ظروف چدنی انواعی از وسایل پرطرفدار برای پخت و پز محسوب می‌شوند. تمامی کسانی که با این ظروف پخت و پز می‌کنند با قابلیت‌های آنها آشنا هستند و آشپزخانه بدون ظروف چدنی کامل نخواهد شد.
کد خبر: ۱۱۳۶۹۲۹

چرا ظرف چدنی بخریم؟

1ـ ظروف چدنی در صورتی که بدرستی تولید شوند و سطح آنها بخوبی لعاب داده شده باشد، نچسب هستند. این یک مزیت نسبت به ظروف آلومینیومی و استیل محسوب میشود، چرا که میتوان میزان روغن مورد استفاده در پخت و پز را کاهش داد. یکی از شایعاتی که قبلا در زمینه استفاده از این ظروف وجود داشت، نیاز آنها به مراقبت زیاد و نچسب بودن است؛ اما جالب است بدانیم چدن با لایهای از ترکیبات روغنی پلیمریزه پوشانده شده که از سطح آن محافظت میکند. 2ـ نسبت به ظروف استیل یا آلومینیومی با کیفیت مشابه ارزانتر هستند. 3-زمانی که گرم شوند، گرم باقی میمانند. این ظروف برای استفاده روی هر سطح حرارتی نظیر شعله گاز و اجاقهای الکتریکی مناسب هستند و برای پخت و پز روی آتش مستقیم بهترین گزینه به حساب میآیند. یکی از مزیتهای این ظروف این است که وقتی از سطح داغ برداشته میشود برای مدت زمان طولانیتری گرم باقی میماند. 4ـ زمانی که با این ظروف پخت و پز میکنید مقداری یون آهن از ظرف وارد غذای شما میشود که میتواند بخشی از نیاز بزرگسالان به آهن را تامین کند. اما دقت کنید ظروف چدن از تولید کننده معتبر خریده شود؛ چرا که در غیر این صورت ممکن است سطح آنها با مواد پلیمری سنتزی پوشش داده شده باشد. 5ـ بسیار با دوام هستند و هر نوع قاشقی برای هم زدن غذا درون آنها قابل استفاده است. قاشقهای فلزی باعث ایجاد خراش در آنها نمیشود. 6ـ این ظروف برای سرخ کردن، پخت فرآوردههای نانوایی (انواع نان وکیک)، برشته و کباب کردن مناسبند.

ظرف چدنی بیعیب نیست

1ـ برای استفاده نیاز به یک پیش گرم کردن به مدت ده دقیقه دارند. بهتر است هر چند دقیقه آن را یک چهارم دور بچرخانید یا به مدت 20 الی 30 دقیقه در آون گرم کنید. 2ـ در صورتی که بخوبی مراقبت نشوند امکان ایجاد ترک و زنگزدگی در آنها وجود دارد. در صورتیکه دستورالعمل شرکت تولیدکننده را دنبال کنید، هرگز به چنین مشکلی بر نخواهید خورد. 3ـ برای غذاهای اسیدی نظیر گوجه فرنگی مناسب نیستند. آهن در محیط اسیدی براحتی به درون غذا نشت کرده و علاوه بر این که رنگ آن را تیره میکند، تا حدودی با تغییر طعم غذا نیز همراه است. 4ـ نسبت به ظروف آلومینیومی و استیل ضد زنگ سنگینترند. 5ـ نیاز به لعابدهی مجدد دارند که کاری وقت گیر است. 6ـ در صورتی که در طولانی مدت در معرض رطوبت قرار بگیرند ممکن است زنگ بزنند، اما این زنگ براحتی جدا میشود و با لعابدهی صحیح و هر چند وقت یکبار آنها میتوان این مشکل را نیز حل کرد.

نحوه تمیز کردن ظروف چدنی

این ظروف باید به آرامی با آب و مایع ظرفشویی شسته شوند. در صورتیکه ماده غذایی به آنها چسبیده باشد با اسفنجهای پلاستیکی به آرامی جدا شود. پس از شستوشو بسرعت خشک شوند. برای لعابدهی مجدد در منزل میتوانید به این صورت عمل کنید: ماهیتابه تمیز را روی شعله اجاق قرار دهید. آنرا حرارت دهید تا تمامی آب موجود در آن تبخیر شود. یکی دو قاشق چایخوری روغن گیاهی افزوده و آن را در کل ظرف بچرخانید تا تمامی سطح آن آغشته شود. روغن را تا وقتی شروع به دود کردن کند، حرارت دهید. سپس ظرف را از روی اجاق بردارید و روغن آن را خارج کنید. پس از سرد شدن آن را در محل خشک و مناسبی نگه دارید.

دکتر مریم قادری

متخصص صنایع غذایی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها