
به اعتراف دوست و دشمن اما، پایتخت و کلاه قرمزی گل سر سبد برنامهها بودند و میدانداری میکردند. اصلا نوروز تلویزیون بدون این دو اثر شاخص، گویی چیزی کم دارد و کامل نیست. این مهم که یک اثر نمایشی پس از سالها پخش، دل مخاطب را نزند و همچنان برایش جذاب و هیجانانگیز بماند، کار کمی نیست. پایتخت برای پنج سری است هواداران و شیفتگان خود را دارد و کلاه قرمزی و دوستانش هم که افزون بر دو دهه است دل از مخاطبان خرد و کلان خویش ربودهاند. چنین توفیق ناب و منحصر به فردی در وهله اول به ذکاوت و مخاطبشناسی گروه سازنده این دو اثر شاخص بازمیگردد بیگمان. زوجهای طلایی سیروس مقدم و محسن تنابنده و ایرج طهماسب و حمید جبلی ثابت کردهاند رگ خواب مخاطبان را در دست دارند و بخوبی از سلایق و خواستههای آنها آگاهند. همین عنصر حیاتی مخاطبشناسی است که یاریرسانشان بوده تا آثاری را تولید و روانه آنتن کنند که نه تنها رنگ و بوی کهنگی و تکرار ندهد که هر مرتبه، برگ برندهای برای مخاطب رو کند و روی میز بگذارد.
مقایسه سریال پایتخت 5 با سری دوم مجموعه دیوار به دیوار به تنهایی کفایت میکند تا نشان دهد چه اتاق فکر توانمند و خلاقی آن را پشتیبانی میکنند.
کلاه قرمزی هم که بینظیر است، برآمده از خلاقیت و موقعیتشناسی دو هنرمند کهنهکاری که همه کاره این مجموعه ماندگار هستند.
به جرات میتوان گفت پایتخت و کلاهقرمزی امروزه فقط دو مجموعه نمایشی پرمخاطب نیستند، بلکه حکم نوعی سرمایه پرارزش را برای رسانه ملی دارند؛ سرمایههایی که بر تلویزیون و مدیرانش است که بیشتر از گذشته، ارج و قرب برایشان قائل شوند و بسترهای لازم را برای ادامه ساخت سریهای جدید آنها فراهم آورند. شاید و به تعبیر بهتر، به طور قطع سالها زمان میخواهد تا آثاری به محبوبیت این دو مجموعه تلویزیونی ساخته شود و روی آنتن برود.
تلویزیون، رسانه بسیار مهمی است که باید ماوا و خانه حرفهایهایی همچون ایرج طهماسب، حمید جبلی، محسن تنابنده و سیروس مقدم باشد؛ هنرمندانی که بخوبی میدانند و بلدند چگونه مخاطب را با خود همراه کنند و ساعاتی بس مفرح و دلانگیز را برایش رقم بزنند.
از هماکنون دعا میکنیم نوروز 98 هم نقی معمولی و ارسطو عامل و کلاهقرمزی و پسرعمهزا و فامیل دور و جیگر را داشته باشد که ایام آغازین سال بدون این کاراکترهای جذاب و عروسکهای دلنشین، کامل نیست و کم و کسری دارد. مجموعههای پایتخت و کلاهقرمزی برندهای رسانه ملی هستند که حتی در یک نگاه بدبینانه و در روزهای بد تلویزیون هم میتوانند حکم برگ برنده را داشته باشند و آبروداری کنند.
محسن محمدی
روزنامهنگار
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
رئیس سازمان غذا و دارو در گفتوگو با «جامجم» مطرح کرد
رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی در گفتوگو با «جامجم» تاکید کرد