالایی روبهرو شد. این در حالی است که بعد از گذشت تقریبا یک هفته، پیشفروش سکه با سررسید یکماهه متوقف شد و بعد از آن به ترتیب پیشفروش سکه با سررسیدهای سهماهه و
شش ماهه نیز به اتمام رسید.

در مقابل توقف پیشفروش سکه، رئیسکل بانک مرکزی این نوید را به مردم داد که سکههای با سررسید یکماهه زودتر از موعد به متقاضیان تحویل داده میشود.

بر همین اساس روابط عمومی بانک ملی، زمان تحویل سکههای پیشفروش شده با سررسید یکماهه را در استان تهران از روز چهارشنبه 19 اردیبهشت و در دیگر استانها از روز شنبه 22اردیبهشت اعلام کرد.

به همین منظور همه پیشخریدکنندگان سکه از امروز چهارشنبه در واحدهای استان تهران و از روز شنبه هفته آینده در واحدهای دیگر استانها، میتوانند با ارائه رسید ثبتنام به همان شعبهای که پیشخرید در آن انجام شده، سکههای خود را دریافت کنند.

متقاضیان این امکان را دارند به جای دریافت سکه، کارت سکه را از واحد بانک ملی ایران درخواست کنند به طوری که در این روش، سکه نزد بانک ملی ایران به صورت امانت باقی میماند و دارنده کارت سکه میتواند در هر زمان با ارائه آن کارت به بانک، سکه خود را دریافت کند.

گفتنی است از آغاز پیشفروش سکه تاکنون هفت میلیون سکه پیشفروش شده است و با پیشبینیهای مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی در سه روز نخست توزیع، بالغ بر یک میلیون سکه توزیع خواهد شد.

بنابر اعلام روابطعمومی بانک مرکزی، درمجموع حدود هفت میلیون و 650 هزار قطعه سکه تمام بهار آزادی پیشفروش شده است، از این تعداد پنج میلیون و 900 هزار قطعه سکه در سال 1397، یک میلیون و 340 هزار سکه در سال 1398 و 408 هزار سکه در سال 1399 تحویل مشتریان میشود. 799 هزار قطعه سکه در اردیبهشت، 666 هزار و 500 قطعه در تیر، 292 هزار قطعه در مرداد، 336 هزار قطعه در شهریور، یک میلیون و 287 هزار قطعه در مهر، 907 هزار قطعه در آبان، 70 هزار قطعه در دی، 865 هزار قطعه در بهمن و 677 هزار قطعه در اسفند امسال تحویل خریداران میشود.

بورس ایران توئیتهای رئیسجمهور آمریکا را تحویل نمیگیرد

محمدعلی احمدزاده اصل، کارشناس بازار سرمایه درباره گمانهزنیهای سرنوشت برجام و تأثیر بازار سرمایه از این ریسک سیستماتیک گفت: به نظر من یکی از سناریوهای محتمل این است که آمریکا از برجام خارج شود، اما اروپا بر عهد خود پایبند بماند. البته از نظر دولت ایران، آمریکا از ابتدا نیز در فضای برجام نفعی برای ایران نداشت و حضور یا عدم حضورش اتفاق جدیدی نیست.

وی با اشاره به اینکه نزدیک به 20 سال است کشور ما درگیر مذاکرات اینچنینی با آمریکاست، گفت: به همین دلیل کشور همیشه برای مقابله با این ریسکها تمهیدات لازم را اندیشیده است.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: به طور قطع اگر آمریکا هم از برجام خارج شود، بازار سرمایه دچار التهاب شدیدی نمیشود، زیرا بخشی از اثرات این خبر را پیشخور کرده است و دیگر توییتها و تهدیدهای رئیسجمهور آمریکا را جدی نمیگیرد. به همین دلیل درنهایت دو تا سه روز شاهد نوسان منفی در بازار خواهیم بود و پس از آن متغیرهای بازار سرمایه در مسیر تعادلی قرار میگیرند.

به گفته احمدزاده اصل، صنایع بازار سرمایه چشمانداز روشنی دارد و فروشهای هیجانی و بیدلیل فقط ضرر و زیان برای سرمایهگذاران به همراه دارد.

وی با تاکید بر اینکه بازار سرمایه کشور ما ظرفیتهای بالایی برای رشد دارد، به سرمایهگذاران بازار سرمایه توصیه کرد: درگیر فضاهای هیجانی بازار نشوند و تصمیمهای اشتباه نگیرند.

تأثیرپذیری حداکثر 6 ماهه

رضا پدیدار، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: در صورت خروج آمریکا از برجام، ایران همه مبادلات اقتصادی خود را بر اساس مبانی اقتصادی که در عرف جهانی همه به آن پایبند هستند، خواهد داشت و آسیبی به آن وارد نمیشود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در دو دهه اخیر ما با آمریکا رابطه اقتصادی نداشتیم و روابط اقتصادی ما با این کشور به صورت غیرمستقیم انجام میشده با خروج از برجام تا حدود شش ماه قیمت تمامشده برخی از کالاها و خدماتی که از طریق واسطهها از آمریکا تأمین میشد، افزایش پیدا میکند.

پدیدار اضافه کرد: با این حال تجارت مستقیم ما با اروپا و آسیا به قوت خود باقی خواهد ماند. به عنوان مثال در حوزه انرژی 70 درصد تجارت ما با آسیا و 30 درصد با اروپاست که در صورت خروج احتمالی آمریکا از برجام این 70 درصد با آسیا سرجای خود است و اروپاییها نیز قراردادهای بلندمدت منعقد کردهاند که این قراردادها برای سال 2018 نیز به قوت خود باقی است.

به گفته این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، اروپاییها در مذاکرات خود با شرکتهای ایرانی اعلام کردند ما در تلاشیم حتی در صورت خروج آمریکا از برجام،رابطه خود را با ایران حفظ کنیم و تنها در صورتی که ایران پایبندی خود را به توافقهایی که با اتحادیه اروپا داشته، کم کند اروپا نیز پایبندی خود را کاهش خواهد داد.

بورس قبل از برجام هم صعودی بود

حمیدرضا مهرآور، کارشناس بازار سرمایه نیز در خصوص گمانهزنیها از سرنوشت برجام و تأثیر آن بر بازار سرمایه گفت: نوسانهای این روزهای بازار فقط متأثر از برجام نیست.

وی نوسانهای بازار ارز را یکی از دلایل نگرانی اهالی بازار سرمایه دانست و گفت: همچنین نرخ سود سپردههای بانکی نیز از دیگر دلایلی است که جذابیت بازار سرمایه را کاهش میدهد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه حتی اگر آمریکا از برجام خارج شود، اتفاق جدید و تازهای رخ نداده است، اظهار کرد: در صورت عملیاتی شدن این فرضیه ما به سالهای گذشته و پیش از برجام برمیگردیم که تحریمها هم پابرجا بود اما بازار سرمایه بخوبی در مسیر صعود قرار داشت.

مهرآور، یکی از دلایل صعود بازار سرمایه در زمان تحریم را هدایت صحیح نقدینگیها به سمت بازارهای مولد دانست و گفت: در آن سالها نقدینگی به طور کاملا هدایتشدهای به سمت بازار سرمایه میآمد اما در حال حاضر این هدایت نقدینگی به بازار سرمایه کمتر شده است و بخشی از پولهای سرگردان جامعه راهی بازارهایی میشود که اگر نگوییم به اقتصاد ضربه میزند، برای آن مثبت نیز نیست.

با خروج آمریکا از برجام هیچ اتفاقی نمیافتد

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی گفت: خروج آمریکا از برجام هیچ اتفاقی را در برندارد؛ البته بر مشکلات نقل و انتقال پول اضافه میشود که کم نمیشود ولی ما دیگر به این مشکلات عادت کردهایم.

اسدا... عسکراولادی درباره این که در صورت تعلیق دوباره تحریمها از سوی ترامپ چه امتیازی حاصل خواهد شد، تصریح کرد: تعلیق تحریمها فرصتی در اختیار ما قرار میدهد تا بتوانیم با دیگر اعضای جامعه جهانی و اعضای دیگر 1+5 مذاکره کنیم. عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی درباره اینکه بانکهای بزرگ اروپایی در حال حاضر نیز به دلیل داشتن سهامداران آمریکایی از معامله با ایران اجتناب میکنند، گفت: مشکل بانکی با اروپا را باید با گفتوگو و مذاکره حل کنیم؛ بسیاری از بانکها در اروپا با آمریکا کار نمیکنند و باید با این بانکها کار کنیم. عسکراولادی درباره اینکه این بانکها کوچک بوده و از کفایت سرمایه لازم برخوردار نیستند، تصریح کرد: ما سرمایه نیاز نداریم بلکه فقط نقل و انتقال پول برای ما مهم است. رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین تاکید کرد: نقل و انتقال پول از سرمایه برای ما مهم است؛ در حال حاضر نقل و انتقال پول نداریم. یا باید مسیر دبی برای نقل و انتقال پول باز شود یا با این بانکها کار کنیم. وی ادامه داد: در صورتی که مسیر نقل و انتقال پول از دبی باز شود، دیگر به کسی نیاز نداریم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها