گردشگری نقش مهمی بر محیط زیست، فرهنگ و جامعه هر کشوری دارد. این صنعت در کشورهای در حال توسعه که فعالیت‌های اقتصادی محدودی در آنها در جریان است، می‌تواند موجب رشد و رونق اقتصادی شود. در چنین فضایی، صنایع‌دستی هر کشور می‌تواند نقش مهمی در جذب گردشگر و توسعه اقتصادی ایفا کنند. صنایع‌دستی معمولا معرف ویژگی‌های فرهنگی و اجتماعی هر کشوری است و می‌تواند برای گردشگرانی که به دنبال شناخت فرهنگ و سبک زندگی مردمان کشورهای دیگر هستند، جذاب باشد. در ادامه به اهمیت و نقش صنایع‌دستی در اقتصاد برخی کشورها و صنایع معروف دنیا پرداخته شده است.
کد خبر: ۱۱۲۵۷۷۵

نپال

در این کشور که بسیاری از مردم در فقر زندگی میکنند، صنایعدستی توانسته منبع درآمد خوبی برای آنها باشد. انواع متفاوتی صنایعدستی از اشیای کاربردی گرفته تا تزئینی در این کشور تولید میشود. همه اسرار فرهنگی نپال در این صنایع بوضوح به نمایش کشیده شده است. از صنایعدستی معروف این کشور میتوان به ماسکهای چوبی، کیف، حکاکیهای روی چوب، زیورآلات و تندیسهایی اشاره کرد که گردشگران بسیاری به خرید آنها علاقه دارند.

فیلیپین

فیلیپین از منابع طبیعی وسیعی برخوردار است و همین مساله به مردم کمک کرده با استفاده از مواد خام موجود در کشور به ساخت و تولید ابزارها و وسایل سودمندی مشغول شوند. فیلیپین از نظر تولید صنایع دستی، دومین کشور در جهان است. این کشور با استفاده از صنایع دستی که آثار خود را به کشورهایی مانند ژاپن، ایالات متحده، کانادا، استرالیا، هنگکنگ، سنگاپور و ... صادر میکند، توانسته به اقتصاد کشور و البته صنعت گردشگری خود رونق بخشد. از صنایع دستی فیلیپین میتوان به انواع سبدها، جارو، پرهای گردگیری، مبلهایی از جنس بامبو، کابینت، زیورآلات، لباسهای بومی، صدف و مهره اشاره کرد.

هند

صنایعدستی در هند نهتنها موجب استخدام تعداد زیادی از افراد و رشد اقتصادی این کشور شده، بلکه به روش هنرمندانهای برای ابراز ویژگیهای فرهنگی و جامعه هند تبدیل شده است. صنایع دستی نقش مستقیمی در بهبود وضعیت مناطق روستایی دارد و در عین حال با جذب گردشگر و رونق صنعت گردشگری توانسته نقش اقتصادی مهمی در این کشور بازی کند. از صنایعدستی این کشور میتوان به آثار سنگ و چوب، فلزی، شیشهای، بامبو، سرامیک، انواع پارچههای زیبا، گلدان، شمع، فرش و محصولات کاغذی اشاره کرد. هر منطقه از هند، صنایعدستی مربوط به خود را دارد که هویت آن منطقه را معرفی میکند.

چین

صنایعدستی چین را میتوان جزو بهترین تولیدات فرهنگی ابتکاری و خلاقانه دانست. هنرمندان بسیاری در این حوزه فعال هستند. این آثار بسیار هوشمندانه و بی نظیر از طبیعت الهام گرفته و بیش از هزاران سال قدمت دارند. در واقع آثار هنری چین، تاریخی بیش از 5000 سال دارد. مناطق مختلف این کشور صنایع دستی منحصر به خود را که معرف هویت شان است، دارند. این صنعت غنی چین، اثر بسیار مطلوبی بر رونق اقتصادی این کشور گذاشته است. از برخی صنایع دستی چین میتوان به سرامیک، ظروف چینی، حکاکی روی چوب، پارچههای ابریشم، گلدوزی، محصولات کاغذی، فانوس چینی، بادبادک، تزئیناتی از یشم، بادبزن و انواع گرههای تزئینی چینی اشاره کرد.

صنایع معروف چند کشور دنیا

آرژانتین: محصولات چرمی آرژانتین به تولید بهترین محصولات چرمی معروف است
و برای خرید دستکش، کیف یا کفش چرمی، مکانی عالی است. این محصولات کمک بسیاری به اقتصاد این کشورکرده است.

بلژیک: پارچههای توری این کشور به تولید پارچه و پردههای توری بسیار زیبا معروف است. این توریها به طور کامل با دست درست شده و معمولا هر کار بیش از صد ماسوره نخ لازم دارد. شهرهای بروکسل و بروخه در این کشور به تولید پارچههای توری بسیار ظریف معروف هستند.

ایتالیا: ماسکهای سنتی ونیزی یکی از صنایع دستی جالب و زیبای ایتالیا، ماسکهای ونیزی است که معمولا در جشنوارههای سالانهشان استفاده میشود. این ماسکها بسیار ظریف و هنرمندانه تولید میشوند. جنس این ماسکها از چرم و چینی یا شیشه است.

مراکش: کاسه سرامیکی کاسههای سرامیکی که در رنگهای مختلف تولید میشوند یکی از صنایعدستی معروف مراکش است. ساخت و رنگ آمیزی پر نقش و نگار این کاسهها، کاملا دستی است و معمولا ترکیبی از گل و طرحهای هندسی است.

لهستان: سنگ قیمتی کهربا این سنگ قیمتی یکی از سنگهای بومی این کشور و جواهرات تولید شده از این سنگ، یکی از صنایعدستی آن است که در سراسر لهستان تولید میشود. این سنگ قیمتی انواع متفاوتی دارد و مردم این کشور بیش از 80 اسم برای توضیح انواع
سنگ کهربا دارند.

پرتغال: کاشیهای سرامیکی کاشیهای پرتغالی بسیار معروف هستند و در طول تاریخ در فرهنگ و اقتصاد این کشور تاثیر بسزایی داشتهاند. بیشتر دیوار کلیساها، خانهها، نیمکتها، فوارهها، رستورانها و تزئینات دیوار ایستگاههای متروی این کشور کاشیکاری شدهاند.

مترجم: نادیا زکالوند

جامجم

منبع uk.businessinsider.com

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها