واکنش یک مرجع تقلید به کشور شدن «قم»

آیت‌الله مکارم شیرازی: قم، واتیکان نیست

مرجع تقلید شیعیان در واکنش به سخنانی مبنی بر به رسمیت شناختن قم به‌عنوان یک کشور مستقل گفت: قم واتیکان نیست.
کد خبر: ۱۱۳۶۶۰۹
آیت‌الله مکارم شیرازی: قم، واتیکان نیست

به گزارش جام جم آنلاین از تسنیم، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی پیش از ظهر امروز در جلسه درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و سالروز ولادت امام سجاد(ع) اظهار داشت: امیدواریم بتوانیم از کلمات این بزرگوار که بسیار پر ارزش است هم در دعا، هم در کتاب کافی و سایر کتاب‌ها بهره وافی ببریم.

وی در واکنش به سخنانی مبنی بر به رسمیت شناختن قم به‌عنوان یک کشور مستقل با تأکید براینکه قم واتیکان نیست، گفت: در زمان شاه هنگامی‌که بحث‌های انقلابی اوج گرفت از سوی دولت به حوزه علمیه پیشنهاد شد که ما قم را به‌عنوان یک کشور مستقل مانند واتیکان در اختیار و مراجع می‌گذاریم و آن را به رسمیت می‌شناسیم تا برای خود مجلس قانون‌گذاری و پول مستقل داشته باشد.

مرجع تقلید شیعیان با بیان هدف رژیم پهلوی از این پیشنهاد ابراز کرد: هدف آن‌ها این بود که مرجعیت و حوزه را به‌کلی منزوی کنند بنابراین این پیشنهاد شدیداً از سوی علما رد شد، اگر چنین چیزی شکل می‌گرفت مفهومش این بود که امروز علما و بزرگان نمی‌توانند و حق ندارند درباره ایران نظری بدهند زیرا از قبیل دخالت یک کشور بیگانه در امور داخلی ایران است.

آیت‌الله مکارم شیرازی ادامه داد: آن‌ها نمی‌توانند از افراد حوزه علمیه کسی را به مجلس بفرستند و یا علمای قم در شورای نگهبان و خبرگان دخالت کنند چراکه تعلق به یک کشور دیگر دارند و نه کشور ایران، و از ائمه جمعه، قضات و اساتید دانشگاه هیچ‌کدام نمی‌توانستند از حوزه علمیه انتخاب شوند چراکه جزو کشور ایران نبودند و کشوری مستقلی برای خودشان بودند.

وی بیان کرد: اگر مردم می‌خواستند به تهران، اصفهان و سایر شهرها بروند باید گذرنامه بگیرند و مردم قم نمی‌توانستند از آب و برق سراسری استفاده کنند چراکه یک کشور بیگانه‌اند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: متأسفانه اخیراً زمزمه این سخن از سوی برخی شنیده شد که هرگز حمل بر اغراض و سوءنیت نمی‌کنیم و صرفاً آن را ناآگاهی می‌دانیم ولی در فضای مجازی آن را دامن زدند.

آیت‌الله مکارم شیرازی با تأکید بر اینکه مرجعیت تعلق به تمام اسلام و شیعه دارد، خاطرنشان کرد: هنگامی‌که به ما می‌گفتند چرا در امر بحرین، سوریه و یمن دخالت می‌کنید می‌گفتیم مرجعیت به مرز خاصی تعلق ندارد و مقلدین ما در تمام این کشورها هستند و ما حق‌ داریم مصالح آن‌ها را تذکر داده و در نگرانی‌های آن‌ها نگران باشیم، این عقیده کجا و عقیده واتیکان شدن قم کجا.

وی گفت: ما بارها به مسئولان تذکر داده‌ایم که به قم به‌عنوان یک شهر معمولی نگاه نکنند، زیرا تعلق به تمام جهان اسلام دارد و آبروی قم آبروی جهان تشیع است، حوزه علمیه قم به تمام شهرهای داخل کشور و مناطق زیادی از خارج کشور عالم و مبلغ می‌فرستد و ازنظر کمیت و کیفیت حوزه علمیه قم بی‌نظیر است، ان شالله این مرکز اسلامی و شیعه همیشه آبرومند برای تمام اسلام بماند و نه مانند یک کشور مستقل مانند واتیکان.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها