چالش‌ها و فرصت‌های بازاریابی دیجیتال

این روزها بازاریابی دیجیتال (Digital Marketing) بحث داغ کسب‌وکارهای اینترنتی است. اگر دستی بر فعالیت‌های استارت‌آپی داشته باشید، حتما خوب می‌دانید که بقای همه کسب‌وکارها و بویژه کسب‌وکارهای نوپا در بازار رقابتی امروز به جذب و حفظ مشتری بستگی دارد. بازاریابی دیجیتال، درصورتی‌که با برنامه‌ریزی راهبردی همراه باشد، قادر است انبوهی از مشتریان بالقوه را به‌لطف رسانه‌های آنلاین پرمخاطب برای کسب‌وکار هدف به‌ارمغان آورد.
کد خبر: ۱۱۳۰۴۳۴
چالش‌ها و فرصت‌های بازاریابی دیجیتال
اما مشکل‌ اینجاست که بعضی کسب‌وکارها به‌علت مواجهه با چالش‌های عدیده از طراحی و پیاده‌سازی کمپین‌های بازاریابی دیجیتال بازمی‌مانند و بعضی دیگر چون از اهمیت بازاریابی دیجیتال درک واضحی ندارند، هنوز کسب‌وکارشان رنگ این نوع بازاریابی را به‌خود ندیده است. اما چالش‌های راه‌اندازی بازاریابی دیجیتال کدام‌است و اصلا چرا بازاریابی دیجیتال برگ برنده کسب‌وکارهای امروزی است؟ پیشنهاد می‌کنیم در آستانه شروع سال جدید، برای رونق‌بخشی به کسب‌وکار خود به تکنیک‌های بازاریابی دیجیتال به طور ویژه توجه کنید.

چالشهای بازاریابی دیجیتال

یکی از دلایلی که اغلب کسبوکارها از ایجاد بازاریابی دیجیتال سر بازمیزنند، این است که نمیدانند از کجا باید شروع کرد. خیلیها بهغلط تصور میکنند که تدوین طرح بازاریابی دیجیتال نیازمند تهیه حجم وسیعی از گزارشهای وقتگیر است که در منابع مالی و زمانی کسبوکارشان نمیگنجد. این درحالی است که طرح بازاریابی دیجیتال اتفاقا باید مختصر اما مفید باشد. موفقیت طرح بازاریابی دیجیتال به تعداد صفحات نیست، بلکه این نحوه هدفگذاری استراتژیهاست که نقش تعیینکنندهای ایفا میکند. از جمله رویکردهای توصیهشده در هدفگذاری استراتژیهای بازاریابی دیجیتال میتوان به اهداف اسمارت اشاره کرد. به این معنی که اهداف طرحهای بازاریابی دیجیتال باید 1) مشخص 2) قابل ارزیابی 3) دستیافتنی 4) مرتبط و 5) زمانمند باشند. طرحهایی که برمبنای این پنج مؤلفه تدوین میشوند، سرراستتر به هدف میزنند.

چالش دیگری که بسیاری از کسبوکارها را از طراحی و پیادهسازی کمپینهای بازاریابی دیجیتال منصرف میکند، تنوع استراتژیهای این نوع بازاریابی است که طیف وسیعی از تکنیکها را شامل میشود. بعضا کسبوکارها نمیدانند که مثلا از بین استراتژیهایی مانند بهینهسازی موتور جستوجو، بازاریابی محتوا، بازاریابی ایمیلی و بازاریابی موبایلی کدام را انتخاب کنند. هریک از این استراتژیهای دیجیتال جزئیات و کارکردهای متفاوتی دارند و باید برمبنای نیازهای کسبوکار هدف ارزیابی و اولویتگذاری شوند. با وجود تنوع بالای استراتژیها و تکنیکهای بازاریابی دیجیتال، کسبوکارهایی که از همان ابتدا هدفشان را درمورد راهاندازی کمپین بازاریابی روشن میکنند، شانس موفقیتشان افزایش مییابد. این هدف میتواند جذب مشتریان جدید یا فرضا ایجاد وفاداری مشتری به برند باشد. بطورکلی وقتی با هدف معلومی دست به انتخاب استراتژیها و تکنیکهای بازاریابی دیجیتال بزنید، راحتتر میتوانید مورد سازگار با نیازهای کسبوکارتان را تشخیص دهید.

شمار قابل توجهی از کسبوکارها بنابر این چالشها و موانع دیگری نظیر محدودیت بودجه و عدم نوآوری هنوز نتوانستهاند بهره لازم را از استراتژیهای بازاریابی دیجیتال ببرند.

این نوع بازاریابی از مزیتهای ویژهای برخوردار است و درصورتیکه نظاممند و برنامهریزیشده اجرا شود، حتی میتواند بخشی از نقاط ضعف کسبوکارها را برطرف کند. در ادامه با ما همراه باشید تا با هشت نقطهضعفی که بر ضرورت بازاریابی دیجیتال دلالت دارند، بیشتر
آشنا شوید.

منابع: smartinsights.com و
marketo.com

فعالیتهای بازاریابی نامنسجم

یکی از روشهایی که به نهادینهشدن یک برند در ذهن مشتری کمک میکند، راهاندازی کمپینهای بازاریابی دیجیتال یکپارچه است. بازاریابی دیجیتال یکپارچه یعنی ادغام و یکپارچهسازی چندین استراتژی بازاریابی و درنتیجه ایجاد رویکردی منسجم در تمامی فعالیتهای بازاریابی. اما چرا یکپارچهسازی؟ ترویجدهندگان این روش ادعا میکنند که وقتی استراتژیهای بازاریابی دیجیتال در ترکیب با یکدیگر پیاده میشوند، شانس بازگشت سرمایه افزایش مییابد.

شناخت ناکافی از مشتریان هدف

اغلب ادعا میشود که دنیای دیجیتال از جمله سنجشپذیرترین رسانههای موجود است. اما امکاناتی از قبیل گوگل آنالیتیکس و سایر ابزارهای مشابهی که آمار بازدیدکنندگان وبگاهها را نشان میدهند، تنها حجم بازدیدها را اندازهگیری میکنند، درحالیکه از علایق و احساسات بازدیدکنندگان اطلاعاتی در اختیار نمیگذارند. اما جهت اجرای استراتژیهای بازاریابی دیجیتال لازم است اطلاعات کاملتری را در زمینه بازخورد مشتریان جمعآوری کنید تا بتوانید نقاط ضعف برندتان را بشناسید و در سریعترین زمان برطرفشان کنید.

سستی در تعقیب تغییرات

فضای کسبوکارهای اینترنتی دائما درحال تغییر است. بنابراین برای اینکه مشتریانتان بهدست کسبوکار رقیب نیفتند، باید همواره بر موج تغییرات سوار باشید و رویهای پویا در پیش بگیرید. پویایی در بازاریابی دیجیتال، خصوصا وقتی با ابتکارات نو همراه باشد، بیشتر به چشم مشتری مینشیند. از اینروست که برندهای نامآشنایی نظیر آمازون، دل، گوگل، تسکو و زاپوس همواره در تلاشند تا با ابداع رویکردهای نو و آزمونوخطا به حجم وسیعتری از مشتریان آنلاین دست پیدا کنند.

عدم شناخت مقتضیات بازار

بازاریابی دیجیتال مستلزم شناخت نیازهای مشتریان هدف و ارزیابی میزان موفقیت یک کسبوکار در پاسخگویی به این نیازهاست. بهعبارتی، بازاریابی دیجیتال بدون تحلیل بازار فایدهای ندارد، زیرا محیط کسبوکارهای اینترنتی بهقدری رقابتی است که فقط کسبوکارهایی شانس بقا خواهند داشت که قادر به شناخت مقتضیات بازار روز باشند. تحلیل بازار ضمن شفافسازی نیازهای مشتریان کمک میکند تا به خلأهای موجود و نیازهایی که هنوز توسط کسبوکارهای رقیب پاسخ داده نشدهاند، پی ببرید و با تمرکز روی این نیازها مزیتی رقابتی ایجاد کنید که وجه تمایز و برتری برندتان با سایر رقبا شود.

اتلاف سرمایه

در حال حاضر رشد کسبوکارهای اینترنتی در میان انبوه رقبا تا حد زیادی به سرمایهگذاری روی بازاریابی دیجیتال بستگی دارد. درواقع، کسبوکارهایی که در پی بازاریابی دیجیتال نیستند یا استراتژی مشخصی را در فعالیتهای بازاریابی دنبال نمیکنند، دیر یا زود از چرخه رقابت حذف خواهند شد. کسبوکارهایی که بودجه کافی به تدوین و اجرای استراتژی بازاریابی دیجیتال اختصاص نمیدهند، معمولا از لحاظ نیروهای فنی نیز ضعف دارند و بهدلیل کمبود متخصصان بازاریابی دیجیتال قادر به مدیریت مؤثر تهدیدهای رقابتی خاص این حوزه نیستند.

برخوردارنبودن از ارزش متمایز

بازاریابی دیجیتال ایجاب میکند که ارزش پیشنهادی برندتان را تعیین و در مقیاس وسیع به گوش مشتریان برسانید. ارزش پیشنهادی یعنی همان ویژگی مثبتی که انتظار میرود مشتریان بالقوه را ترغیب به خرید و مشتریان قدیمی را ترغیب به تکرار خرید کند. این ارزش پیشنهادی را میتوانید خصوصا از طریق استراتژی محتوایی اشاعه دهید. محتوای مرتبط بهمنزله نیروی محرکه فعالیتهای بازاریابی دیجیتال است و در بهینهسازی موتور جستوجو نقش بسزایی ایفا میکند. با تبلیغات محتوایی در گستره شبکههای مجازی میتوانید به طیف وسیعی از مشتریان بالقوه دسترسی پیدا کنید. تهیه محتوای هوشمندانهای که بیشتر آموزشی و انگیزشی باشد تا تبلیغ مستقیم کار آسانی نیست، اما به تمام سختیهایش میارزد، زیرا اگر محتوای ارائه شده غنی و پرمغز باشد، کسبوکارتان در نظر مخاطب بهعنوان منبعی ارزشمند از اطلاعات ناب جلوه خواهد کرد.

اهداف نامعلوم

کسبوکارهایی که هدف مشخصی را دنبال نمیکنند، طبیعتا چشمانداز روشنی از آنچه در تلاشند تا درنتیجه فعالیتهای بازاریابی عایدشان شود، پیشرو نخواهند داشت. استراتژی بازاریابی دیجیتال در کسبوکاری که نیازمند تزریق مشتریان جدید به چرخه فروش برند است، میتواند با استراتژی کسبوکار دیگری که بر حفظ مشتریان فعلی تأکید دارد، متفاوت باشد. بیهدفی در انجام فعالیتهای بازاریابی موجب تلاشهای جستهگریختهای میشود که چون نظاممند نیستند، به نتیجه مطلوب نمیرسند و صرفا منابع موجود را هدر میدهند. درحالیکه چنانچه بازاریابی دیجیتال با هدفگذاری اسمارت ادغام شود، انرژی بازاریابان و سرمایه کسبوکار روی تحقق هدفی معلوم سرمایهگذاری خواهد شد که مشخص، قابل ارزیابی، دستیافتنی، مرتبط و زمانمند است.

بهرهوری پایین

هر کسبوکاری که مبتنی بر وبگاه باشد، قطعا با دادههایی پیرامون تجزیهوتحلیل رفتار بازدیدکنندگان سروکار خواهد داشت که اتفاقا در تدوین طرحهای بازاریابی دیجیتال بهکار میآیند. اما متأسفانه بسیاری از کسبوکارها بهدلیل نداشتن استراتژی بازاریابی دیجیتال نیازی به بررسی این اطلاعات احساس نمیکنند. این درحالی است که اگر استراتژی مشخصی را در بازاریابی دیجیتال اتخاذ کنید، نهتنها با رجوع به این دادهها قادر به حصول اهداف اولیه اقدام بازاریابی خواهید بود، بلکه با استفاده از این اطلاعات میتوانید به پیشرفت مداوم در جنبههای کلیدی بازاریابی دیجیتال اعم از بازاریابی موتور جستوجو، مدیریت تجربه کاربر و بازاریابی شبکههای اجتماعی نیز برسید.

بازاریابی دیجیتال ابزاری با گستره کارایی بالاست که چنانچه در چارچوب استراتژیهای همراستا با اهداف کسبوکار تدوین و اجرا شود، به موفقیت برند و رضایت مشتری منجر خواهد شد.

صدف دژآلود

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
سفر اربعین به سلامت

ضروری‌ترین نکات بهداشتی را که زائران اربعین باید رعایت کنند در گفت‌وگو با یک متخصص بیماری‌های عفونی بررسی کرده‌ایم

سفر اربعین به سلامت

وقتی دل جنگل سوخت

«جام‌جم» در گفت‌وگو با جانشین فرمانده یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی کشور بررسی کرد

وقتی دل جنگل سوخت

نیازمندی ها