این روزها اوج فصل خانه‌تکانی است. چه در منازل و چه در جاهایی که به نوعی نیاز به خانه‌تکانی‌ احساس می‌شود یا مرتبط به آن است؛ مانند قالیشویی‌ها. این روزها هر‌خانه‌ای را که می‌بینید یا پنجره‌اش باز است یا در حیاط، روی ایوان یا حتی بیرون خانه، شهروندان مشغول شستن هستند، از فرش گرفته تا در و پنجره‌ و سایر وسایل منزل.
کد خبر: ۱۱۲۷۶۷۲

با این حال مساله اساسی امسال که بیشتر از هر سال دیگری در کوران خانه‌تکانی خودنمایی می‌کند، صرفه‌جویی در مصرف آب است. پرواضح است که مساله آب در حال تبدیل به موضوعی بزرگ، ملی و صدالبته جهانی است. کمبود آب دیگر از حالت فانتزی و بحث‌های تئوریک دانشگاهی گذشته و وارد بطن و متن زندگی تک‌تک ما شده است. شاهدیم که دشت‌های زیادی در کشور به‌خاطر استفاده بیش از اندازه از منابع زیرزمینی در حال نشست هستند و فروچاله‌های دهشتناکی ایجاد شده‌ است. همچنین می‌دانیم که تقریبا نیمی از استان‌های کشور از نظر منابع آبی در وضعیت قرمز هستند و به بسیاری از روستاها با تانکر‌آبرسانی می‌شود. همه اینها لزوم دقت و توجه ویژه تک‌تک ما به موضوع آب را روشن می‌سازد و این دقت اکنون به اوج ضرورت رسیده است.

بدیهی است که همه ما باید به دنبال راه‌هایی باشیم که حتی برای چند دقیقه شیر آب را ببندیم و نگذاریم آب هدر برود. روش‌هایش بسیار متنوع است و در این مختصر نمی‌گنجد، اما همین که همه ما به درک این ضرورت برسیم که آب کمتر مصرف کنیم و بخصوص در مرحله‌ای از خانه‌تکانی که آب زیادی مورد نیاز است، صرفه‌جویی لازم را داشته باشیم، یک گام مهم به جلو است. این را نیز به خاطر داشته باشید که بارندگی‌های زمستان امسال کمک چندانی به کاهش معضل کم‌آبی نکرده است. درست است که مقدار بارندگی‌ها خوب بوده، اما قرار گرفتن آن در منحنی‌های آماری و مقایسه با آب از دست رفته، نشان می‌دهد فقط بخش کوچکی از شکل جبران شده که تاثیر خاصی بر منابع آب نداشته است. پس مراقبت اسفندماهی از آب و در این روزهای پرمصرف، ضروری‌تر از قبل به نظر می‌رسد. خیلی شعار نمی‌دهیم، اما امیدواریم اسفند امسال اسفندی نمونه در خانه‌تکانی کم‌آب برای استقبالی متفاوت از نوروز 97 باشد.

بهمن موسوی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها