با رای نمایندگان مجلس آخوندی و ربیعی وزرای راه و کار در کابینه ماندنی شدند

نه به تغییر

با رای مجلس دو وزیر دولت بار دیگر در کابینه ماندگار شدند. دیروز علی ربیعی، وزیر کار با رای لب‌مرزی در دولت ماند و عباس آخوندی، وزیر راه با رای نسبتا بالا در ساختمان وزارت راه و شهرسازی ماندگار شد.
کد خبر: ۱۱۲۹۶۹۲

اولین دستور کار جلسه علنی سهشنبه مجلس، بررسی طرح استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نوبت صبح بود که با وجود فضای نسبتا تندی که در اظهارات موافقان و مخالفان و دفاع علی ربیعی ایجاد شد، در نهایت وی توانست به طور کاملا لب مرزی دوباره وزیر بماند. 126 نماینده به استیضاح رای مثبت، 124 نفر رای منفی و دو نفر رای ممتنع دادند و یک رای هم باطله بود. همزمان با آغاز جلسه علنی مجلس، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیسجمهور، سیف رئیسکل بانک مرکزی و حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیسجمهور در جلسه حاضر شدند که مدتی بعد جهانگیری جلسه را ترک کرد. جلسه بعدازظهر دیروز مجلس به استیضاح عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی اختصاص داشت. این سومین بار بود که آخوندی در دولت روحانی استیضاح میشد. عباس آخوندی با وجود انتقادات فراوان نسبت به عملکرد وی برای چندمین بار از مجلس رای اعتماد گرفت.

در پایان جلسه دیروز، 92 نماینده به استیضاح آخوندی رای موافق، 152 نفر رای مخالف و دو نفر رای ممتنع دادند.

با رای اعتمادی که دیروز آخوندی از مجلس گرفت باید او را استاد فرار از استیضاح نامید. آنچه موجب رای آوردن مجدد آخوندی شد، عقبنشینی شماری از نمایندگان فراکسیون امید از استیضاح او بود؛ اقدامی که موجب گلایه سایر نمایندگان از جمله امیرآبادی و حاجی دلیگانی شد.

احمد امیرآبادی نماینده موافق استیضاح آخوندی وزیر راه و شهرسازی در سخنان خود اظهار داشت: آقای آخوندی را قبلا یک بار استیضاح کردیم و همکاران امیدی ما در آن مرحله ما را همراهی نکردند و وزیر رای اعتماد گرفت این بار هم پرچمدار استیضاح برخی دوستان امیدی بودند و انتظار داشتیم تا آخر پای استیضاح بمانند. وی افزود: در همین راستا صبح برای استیضاح جلسه داشتیم و برخی دوستان امیدی قرار بود صحبت کنند. اما الان عقب کشیدند و ما ماندیم و استیضاح. ما با صداقت تمام در استیضاح آمدیم و میخواستیم به دوستان فراکسیون امید کمک کنیم زیرا بسیاری از مردم در حوادث اخیر و سانحه هواپیمایی داغدار شدند و مجلس باید
ورود میکرد.

امیرآبادی ادامه داد: همه باید برای مصالح ملی تصمیم بگیریم نه مسائل جناحی و گروهی. من فکر کردم با این فضای مجلس اصلا صحبت نکنم. امروز مجلس دارد استیضاح میشود و قبل از مطرح شدن استیضاح امروز سر آن را بریدند که جای تاسف دارد.حسینعلی حاجیدلیگانی نماینده شاهین شهر هم گفت: زمانی که متقاضیان استیضاح برای امضا سراغ من آمدند چون میدانستم تا آخر پای کار استیضاح نمیمانند آن را امضا نکردم.

موافقان استیضاح آخوندی

شما به واسطه زدوبند فامیلی آنجا هستید

احمد علیرضا بیگی، نماینده مردم تبریز

آقای وزیر اگر شما در آنجا هستید به واسطه زدوبند فامیلی است. شما نتوانستید عملکردی از خود ارائه دهید. یکی از مباحثی که هنوز بر جان و روح مردم در آذربایجان سنگینی میکند، حادثه قطار تبریز – مشهد است. به واسطه ناکارآمدی و عدم پیشبینیهای لازم 50 نفر جان خود را از دست دادند، البته در این باره به دستگاه قضایی ایراد جدی وارد است که پس از 16 ماه تکلیف رسیدگیها را مشخص نکرده است.

علاقه به کار ندارید

احد آزادیخواه، نماینده مردم ملایر

وزیر راه باید تأمل کند و ببیند چه اشکالی در کار است که سه مرتبه کارش به استیضاح کشیده شده است، شنیده میشود خود او نیز علاقهای برای ادامه کار ندارد. وی افزود: گاهی شنیده میشود خود شما علاقهای به ادامه کار ندارید، چرا باید در وزارتخانهای وزیرش علاقه به ادامه فعالیت نداشته باشد و باز هم در آنجا حضور داشته باشد. آقای آخوندی! در رابطه با مسکن مهر، مردم چقدر باید منتظر بمانند برای اقدامی که سالهاست قرار است انجام شود و سالهاست که مردم چشم دوختهاند تا فرجی شود و هیچ اتفاقی رخ نداده است.

ناتوانی آخوندی در مدیریت

احمد مرادی، نماینده مردم بندرعباس

آقای آخوندی چند بار با نمایندگان برای حل مشکلات مردم جلسه گذاشتید و کدام یک از مشکلات مردم را حل کردید؟ وزیر باید فردی فداکار باشد اما آقای آخوندی به جای آنکه خود را فدای ملت کند مردم را فدای رسیدن به اهداف خود میکند. هر سال 16 ، 17هزار کشته جادهای داریم. چه کسی باید پاسخ دهد؟ در سانحه هوایی اخیر هم خانوادههای زیادی داغدار شدند، در دریا هم که به ظاهر ایمنتر است سانحه داشتیم و چند نفر از هموطنان خود را از دست دادیم. سوانح ریلی هم بینصیب از حوادث
نبوده است.

آجر روی آجر نگذاشتید

نادر قاضی پور، نماینده مردم ارومیه

آقای آخوندی اول که آمدید گفتید هر سال 600 هزار واحد مسکونی احداث خواهم کرد و مسکن اجتماعی را مطرح کردید اما در طول پنج سال شما آجری روی آجر مسکن کارگران نگذاشتهاید، چون اعتقادی به کارگران و مظلومان ندارید. کارگران ساختمانی بیکار شدهاند. سال 95 بدترین آمار 15 ساله اخیر در تولید مسکن بود.

رکود مسکن

محمد قسیم عثمانی، نماینده بوکان

بفرمایید در حوزه مسکن چه کار خاصی انجام شده است. مسکن مهر به‌‌رغم همه مشکلات اجرایی و کیفی حداقل باعث شد طیف قابل توجهی از مردم که هرگز به مسکن دست پیدا نمیکردند، صاحب مسکن و خانه شوند. ولی دولت تدبیر که قرار بود مسکن اجتماعی را جایگزین کند بعد از پنج سال غیر از سکوت در حوزه مسکن اجتماعی چه اتفاق و اقدام مهمی انجام داده است. شما متصدی مسکن کشور هستید و رکود حاکم بر بازار مسکن ،گردش مالی کشور را با مشکل مواجه کرده و مشکل مؤسسات مالی و اعتباری نیز که به ناحق امروز دامن دولت را گرفته، حاصل رکود همین بخش است که به دنبال رکود مسکن بیش از 500 شغل دیگر به خواب رکود
فرو رفتهاند.

آخوندی از مسئولیت فرار میکند

عدل هاشمیپور، نماینده کهگیلویه، بهمئی و چرام

آخوندی با عملکردش، ناکارآمدی و فرار از مسئولیت را در وزارت راه و شهرسازی نشان داده است و در طول چهار سال و نیم فعالیتش در وزارت راه و شهرسازی ثابت کرده توانمندی لازم را برای تصدی این وزارتخانه ندارد. بنده در صحبتهایم غیر از صداقت چیزی نمیگویم.

دفاعیات آخوندی

وزیر راه و شهرسازی در جلسه استیضاح خود گفت: با توجه به اینکه آغاز استیضاح بر اساس سقوط هواپیما در منطقه دنا بود، وظیفه خود میدانم خدمت خانواده عزیز جانباختگان تسلیت بگویم و بابت تمام کاستیها و کمبودها از ملت عزیز پوزش بخواهم.

عباس آخوندی اظهار کرد: این سومین بار است که برای استیضاح خدمت شما میرسم و چهار بار هم برای سؤال خدمت شما بودهایم. در این چند نوبت فکر میکنم توضیحاتم برای شما عزیزان قانعکننده بود و شما لطف کردید و آنها را پذیرفتید. آخوندی درباره انتقادات نسبت به کمکاری وزارت راه در برف سنگین امسال، گفت: در همه کشورهای پیشرفته هم از این مشکلات پیش میآید و با توجه به بودجه و امکانات موجود، بیشتر از این از دست ما کاری برنمیآمد.

وزیر راه درباره عدم استعفا پس از سوانح هوایی و ریلی هم اظهار کرد ، چون مسئولیتی در این حوزه نداشته، نباید استعفا میداد.

مخالفان استیضاح وزیر راه

عجله استیضاحکنندگان

الیاس حضرتی، نماینده تهران

استیضاح کنندگان وزیر راه با عجله دست به این استیضاح زدند و محورهای استیضاح خود نشاندهنده این امر است و مشکل بعدی زمان این استیضاح است که ما در آستانه حجم زیادی از سفرهای هوایی و ریلی قرار داریم. ما یک عادت بدی داریم که این نقص در این استیضاح نیز هست و آن این است که در زمانی که یک اتفاق یا بحرانی در کشور پیش میآید به جای این که صبورانه علت این بحران را جویا شویم اقدام به تخریب فرد مسئول میکنیم. زمانی که وزیر در بین برف و بوران به منطقه سردسیر رفته تا موضوعی را بررسی کند به جای این که به وی روحیه بدهیم همان موقع استیضاح را کلید زدهایم و باید بپذیریم این کار را با عجله کردهایم. استیضاح کنندگان منتظر میماندند تا جعبه سیاه رمزگشایی شده ومشخص شود که موضوع از چه قرار است.

حوادث مربوط به وزیر نیست

سید احسن علوی، نماینده مردم سنندج

از خود باید بپرسیم که آیا همه مشکلات حوزه راه کشور به یک وزیر بر میگردد؟ هیچ ابر وزیری نمیتواند وزارتخانهای را که در ادوار قبلی از تجمیع 4 وزارتخانه دیگر تشکیل شد اداره کند، اگر مرحوم دادمان وزیر اسبق راه خود در هواپیمای ساقط شده نبود او را استیضاح میکردند. بخش زیادی از این حوادث مربوط به وزیر راه نیست چرا که عمر متوسط هواپیما در دنیا 11، در کشورهای اقماری 6 و در ایران 23 سال و ناوگان هوایی کشور فرسوده است.

موافقان استیضاح وزیر کار

ربیعی، صدای بازنشستگان و کارگران فولاد را نمیشنود

حسین مقصودی، نماینده سبزوار

اگر آقای ربیعی پیام تحصن بازنشستگان و صدای کارگران فولاد را میشنید، اغتشاشات اخیر به وجود نمیآمد و اعتراضات تبدیل به اغتشاش نمیشد. ما در مجلس مصوب کردیم روستاییان در 75 سالگی و با پرداخت ده سال پول بیمه بازنشست شوند، اما در سال 96 هیچ روستایی بازنشسته نشد. ما هر بار که در اینباره با آقای ربیعی جلسه داشتیم گفت که آقای نوبخت پول نمیدهد، انتظار میرفت که شما به عنوان وزیر از این موضوع دفاع کنید.

برای اشتغال جوانان چه کردهاید

شهاب نادری، نماینده مردم پاوه

آقای ربیعی برای بیکاری جوانان نقاط صفر مرزی چه کاری انجام داده است؟ ما بارها این مطالبه را از ایشان داشتیم، چراکه اگر ما این جوانان را جذب نکنیم، آنها جذب کومله، داعش و دموکرات میشوند و مشکلات امنیتی به وجود میآید. طبیعتا شما باید فرق بین مقوله امنیتی و آسیب اجتماعی را بیشتر از ما درک میکردید.

توان مدیریت ندارید

ابوالفضل حسن بیگی، نماینده دامغان

ربیعی و معاونانش توانایی اداره کردن این وزارتخانه را ندارند. متاسفانه طی دو سه سال گذشته با وجود فشارهای متعدد وزیر تعاون همچنان در این پست باقی مانده است و مدیرانش را که نوعا سن بالا دارند هم در رأس وزارتخانه نگه داشته است؛ در حالی که ایشان در جلسه رای اعتمادش صحبت از جوانگرایی کرده بود.

وزارت شما، وزارت حذف تعاون است

محمد قسیم عثمانی، نماینده بوکان

وزارت شما وزارت تعاون نیست، بلکه وزارت حذف تعاون است. مدیریت شما باعث شده بیش از 28.6 درصد تعاونیها تعطیل شود. شما وزیر کار نیستید، بلکه وزیر کارفرمایان هستید. طبیعی است وزیری که عملکرد قابل دفاعی نداشته باشد، باید استیضاح را تهدیدی جدی بداند و از هر ابزاری برای جلوگیری از آن استفاده کند. آقای ربیعی شما نمونه بارز مبارزه با استیضاح هستید. اگر آن قدری که در رفع استیضاح مهارت و ممارست دارید، در انجام وظایف خود مهارت داشتید هرگز استیضاح مطرح نمیشد.

مدیریت اقتصادی ربیعی نادرست است

محمدحسین فرهنگی

مدیریت اقتصادی ربیعی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نادرست است، وزارت ربیعی چه در دولت یازدهم و چه در دولت دوازدهم نادرست بوده و اموال کارگران بدرستی مدیریت نشده است. ربیعی با گذشت یک دوره کامل از وزارتش در دولت یازدهم و نیمی از دولت دوازدهم نشان داد توانایی لازم را برای اداره این وزارتخانه ندارد. قرار بود این وزارتخانه از طرق مختلف مطالبات را از دولت دریافت کند. سوال این است که آیا وزیر چنین احساس وظیفهای دارد؟ عملا این اتفاق نیفتاده و فقط اموال کارگران به حراج رفته است.

برای هواپیمایی آسمان درآمدزایی مهم است

محمود نگهبان سلامی، نماینده خواف و رشتخوار

ایران داغدار 66 نفر از هموطنان ماست که در سانحه سقوط هواپیمایی آسمان جان خود را از دست دادند. شاید برای شما و هواپیمایی آسمان، درآمدزایی آن مهم باشد اما برای ما جان مردم عزیزتر است. متاسفانه بیشتر از کارگران به عنوان ابزاری برای خواستههای شخصی ابقای خود استفاده میکنید. ضمن اینکه در زیرمجموعههای تامین اجتماعی پیشینه خوبی را شاهد نیستیم و همین امر زمینهساز فساد در زیرمجموعه اقتصادی این وزارتخانه شده است.

دفاعیات ربیعی

علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جلسه علنی در دفاع از خود گفت: به اندازه دادهها و ستاندههایم عملکرد موفقی در این وزارتخانه داشتهام ولی باز هم اگر مجلس به من رای اعتماد در استیضاح ندهد، خود را سرباز کوچک نظام میدانم.

وی با اشاره به رای اعتماد مجلس به او در دولت دوازدهم، گفت: هفت ماه پیش یعنی در 29 مرداد برنامهام را به مجلس دادم که به آن رای مثبت دادند. انتظارم این بود که استیضاحکنندگان شفاف و صریح و با عدد و رقم و نه کلیات میگفتند که من و همکارانم در کدام قسمت از برنامههایمان کوتاه آمدیم و اجرا نکردهایم. قطعا نمیتوان با استفاده از عبارات کلی شاخصها را اندازهگیری کرد و به بیان نارساییها پرداخت.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه در صورت عدم کسب رای اعتماد مجدد از مجلس، خود را سرباز کوچک نظام میدانم، گفت: در این جلسه عمده مباحث مطرح شده از سوی استیضاحکنندگان حول شرکتهای وابسته به این وزارتخانه بود. متاسفم که کارکردهای اجتماعی وزارتخانه به عرصهای مثل شستا و برخی مجموعههای اقتصادی آن تقلیل پیدا کرده است.

ربیعی گفت: ما 17 صندوق با ستادها و نهادهای مختلف داریم که کار اقتصادی میکنند، صندوقهایی که خصوصی و دولتی نیستند البته خوشحالم که شستا و صندوقهای تحت مجموعه ما اینقدر زیر ذرهبین قرار دارند. ما با رئیسجمهور برای اصلاح ساختار صندوقها تفاهم کردیم و برای این موضوع نیز برنامهریزی صورت گرفت.

ربیعی یادآور شد: در یک بررسی کوتاه میبینید که از پروندههای اختلاس هیچکدام مربوط به وزارتخانه بنده نبوده است، ادعا نمیکنم سوپر مدیر هستم، چون ما به کار فردی معتقد نیستیم. ما یک تیم مدیریتی و سالم هستیم. معتقدم تاکنون عملکرد موفق و روند سالمی را در پیش گرفتهایم.

وی خاطرنشان کرد: بنده از آقای لاریجانی در مجلس قبل درخواست برگزاری جلسه غیرعلنی برای توضیح درباره وضعیت صندوقها مطرح کردم و آنجا شرایط را تشریح کرده و اخطارهای لازم را دادم اما اکنون خودم به دلیل صندوقها استیضاح میشوم همان کسی که آژیر داد که این شرایط برای صندوقها به وجود میآید.

وی گفت: اگر قرار به کار اقتصادی بود، باید بسیاری از کارگران را از شرکتهای تحت مجموعه خود اخراج میکردیم ولی ما به فکر تثبیت شرایط بودیم. نمونه بارز آن درباره شرکت ذوبآهن است.

مخالفان استیضاح وزیر کار

ربیعی جزو فعالترین وزرا بوده است

جهانبخش محبینیا ، نماینده میاندوآب

بنده ضمن این که نسبت به برخی اقدامات آقای ربیعی انتقاد دارم، اما باید بگویم ایشان جزو فعالترین وزرا بوده است. ما از وزرای زیادی گلهمندیم اما باید مدیریت وزیر مورد استیضاح قرار گیرد.

نباید شخصیت دانای آقای ربیعی را که در حدی است که در آینده به عنوان وزیر نیز بتوان از ایشان استفاده کرد، نادیده گرفت. ما از خیلی وزرا گلهمندیم. اما قرار است مدیریت وزیر مورد استیضاح قرار گیرد و نباید به گونهای برخورد شود که به شخصیت ایشان توهین شود. بنده ضمن اینکه نسبت به برخی عملکردهای آقای ربیعی انتقاد دارم اما ایشان را در بین وزرا جزو فعالترین وزیرها میدانم چراکه ایشان به بیشترین شهرستانها سفر کرده است. ما باید وزرای قبلی را با ایشان مقایسه کنیم.

همه مشکلات فقر باید توسط ربیعی بر طرف شود؟

مصطفی کواکبیان، نماینده مردم تهران

آیا همه مشکلات فقر و موضوعات اجتماعی ما باید توسط ربیعی بر طرف شود؟ جامعه کارگری از ربیعی حمایت کردهاند. وزارتخانهای که آقای ربیعی به عهده دارد دارای سه بخش است که 80درصد آن خدماتی و اجتماعی و 20درصد آن اقتصادی است. نمایندگان در نامه استیضاح از امور اقتصادی نوشتند، این در حالی است که عموم عزیزان از قسمتهای اجتماعی راضی هستند. در دوره قبلی 17 هزار میلیارد تومان به بابک زنجانی و دیگران داده شده بود. بنده نمیگویم زیر مجموعههای اقتصادی این وزارتخانه کمبود ندارد، اما کدام فساد را در این وزارتخانه دیدهاید؟

گلریزون برای آقای وزیر!

ابقای دو وزیر کابینه روحانی در مجلس باوجود فضایی که وجود داشت، با واکنش کاربران در فضای مجازی روبرو شد. در همین رابطه بعضی از حسابهای توئیتری رای آوردن ربیعی و بهویژه آخوندی را موضوع توئیتهایشان قرار دادند.

حساب توئیتری دختر کُرد نوشت: یکی به #آخوندی بگه حالا خودت هیچ، چرا با آبروی اون بچه بازی میکنی؟ شاید اون دختر مظلومت نخواد همکلاسیاش بدونن پول تو جیبش نیست؟ تو باید بری تو مجلس بگی به همه؟!

یک کاربر دیگر در توئیتر هم اینطور به جلسه استیضاح دو وزیر واکنش نشان داد: الان لاریجانی و آخوندی وایستادن دم در مجلس دارن نمایندهها رو بدرقه میکنن میگن: خیلی زحمت کشیدید، ایشالله تو شادیاتون جبران کنیم.

یک کاربر دیگر هم با اشاره به تصاویری که در جلسه استیضاح از آخوندی منتشر شد، نوشت: من جای نماینده ها اگر بودم صرفا به خاطر اینکه دستشو تو جیبش میذاره با ملت ایران حرف میزنه #آخوندی رو برکنار می کردم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها