یکی از قوانین اصلی دنیای کسب‌وکارها، پادشاهی مشتریان است. بدون مشتری کسب‌وکار نه رشد می‌کند و نه مقیاس می‌یابد. یکی از راه‌های اصلی برای راضی نگه‌داشتن مشتریان بهبود محصول است. محصول یک استارت‌آپ تقریبا اصلی‌ترین داشته آن محسوب می‌شود و تعامل با مشتریان به واسطه آن صورت می‌گیرد. این محصول می‌تواند عرضه خدمات یا بستر ارتباطی یا حتی شبکه‌ اجتماعی باشد. چیزی که اهمیت دارد توانایی برطرف کردن نیاز یا خواسته موردنظر کاربر است. محصولی که سریع، زیبا و با استفاده آسان باشد می‌تواند نظر کاربران را به خود جلب کند. هر قدر کاربران بهتر شناخته شوند، احتمال موفقیت محصول افزایش پیدا می‌کند.
کد خبر: ۱۱۲۶۷۲۸
نقش مدیر محصول در استارت‌آپ

معمولا برای تعامل با کاربران یا توسعه محصولات یک نقشه راه (Road-map) مشخص میشود که بتوان مرحله به مرحله کاربران را دنبال کرد و تعامل با آنها را افزایش داد. تیم محصول مسئولیت تحقیق، گزینش و رانش فرآیند توسعه محصول در سازمان را دارد. همچنین ارزیابی و پایش مستمر محصولات فعلی (مثلا وبگاه و اپلیکیشن) به منظور مشخصکردن مشکلات احتمالی و رفع آنها در دستور کار این تیم قرار دارد. در کنار برطرف کردن مشکلات، ارزیابی محصولات مشابه نظیر وبگاهها و اپلیکیشنهای خارجی و داخلی به منظور بهبود و توسعه خدمات استارتآپ از وظایف اصلی تیم محصول است. تیم محصول در تعاملی همیشگی با تیم توسعه و مارکتینگ است و در فرآیندی رفت و برگشتی اولویتهایی برای اضافه شدن به محصول مییابد. این اولویتبندی اغلب با اتکا بر داستانهای کاربری که روایتی توصیفی و کوتاه از ویژگیها و وظایف محصول است شکل میگیرد.

رسیدن به محصول خوب نیازمند تیم و مدیریت خوب است. وظیفه اصلی مدیر محصول تدوین استراتژی برای ایجاد و بهبود محصول بر مبنای نیاز مشتری است. شناسایی و شکستن مشکلات به نکات ریز و قابل اجرا برای طراحی دقیق و سریع محصول و رسیدن به اهداف محصول از دیگر وظایف مهم مدیر محصول است. ارتباط با کاربران و یافتن راهحلهای سریع برای برطرف کردن مشکلات مطرحشده، همکاری با توسعهدهندگان ارشد به منظور شناخت صحیح نیازمندیهای محصولات و رفع اشکالات و آمادهسازی نسخه جدید برای عرضه در بازار نیز به عهده مدیر محصول است.

مدیر محصول با پیدا کردن راههای جدید برای بهبود سرویسها و محصولات پیشین و شناسایی و ارائه راهکارهای خلاقانه مرتبط با محصول برمبنای نیاز و خواست کاربران تلاش میکند. او با شناختی که از بازار دارد تصمیم میگیرد چه ویژگی در چه زمانی و چه بازاری به محصول اضافه شود (یا از آن حذف شود) تا استارتآپ رشد بهتری داشته باشد. بنابراین باید یک تیم چند تخصصی (cross-functional teams) را برای رسیدن به این منظور هدایت کند و این هدایت شامل تعیین استراتژی، نقشه راه، تعریف ویژگیها و پیگیری اجرا و اضافهشدن آن به محصول است. مدیر محصول با مالک محصول یا مدیر پروژه متفاوت است و یک جایگاه شغلی حساس برای استارتآپها محسوب میشود. مدیر محصول معمولا به عنوان مسئول اصلی محصول شناخته میشود و باید با تمرکز و تعهد تیم را به سمت هر چه بهتر شدن پیش ببرد.

نگین یشمی

جامجم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها