حمله موشکی آمریکا،انگلیس و فرانسه به سوریه واکنش های تمسخرآمیز افکار عمومی جهان را به دنبال داشت

نمایش صوری

ساعت 4 بامداد دیروز صدای انفجارهای شدید از چندین نقطه دمشق‌، پایتخت سوریه و نقاط دیگر این کشور به گوش رسید. بالاخره آمریکا، انگلیس و فرانسه بعد از رجزخوانی‌های فراوان حملات تجاوزگرانه و جنایتکارانه خود را علیه دولت و ملت سوریه آغاز کردند. حملاتی که در کل 50 دقیقه به طول انجامید و درجریان آن بیش از صد موشک به مواضعی در سوریه شلیک شد. طبق گزارش‌های رسیده این حمله فقط چند مجروح داشته است . کاربران فضای مجازی با تحقیر این حملات آن را "عملیات پلاستیکی" و "ترقه بازی" توصیف کردند.
کد خبر: ۱۱۳۴۵۵۹

این حملات به بهانه ادعای استفاده ارتش سوریه از سلاح شیمیایی در شهر دوما انجام شد در حالی که تاکنون هیچ منبع مستقلی موضوع استفاده از سلاح شیمیایی را تائید نکرده است. دولت سوریه خود رسما از سازمان منع گسترش سلاحهای شیمیایی(opcw) برای بازدید از شهر دوما و راستیآزمایی ادعاهای آمریکا و متحدانش، دعوت کرده بود، اما متجاوزان غربی آنقدر حوصله نداشتند تا اعلام نتیجه گزارشهای رسمی صبر کنند. آنها عجله داشتند هرچه زودتر یک نمایش فضاحتبار را به توصیه و سفارش متحدان منطقهای خود از جمله صهیونیستها و عربستان سعودی به اجرا در آورند. حملهای که طبل رسوایی آن از مدتها قبل به صدا درآمده بود .

به گزارش منابع خبری حملات بر سه استان دمشق، حمص و حماه متمرکز بوده و جنگندههای آمریکایی از پایگاه هوایی العدید در قطر به پرواز درآمده بودند. منابع محلی در سوریه میگویند دستکم 30 موشک کروز و تامهاوک به دمشق شلیک شد. این موشکها عمدتا به جاهایی اصابت کرد که از قبل تخلیه شده بود . مسئولان آمریکایی گفتند در این حملات بین صد تا 120 موشک به مواضع نظامی و پایگاههای ارتش سوریه شلیک شد و جنگندههای میراژ فرانسه و تورنادو انگلیس در کنار بمبافکنهای بی-1 آمریکایی از آسمان و کشتیهای نظامی آمریکا در دریای مدیترانه در حمله مشارکت داشتند.

دولت سوریه در واکنش به این حمله اعلام کرد تجاوز سهگانه آمریکا، انگلیس و فرانسه علیه این کشور نتوانست به اهداف خود برسد و نباید در مورد آن بزرگنمایی کرد. دولت سوریه فقط تائید کرد برخی مراکز تحقیقاتی و پایگاههای نظامی این کشور هدف حملات موشکی متجاوزان قرار گرفته است.

پیش از شروع حمله، دونالد ترامپ طی سخنانی تبلیغاتی گفت دستور حمله به سوریه را صادر کرده است. او گفت حملات در پاسخ به «استفاده دولت سوریه از سلاح شیمیایی» انجام شده و انگلیس و فرانسه نیز در آن مشارکت دارند. وی همچنین به روسیه هشدار داد از «حرکت در مسیر تاریک»
دست بردارد و مدعی شد: روسیه از عمل به وعدههای خود از جمله درباره سلاحهای شیمیایی در سوریه سر باز زد. ترزا می، نخستوزیر انگلیس نیز حمله به سوریه را تائید کرد و مدعی شد این حملات به منظور کاهش توان نظامی سوریه آغاز شده است. امانوئل مکرون، رئیسجمهور فرانسه نیز گفت به نیروهای کشورش دستور داده با مشارکت آمریکا و انگلیس حملاتی را علیه سوریه ترتیب دهند. آنگلا مرکل صدراعظم آلمان نیز از انجام این حملات حمایت کرد. این درحالی است که طی بحران هفت ساله سوریه دولتهای غربی با همکاری عربستان سعودی همواره پشتیبان گروههای تکفیری و تروریستی بودند و در راه مبارزه با تروریسم هیچ گام مثبتی برنداشتند .

حملهای که تمام شد

ساعاتی پس از آغاز این حمله، بلافاصله وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد حملات به سوریه پایان یافته و فعلا برنامهای برای حملات بیشتر وجود ندارد. جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا هدف از این حمله را ضربه زدن به توان ارتش سوریه دانست، اما گفت حملات بیشتر در دستور کار نیست. رسانههای غربی از جمله سیانان نیز به نقل از مسئولان غربی گفتند هدف حملات تغییر رژیم سوریه نیست .

وزارت خارجه روسیه لحظاتی پس از این حمله اعلام کرد: دمشق پایتخت سوریه درست زمانی هدف قرار گرفت که در حال حرکت به سوی آیندهای صلحآمیز بود و فرصت برای صلح فراهم شده بود. سفیر روسیه در آمریکا هم آمریکا، فرانسه و انگلیس را مسئول پیامدهای این حمله دانست و گفت تمامی تبعات آن متوجه این سه کشور خواهد بود. از سوی دیگر، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل ضمن تاکید بر ضرورت پرهیز از تشدید تنش در سوریه گفت، بیتوجهی به این نکته میتواند شرایط را از کنترل خارج کند. وی درعین حال از همه کشورها خواست خویشتندار باشند. درهمین حال ولادیمیر پوتین در واکنش به حمله آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه با بیان اینکه «حمله امروز به سوریه اقدامی تجاوزکارانه علیه حاکمیت مستقلی بود که در مقابل تروریستها ایستاده است»، خواستار برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی تجاوز آمریکا و متحدانش شد.

واکنش سخت

وزارت دفاع سوریه میگوید در یک واکنش سخت موفق شده است بیشتر موشکهای شلیکشده را در هوا رهگیری و منفجر کند. به گزارش این منبع در حمله بامداد دیروز 110 موشک به خاک این کشور شلیک شد که بیشتر آنها منهدم گردید. رئیس اداره عملیات ستادکل نیروهای مسلح روسیه اعلام کرد 71 موشک آمریکا در این حملات منهدم شد. ژنرال سرگئی رودسکوی در نشست خبری با بیان اینکه این حمله واکنشی به موفقیتهای سوریه در جنگ با تروریسم بینالمللی بود، اظهار کرد: پدافند هوایی روسیه در پایگاههای طرطوس و حمیمیم در زمان حمله به حالت آمادهباش کامل درآمدند و جنگندههای نیروی هوایی هماکنون در حال گشتزنی در آسمان منطقه هستند. وزارت امورخارجه سوریه دیروز با
محکوم کردن تجاوز آمریکا، انگلیس و فرانسه به خاک خود، آن را نقض آشکار قوانین بینالمللی، اصول و اهداف منشور سازمان ملل دانست و اعلام کرد: تجاوز رژیمهای زورگو ناشی از احساس شکست توطئه آنها علیه سوریه است.

وزارت خارجه سوریه تاکید کرد، این تجاوز وحشیانه با روحیه بالای مردم سوریه که بلافاصله برای محکومیت حمله آمریکا به خیابانها ریختند، مواجه شد و این حمله به هیچ شکلی بر عزم و اصرار مردم سوریه ونیروهای مسلح ارتش در تداوم شکستهای پی در پی تروریسم و دفاع از حاکمیت سوریه و وحدت اراضی وبرقراری امنیت وثبات در سراسر سوریه تاثیر نخواهد گذاشت. حمله ناچیز غرب به سوریه به گونهای بود که گروههای تروریستی متحد با این کشورها را به کلی نا امید کرد. گروهک جیشالاسلام، این حملات را مسخره خواند. برخی رسانههای غربی نیز بر بیفایده بودن این حملات تأکید کردند و فردریک پلیتگن، تحلیلگر شبکه سی.ان.ان در این باره گفت: به نظر میرسد که این حملات نمادین و سمبلیک بوده است و نه چیز دیگر. علی عبدالکریم علی، سفیر سوریه در لبنان نیز اعلام کرد نتیجه این حملات صفر بود!

درهمین حال بنیامین نتانیاهو، نخستوزیر رژیم صهیونیستی از وزرای کابینه خود خواست درباره تجاوز نظامی آمریکا علیه سوریه اظهارنظر نکنند. این در حالیاست که یک وزیر صهیونیست مدعی شده بود حمله نظامی آمریکا پیام مهمی خطاب به ایران، سوریه و حزبا... لبنان دارد. روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت اما در تحلیلی کوتاه نوشت: موشکهای آمریکا پیشرفته و هوشمند اما بیتاثیر بود.

اهدافی که بمباران شد

به گزارش منابع خبری، حملات آمریکا و همپیمانانش کمتر از یک ساعت طول کشید و حدود ده هدف در سوریه را هدف گرفت که اکثر آنها در دمشق و حومه آن بهاضافه حمص در مرکز کشور بود. عمده این مراکز عبارت بودند از: 1- گارد جمهوری تیپ 105 دمشق 2- پایگاه دفاع هوایی جبل قاسیون دمشق 3- فرودگاه نظامی المزه در دمشق 4- مرکز تحقیقات علمی برزه دمشق 5- تیپ 41 نیروهای ویژه در ریف دمشق 6- مقرهای نظامی نزدیک الرحیبه در قلمون شرق در ریف دمشق 7- مقرهایی در منطقه الکسوه در ریف دمشق . از سوی دیگر روسیا الیوم گزارش داد، این بمبارانها همچنین شامل مرکز تحقیقات علمی در ریف حماه و نیز بمباران انبار تسلیحاتی ارتش در حمص بود. رویترز نیز گزارش کرد یک پایگاه نظامی در منطقه دیماس در نزدیکی مرز با لبنان نیز هدف قرار گرفت. با این حال برخی گزارشهای
دیگر میگوید،جنگندههای اسرائیلی در سال 2014 این منطقه را بمباران کرده بودند. جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا در کنفرانس خبری در پنتاگون بعد از این حملات مدعی شد: هدف اول مرکز علمی در منطقه دمشق بود که موسسه تحقیقاتی برای تولید و آزمایش سلاحهای
شیمیایی و بیولوژیکی است. مرکز تحقیقاتی برزه در اطراف دمشق که از مراکز علمی پژوهشی ارتش سوریه محسوب میشود از جمله مناطقی است که هدف حمله قرار گرفته و تلویزیون سوریه نیز آن را تائید کرده است. انبارهای مهمات ارتش سوریه در 15 مایلی مرکز استان حمص نیز از دیگر اهداف این حمله بوده که ظاهرا چهار فروند جنگنده انگلیسی آن را بمباران کردهاند. هنوز برآورد دقیقی از تلفات جانی و مالی این حملات نشده است تنها برخی گزارشها میگوید در این حملات تعداد محدودی براثر پرتاب تکههای موشک مجروح شدهاند .

به زبان آمار:

شروع حمله: ساعت 3 و 55 دقیقه به وقت دمشق

تعداد موشک‌های شلیک شده براساس بیانیه فرماندهی کل ارتش سوریه: 110 موشک، بنابراعلام روس‌ها 103 موشک. بنابر اعلام روسیه 71 فروند موشک رهگیری و منهدم شده است.

کشورهای حامی: قطر، ترکیه، رژیم صهیونیستی، کانادا، آلمان، عربستان. ترکیه اعلام کرد قبل از حمله به ما اطلاع داده شده بود به اضافه ناتو و اتحادیه اروپا .

کشورهای محکوم‌کننده: کوبا، بلاروس، عراق، چین، مصر، اکوادور.

میزان دخالت کشورهای شرکت‌کننده:

فرانسه: پنج فروند ناوچه، چهار فروند میراژ 2000، پنج فروند رافال، دو فروند آواکس، پنج فروند سوخت رسان ـ 12 موشک شلیک شده که 9 فروند از رافال‌ها و سه فروند از ناوچه‌ها شلیک شده است. همه هواپیماها از خود فرانسه به پرواز درآمده‌اند.

آمریکا: بنابراعلام روس‌ها، ناوهای پورتر، کوک و هیگنز از دریای سرخ و بمب‌افکن‌های بی -1 از دریای مدیترانه در این حمله شرکت داشتند. وزارت دفاع روسیه فاش کرد هواپیماهای آمریکا برای تهاجم به سوریه از پایگاه اشغالی التنف استفاده کردند.

انگلیس: چهار فروند هواپیمای تورنادو

تلفات احتمالی: یک مقام سوری و شش غیرنظامی سوری در حمله به انبار مهمات در نزدیکی حمص زخمی شدند. سه غیرنظامی نیز در حمله به یک تاسیسات نظامی در حمص زخمی شدند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها