نماآهنگ «ایران» با حضور 4 خواننده برای پخش در دهه فجر تولید شد

چهارخوانی به احترام ایران

مرکز بسیج رسانه ملی از جمله بخش‌های همیشه فعال سازمان صداوسیما محسوب می‌شود که با یاری هنرمندان، آثار و تولیدات مختلفی را در قالب‌های مختلفی چون نغمه، سرود، نماآهنگ، موشن‌گرافیک و دیگر اشکال فرهنگی تولید می‌کند و از شبکه‌های گوناگون تلویزیون و رادیو روی آنتن می‌فرستد.
کد خبر: ۱۱۱۹۲۹۵
چهارخوانی به احترام ایران
این مرکز در ادامه ساخت تولیدات گوناگون خود در موضوعات مختلف ارزشی و مذهبی، این بار یک نماآهنگ تازه را برای پخش در ایام دهه فجر تدارک دیده است؛ نماآهنگ «ایران» که در آن از صدا و حضور چهار خواننده مطرح در عرصه پاپ کشور استفاده شده و تصاویری با رویکرد ارزشی هم رویش نشسته و داستان انقلاب را در قالب کلیپ روایت می‌کند. مرکز بسیج در ساخت نماآهنگ ایران با مأوا (مرکز آوای انقلاب اسلامی) همکاری داشته و قرار است این اثر برای پخش در ایام دهه فجر در اختیار شبکه‌های گوناگون قرار بگیرد.

نماآهنگی برای همه ایران

نماآهنگ ایران، کاری از مرکز بسیج رسانه ملی است که با همکاری مرکز مأوا تهیه و تولید شده است و کارگردانیاش را دو جوان خلاق و خوشذوق عرصه ساخت ویدئوکلیپ یعنی برادران بوشهری بهعهده دارند؛ محمد و حسین بوشهری که تاکنون نماآهنگهای مختلفی را برای خوانندگان شناخته شده عرصه پاپ کشور تدارک دیدهاند و بعد از ساخت آثار مخاطبپسندی چون تیتراژ برنامه «ماه عسل» در سال 95 با صدای محسن یگانه و همکاری با صداهایی چون محمد اصفهانی و حامد زمانی، این بار ایران را با حضور چهار خواننده مطرح عرصه پاپ تولید کرده و تدارک دیدهاند.

علی خواجه، مدیر گروه موسیقی و نماآهنگ مرکز بسیج سازمان صدا و سیماست که نماآهنگ ایران تحت نظارت و مدیریت او تولید شده است. وی، «ایران» را اینطور تعریف میکند: نماآهنگ ایران با همکاری مرکز آوای انقلاب اسلامی (مأوا) و مرکز بسیج سازمان صدا و سیما تهیه شده و مجری طرح هم شبکه نصر تیوی است. در این اثر، از چهار خواننده خوب ایران یعنی آقایان حامد همایون، مهدی یغمایی، حجت اشرفزاده و رضا صادقی دعوت به همکاری شده و بهنام کریمی آهنگسازی و تنظیم اثر را انجام داده است. در ضمن برای ترانه کار هم از سرودههای قاسم صرافان استفاده شده است.

خواجه با اشاره به محتوا و درونمایه این نماآهنگ و ویژگیهای متمایز صوتی و تصویری این اثر به جامجم میگوید: هم در زمینه شعر و هم تصویر، یک روند تاریخی به نمایش درمیآید و قهرمانهای ایران از شخصیتهای اسطورهای چون آرش کمانگیر گرفته تا قهرمانان معاصر ایران که همان رزمندههای دوران دفاع مقدس و مدافعان حرم هستند، در نماآهنگ به هم متصل شدهاند و ما ارتباطشان را در تصویر میبینیم.

کارگردانان این نماآهنگ، برادران بوشهری هستند و کوشیدهاند برای تاثیرگذاری روی مخاطب و ارتقای کیفیت کار، از جلوههای تصویری ویژهای در اثرشان سود جویند. خواجه دراینخصوص تصریح میکند: کیفیت تولید نماآهنگهای برادران بوشهری در کشور زبانزد است و نکته قابل توجه در آثار این دو نفر، ارتباط مخاطب عام با آثارشان است. ما هم بنا نداشتیم نماآهنگمان، حزبی یا جناحی باشد و دلمان میخواست ایران، سلایق عموم افراد جامعه را پوشش بدهد.

علی خواجه همچنین به دشواریهای دور هم جمع کردن چهار خواننده مطرح عرصه پاپ کشور اشاره و خاطر نشان میکند: دور هم آوردن چهار خوانندهای که هر کدام پایگاه اجتماعی خاصی دارند و قشرهای مختلف و متنوعی را در جامعه پوشش میدهند، کار آسانی نبود. عموم خوانندگان سعی میکنند در یک اثر مشترک با خوانندگان دیگر همراهی نکنند، چرا که میترسند اسمشان زیر سایه نام دیگران قرار بگیرد و دیده نشود. اما باتوجه به محتوای اثر که در ارتباط با ایران بود و نیز ایام پخش آن که در دهه فجر است، همه بزرگواران همکاری خوبی با ما داشتند. البته قرار بود از حضور خوانندگان دیگری هم استفاده کنیم که در نهایت به ترکیب همین چهار نفر رسیدیم. این افراد تنوع صدا دارند و با توجه به سبکهای متفاوتشان، حوزههای گوناگونی از پاپ را پوشش میدهند.

نماآهنگ ایران قرار است به مناسبت ایاما... دهه فجر برای اولین بار پخش شود. به گفته مدیر گروه موسیقی و نماآهنگ سازمان بسیج، شبکههای مختلف تلویزیونی و نیز عرصه شبکههای مجازی، رسانههای اصلی پخشکننده این اثر هستند.

زبان گویای اثر

قاسم صرافان از جمله شاعران آیینی و مذهبی کشور است که تاکنون اشعار مختلفی را در مدح ائمه اطهار سروده و دو دوره برنده جایزه کتاب سال شده است. این شاعر که شعر نماآهنگ ایران از سرودههای اوست، میگوید: این شعر از چند بخش مختلف تشکیل شده و آن را با موضوع خاک و میهنم سرودم.

صرافان تاکید میکند: به عقیده من، هرچه شاعر در خصوص محتوا و موضوع شعرش کمتر توضیح بدهد بهتر و دلچسبتر است؛ چرا که شعر، مفهومی درونی است و بهتر است هریک از مخاطبان، هر کدام از زاویه نگاه خودشان آن را بخوانند و برداشت شخصیشان را داشته باشند؛ پس توضیح خود شاعر ضرورتی ندارد.

انگیزهام ایران است

مهدی یغمایی هم از دیگر خوانندگان عرصه موسیقی پاپ در کشور است که مخاطبان تلویزیون بیشتر او را با ترانه معروفش «حس میکنم تورو...» که تیتراژ برنامه ماه عسل در سال 1390 بود به خاطر میآورند. یغمایی هم یکی از چهار خوانندهای است که در نماآهنگ ایران حضور یافته و با صدای گرمش، دیگر خوانندگان این اثر را همراهی میکند. این هنرمند عرصه موسیقی با اشاره به انگیزهاش از قبول خوانندگی بخشی از این اثر به خبرنگار ما میگوید: اصلیترین انگیزهام از انجام چنین کاری، فقط کشورم ایران است. وقتی نام ایران مطرح میشود و قرار است کاری برای کشورم خوانده شود، حتما استقبال میکنم و به پیشنهاد دوست خوبم بهنام کریمی با افتخار قبول کردم که در این پروژه باشم.

یغمایی میافزاید: وقتی فهمیدم قرار است در کنار دوستانی چون اشرفزاده و همایون و صادقی باشم بیشتر خوشحال شدم؛ البته ما از نزدیک یکدیگر را ندیدیم و هر کسی بخش مربوط به خودش را به تنهایی اجرا کرد، ولی خوشحالم که این اتفاق رخ داد.

این خواننده عرصه پاپ کشور تاکید میکند: وجه تمایز اصلی این اثر، همین در کنار هم جمع شدن صداهای مختلف عرصه پاپ در کنار هم است؛ البته چنین کاری دشوار است چون هر قطعه با توجه به ویژگیها و جنس صدای خود خواننده ساخته و تنظیم شده، اما برای مخاطبان جذاب است و در نهایت حس خوبی هم دارد.

خوشحالیم برای ایران خواندهایم

سیدحامد محمودزاده یا همان حامد همایون، یکی از مطرحترین خوانندگان نوظهور در عرصه موسیقی پاپ این روزهای کشور است که علاقهمندانی فراوان دارد. صدای این خواننده یکی از چهار صدایی است که در نماآهنگ ایران شنیده میشود.

همایون که این روزها برای برگزاری کنسرت در خارج از ایران به سر میبرد، در خصوص انگیزهاش از قبول اجرای این نماآهنگ به جامجم میگوید: پیشنهاد حضور در این نماآهنگ و اجرای آن توسط مدیر برنامههایم، آقای رجبپور به من شد.

قطعا من و همه همکارانم به آثاری با چنین محتواهایی ارادت داریم. اجرای آثار ملی حس و حال خوبی است. خوشحالیم برای ایران خواندهایم و حضور در هر کاری که رنگ و بوی ملی و وطنی داشته باشد، برایم باعث افتخار است.

همایون همچنین از تجربه همکاریاش با خوانندگان شناخته شده دیگری چون صادقی، اشرفزاده و یغمایی اینطور توضیح میدهد: این عزیزان هر سه خوانندههای بسیار خوبی هستند، تجربه دارند و محبوب مردم هستند؛ به همین خاطر همکاری با این سه نفر برای هر خوانندهای باعث افتخار است. از نکات جالب توجه در نماآهنگ ایران این است که چهار خواننده با چهار رنگ صدای گوناگون انتخاب شدهاند و در عین حال به لحاظ تونالیته صدا به هم نزدیک هستند. به نظرم این انتخاب، تنوع خوبی به کار میبخشد و تجربه بسیار خوبی برایم بود.

خواننده قطعات معروفی چون «دوباره عشق» و «جادوی نگاه» میافزاید: وجه تمایز نماآهنگ ایران این است که با توجه به سبک و سیاق و جنس صدایی که هر کدام از بچهها داشتهاند، قسمتی که باید بخوانند براساس صداوویژگیهای خودشان طراحی شده است. تجربه بسیار خوبی است. من این تلفیق را دوست دارم و امیدوارم مورد توجه مردم هم قرار بگیرد.

زهرا غفاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها