با چراغ سبز آمریکا صورت گرفت

حمله شیمیایی ترکیه به سوریه

پس از توافقات اخیر بین ترکیه و آمریکا، آنکارا به بمباران شیمیایی یک روستا در اطراف شهر عفرین سوریه اقدام کرد. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه با اعلام این‌که 300 کیلومتر در خاک سوریه پیشروی کرده است، می‌گوید: نیروهای نظامی کشورش همچنان عملیات موسوم به «شاخه زیتون» را تا رسیدن به اهداف نهایی‌اش ادامه خواهند داد. این اتفاقات یک روز پس از آن رخ می‌دهد که کردهای سوریه با دولت دمشق توافق کردند به کمک یکدیگر از شهر عفرین حمایت کنند. به نظر می‌رسد تحریک‌های آمریکا و تجاوزگری‌های ترکیه روزهای خطرناکی را برای منطقه بخصوص شهر عفرین رقم بزند.
کد خبر: ۱۱۲۳۱۵۳

تشویقهای آمریکا

گرچه از توافقات اخیر بین واشنگتن و آنکارا برسر تحولات شمال سوریه خبرهای درستی منتشر نشده، اما برخی رسانهها میگویند رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا با ابراز اینکه « نگرانیهای امنیتی ترکیه را در مرزهای خود با سوریه» درک میکند، چراغ سبزی به آنکارا نشان داد تا ترکیه همچنان به عملیات غیر قانونی خود در شمال سوریه ادامه دهد. برخی خبرهای دیگر میگوید ترکیه به آمریکا پیشنهاد تشکیل یک نیروی مشترک برای حفاظت از منبج را داده است؛ پیشنهادی که هنوز آمریکاییها به طور صریح درباره آن اظهار نظر نکردهاند. اما به نظر میرسد ترکیه با طرح چنین پیشنهادی میخواهد آمریکا را نیز با خود در جریان تجاوزگری هایش در شمال سوریه شریک کند. این درحالی است که آمریکا از مدتها پیش از یگانهای مدافع خلق کرد سوریه حمایت میکرد و حتی در خبرها آمده بود آمریکا قصد دارد یک نیروی نظامی 30 هزار نفره را در مناطق مرزی بین سوریه و ترکیه تشکیل دهد. همین خبر بود که مقامات ترکیه را بر آن داشت به صورتی شتابزده عملیات حمله به عفرین را کلید بزنند؛ عملیاتی که از یک ماه پیش شروع شد و تاکنون هزاران نفر را از این منطقه آواره کرده است.

حمله شیمیایی

روز گذشته نیروهای شبهنظامی کرد سوریه و یک گروه ناظر وابسته به مخالفان سوری تائید کردند ارتش ترکیه در روز جمعه به یک حمله شیمیایی در منطقه عفرین سوریه دست زده و درجریان آن دستکم شش نفر را مصدوم کرده است. به گزارش رویترز، ارتش ترکیه هنوز درباره این گزارش اظهارنظر نکرده است، اما پیش از این هرگونه هدف قرار دادن غیرنظامیان را در عملیات خود در عفرین سوریه رد کرده بود. این درحالی است که بیروسک حسکه، یک سخنگوی گروه شبهنظامی یگانهای مدافع خلق کرد در عفرین به رویترز گفته است: ترکیه طی بمبارانی، روستای «ارنده» از توابع شهر «شیه» را در شمال غرب این منطقه در نزدیکی مرز ترکیه هدف قرار داد. او گفت: در این حمله شش نفر دچار مشکلات تنفسی و دیگر علائم مربوط به وقوع یک حمله شیمیایی شدند.

گروه ناظر دیدبان حقوق بشر سوریه هم به رویترز گفت: نیروهای ترکیهای و همپیمانان شبهنظامی آنها در سوریه روز جمعه یک روستا را گلوله باران کردند.

این گروه ناظر مستقر در بریتانیا گفت: منابع پزشکی در عفرین گزارش دادند
شش نفر در این حمله دچار مشکلات تنفسی شده و چشمانشان متورم شد که علائم رخداد یک حمله شیمیایی بود. خبرگزاری دولتی سانای سوریه نیز به نقل از یک پزشک در بیمارستانی در عفرین گزارش داد: گلولهبارانهای ترکیه علیه این روستا موجب دچار حالت خفگی در شش نفر شد.

ارسال محمولههای جدید

در حالی که عملیات ترکیه علیه شهر عفرین سوریه ادامه دارد، آنکارا تجهیزات نظامی جدیدی به این شهر ارسال کرده است. به گزارش مهر و به نقل از خبرگزاری آناتولی، یک محموله جدید از تجهیزات نظامی ترکیه به منظور انتقال به شهر عفرین سوریه، وارد استان مرزی هاتای شد. این محموله قرار است به عفرین در شمال غرب سوریه منتقل شود.

در این محموله چندین خودروی انتقال سرباز و خودروهای امدادرسانی وجود دارد. ترکیه عملیات خود را با همکاری نیروهای وابسته به معارضان مسلح سوری موسوم به ارتش آزاد در خاک سوریه همچنان ادامه میدهد. آنکارا میگوید کردهای سوری قصد دارند در همکاری با کارگران کرد ترکیه (پکک) مرزهای کشورش را نا امن کنند. این درحالی است که دولت سوریه هرگونه عملیات ترکیه درخاک سوریه را غیر مشروع دانسته و به عنوان اقدامی اشغالگرانه خواستار خروج هرچه سریع‌‌تر تمام نیروهای بیگانه بخصوص نیروهای آمریکایی و ترکیه از خاک این کشور شده است.

اهداف مشکوک آمریکا

در این میان اهداف آمریکا از حضور در سوریه همچنان مشکوک به نظر میرسد. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه میگوید: مسکو معتقد است بهرغم اظهارات قبلی آمریکا مبنی بر خروج کامل نیروهای مسلح این کشور از عراق حضور نظامی آمریکا در این کشور بیشتر خواهد شد.

به گفته لاوروف، استراتژی آمریکا در سوریه نیز این است که با نیروهای مسلح خود تا ابد در این کشور بماند.

لاوروف معتقد است: ایدئولوژی واشنگتن در عراق و افغانستان نیز با وجود همه وعدههایی که میدهد، همین است. لاوروف میافزاید آمریکاییها امور را به سمت جداسازی بخش بزرگی از سوریه هدایت میکنند، آنها تمامیت ارضی و حاکمیت سوریه را نقض میکنند تا چیزی شبیه سازمانهای محلی تاسیس کنند. آنها میکوشند یک دولت خودگردان کردها را در سوریه به وجود آورند.

یک قطعنامه جدید برای سوریه

دبیرکل سازمان ملل با اشاره به این مساله که آتش درگیریها در سوریه بار دیگر شعلهور شده، اظهار کرد، امید رسیدن به آرامش در این کشور محقق نشده است. او گفت: شورای امنیت در حال بررسی پیشنویس قطعنامهای است که از سوی سوئد ارائه شده. در این قطعنامه یک آتشبس 30 روزه برای کمک رسانی درخواست شده است.

به گزارش سیریا نیوز، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در پنجاه و چهارمین نشست امنیتی مونیخ گفت: باید به سوریه توجه کنیم، مردم در آنجا امید دارند تا تنش کاهش یابد، اما در حال حاضر درگیریها دوباره آغاز شده و این مساله عواقب زیادی به دنبال داشته که تاسفبرانگیز است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها