مقایسه آمار اقتصادی قبل و بعد از انقلاب از نگاه بانک جهانی

انقلاب در شاخص‌ها

انقلاب اسلامی ایران در آستانه چهل سالگی است و در طول این سال‌ها به رغم وجود تحریم‌های گسترده از سوی کشورهای غربی، شاخص‌های مثبت زیادی نصیب کشور شده است. در این گزارش برخی از شاخص‌های بعد از انقلاب اسلامی ایران که بانک جهانی آنها را ارائه کرده است، می‌خوانید.
کد خبر: ۱۱۲۰۹۳۶

افزایش قدرت خرید خانوارهای ایرانی

سرانه هزینه مصرف خانوارها شاخصی است که نشان میدهد قدرت خرید هر خانوار در طول زمان چطور بوده است. برای مقایسه این شاخص در طول سالهای مختلف، ارقام آن متناسب با تورم تعدیل میشود. بانک جهانی در آمارهای خود سرانه هزینه مصرف خانوارهای ایرانی را براساس رقم ثابت سال 2010 تعدیل کرده؛ یعنی ارقام هزینه خانوارها در سال 1960 را به رقم واقعی 2010 حساب کرده است. این شاخص در سالهای اخیر بین 2500 تا 3000 دلار افزایش یافته که نشان میدهد قدرت خرید خانوارها نسبت به قبل از انقلاب 2/5 تا سه برابر بیشتر شده است.

درآمد ناخالص ملی

براساس آمار بانک جهانی، درآمد ناخالص ملی ایران از 316 هزار میلیارد تومان در سال 1979 (به قیمتهای ثابت امروز) به حدود 600 هزار میلیارد تومان در سالهای اخیر افزایش یافته که رشد حدودا دو برابری را نشان میدهد.

تولید ناخالص داخلی

تولید ناخالص داخلی ایران (تعدیل شده براساس نرخهای ثابت سال 2010) از قبل انقلاب تاکنون تقریبا دو سه برابر شده است. تولید ناخالص داخلی ایران در سالهای پایانی دوران رژیم پهلوی (تعدیلشده به نرخ سال 2010) بین 200 تا 300 میلیارد دلار بود. این شاخص در سالهای اخیر از 540 میلیارد دلار هم عبور کرده است. ارقام فوق، براساس نرخهای واقعی تولید ناخالص داخلی کشور است.

گسترش بخش خدمات

ارزش افزوده بخش خدمات به قیمتهای ثابت سال 2010 از اول انقلاب تاکنون پنج برابر شده است. ارزش افزوده بخش خدمات در ایران در سالهای قبل از انقلاب به نرخ روز سال 2010 همواره کمتر از 50 میلیارد دلار بود اما در سالهای اخیر به رکورد 250 میلیارد دلار رسیده است.

تقویت بخش خصوصی

پس از انقلاب اسلامی، میزان تسهیلات پرداختی به بخش خصوصی از منابع داخلی به طور چشمگیری رشد کرده است. بانک جهانی بر مبنای شاخص تسهیلات پرداختی به بخش خصوصی نسبت به تولید ناخالص داخلی، از رشد چشمگیر توسعه بخش خصوصی در دوران پس از انقلاب خبر داده است.

پیشرفت پزشکی

براساس آمار بانک جهانی، در دوره پهلوی به ازای هر 4000 ایرانی، یک پزشک وجود داشت. اما اکنون به ازای هر 670 نفر یک پزشک وجود دارد. به عبارتی شاخص پزشک به جمعیت در دوره پس از انقلاب شش برابر بهبود یافته است.

افزایش 1000 درصدی صادرات کالا

صادرات کالای ایران در دوران پس از انقلاب، رشدهای خیرهکنندهای نسبت به قبل از انقلاب داشته است. براساس آمارهای بانک جهانی، صادرات کالای ایران در سال پایانی رژیم پهلوی هشت میلیارد دلار بوده است. اما در شرایط فعلی ارزش صادرات کالای ایران با رشد هزار درصدی نسبت به قبل از انقلاب، رکوردهای 88 میلیارد دلار را نیز گذرانده است.

سرانه درآمد ملی

سرانه درآمد ناخالص ملی شاخصی است که از تقسیم مجموع درآمد ناخالص ملی یک کشور بر تعداد جمعیت آن به دست میآید. براساس آمارهای بانک جهانی در دوران پهلوی سرانه درآمد ملی ایرانیان بین 260 تا 2200 دلار بوده است. اما در دوران پس از انقلاب با وجود دو- سه برابر شدن جمعیت کشور، سرانه درآمد ملی ایرانیان به رکوردهای بالاتر از 7000 دلار هم رسیده است که نشانه افزایش چند صد درصدی نسبت به قبل از انقلاب است.

ارزش افزوده بخش صنعت

ارزش افزوده بخش صنعت به معنای ارزش مجموع تولیدات بخشهای صنعتی کشور است. بانک جهانی بر اساس قیمتهای ثابت سال 2010، از رشد شش هفت برابری ارزش افزوده بخش صنعت ایران در سالهای اخیر نسبت به قبل از انقلاب خبر داده است. بر اساس قیمتهای ثابت سال 2010، ارزش افزوده بخش صنعت ایران در دوره رژیم پهلوی کمتر از ده میلیارد دلار بوده که اکنون به حدود 70 میلیارد دلار افزایش یافته است (رشد 600 درصدی).

رشد 300 درصدی بخش کشاورزی

بخش کشاورزی از جمله بخشهای اقتصادی است که پس از انقلاب اسلامی احیا شد. در دوران پهلوی به علت اتخاذ سیاستهای نادرست مثل انقلاب سفید، بخش کشاورزی ایران تقریبا نابود و ایران به واردکننده بزرگ محصولات کشاورزی تبدیل شد. پس از انقلاب اسلامی با توجه ویژه نظام به توسعه بخش کشاورزی، ایران به سمت خودکفایی در کالاهای استراتژیک مثل گندم حرکت کرد. این سیاستها خود را در آمارهای بانک جهانی نشان میدهد به طوری که با محاسبه ارزش افزوده بخش کشاورزی به قیمت ثابت سال 2010، شاهد رشد 300 درصدی این شاخص نسبت به اواخر رژیم پهلوی هستیم.

منبع: World Bank(بانک جهانی)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها