برترین محصولات فناورانه بزرگ‌ترین نمایشگاه فناوری دنیا

در نمایشگاه CES 2018 چه گذشت؟

لاس‌وگاس آمریکا باز هم نگاه کاربران دنیای تکنولوژی را به سبک هر سال جلب کرده است؛ «جدید‌ترین دست‌آوردهای تکنولوژی». بله درست است، صحبت از نمایشگاه CES2018 است که از 18 دی به مدت یک هفته در شهر لاس‌وگاس برگزار شد تا بار دیگر به‌نوعی سال نوی تکنولوژی را جشن بگیرد.
کد خبر: ۱۱۱۴۷۰۸

البته این نمایشگاه مانند همیشه بازدید عموم نداشت و فقط افرادی که مجوز یا دعوت‌نامه حضور به این نمایشگاه را داشتند اجازه ورود پیدا می‌کردند که البته این موضوع چندان برای کاربران ایرانی فرقی نمی‌کند. امسال نمایشگاه پذیرای 317 شرکت فناوری از سراسر جهان بود و محصولات مختلف فناورانه را از جدیدترین گوشی‌های هوشمند گرفته تا گجت‌های مختلف، تکنولوژی‌های پوشیدنی، تلویزیون‌ها و... با آخرین تکنولوژی روز دنیا که اغلب آنها در ماه‌های آتی عرضه خواهند شد، معرفی کرد. اگر دوست دارید در راهروهای این نمایشگاه قدم بزنید و با تکنولوژی‌های راه یافته به CES2018 آشنا شوید، در ادامه این مطلب همراه ما شوید.

غوغای نمایشگرها

نکته قابل توجه در مورد نمایشگاه امسال، تکنولوژی‌هایی بود که در حوزه تلویزیون و صفحه‌نمایش به چشم می‌خورد. یکی از مهم‌ترین خودنمایی‌ها مربوط به شرکت‌های سامسونگ و ال‌جی بود که با دیوار و لوله به نمایشگاه آمده بودند. سامسونگ از یک تلویزیون 146 اینچی که نام آن را «دیوار» (Wall) گذاشته رونمایی کرد. این تلویزیون که از تکنولوژی ماژولار استفاده می‌کند، هیچ قابی در اطراف خود ندارد و تصویری بدون مرز را ارائه می‌دهد. جالب این‌که شما می‌توانید این تلویزیون‌ها را به هم متصل کرده و یک ابرتلویزیون بسازید. این تلویزیون برای کاربری‌های تجاری ساخته شده و از تکنولوژی جدید MicroLED استفاده می‌کند. این تکنولوژی باعث می‌شود چراغ‌های LED فوق‌العاده کوچک شود و روشنایی، کنتراست، وسعت و حجم رنگ به شکل چشمگیری افزایش پیدا کند.

در کنار این تلویزیون، شرکت ال‌جی از یک نمایشگر 65 اینچی OLED رونمایی کرد که با تصویر 4K، امکان لوله شدن در جعبه پایینش را دارد. البته این نمایشگر هنوز برای ورود به بازار آماده نشده و در حال حاضر یک نسخه نمایشی به حساب می‌آید. این تنها محصول شرکت ال‌جی نبود، نمایشگر هوشمند ال‌جی با نام «Smart Display» با دستیار هوشمند تصویری‌اش به اولین نمایشگری تبدیل شده که غیر از علائم صوتی به دستورات تصویری نیز پاسخ می‌دهد.

چهارمین نمایشگر عجیب این نمایشگاه به شرکتی نه‌چندان معروف در این حوزه یعنی شرکت میراویز آمریکایی مربوط است. این شرکت با تولید نمایشگرهای پروژکتوری تبحر دارد و با محصول تازه‌اش امکان تماشای ویدئوهای گوناگون را به‌طور همزمان ایجاد می‌کند. البته این را با نمایشگرهای تصویر در تصویر اشتباه نگیرید، چراکه این محل نشستن شماست که تصویر نمایش داده شده را تعیین می‌کند. دیدن ویدئوهای گوناگون به معنای تماشای «تصویر در تصویر» نیست، بلکه آنچه می‌بینید به محل نشستن شما بستگی دارد.

واقعیت مجازی این بار بدون هدست

در حال حاضر تکنولوژی واقعیت مجازی به‌طور انکارناپذیری با هدست‌های واقعیت مجازی گره خورده و به نوعی جدا کردن این تکنولوژی‌ها از هم امکان‌پذیر نیست. در نمایشگاه امسال از تکنولوژی DeepFrame One رونمایی شد که این امکان را می‌دهد تا بدون هدست‌های واقعیت مجازی به این دنیای رمزآلود پا بگذارید. نحوه عملکرد این تکنولوژی به شکلی است که می‌توانید با قرار گرفتن در محیط، اجسام، موجودات و هر چیزی که به شکل واقعیت مجازی به نمایش گذاشته شده را ببینید و با آنها ارتباط برقرار کنید. البته این محصول با قیمت چند صدهزار دلاری‌ آنقدر گران است که هنوز جایی در بازار نداشته باشد.

حال بگذارید برگردیم به همان هدست‌های واقعیت مجازی فعلی؛ جایی که شرکت ‌HTC از هدست واقعیت مجازی جدید خود رونمایی کرد. این شرکت تمرکز خود را در محصول HTC Vive Pro روی کیفیت قرار داده و وضوح، کیفیت و گرافیک تصاویر فوق‌العاده بالاتر رفته است که این می‌تواند خبر خوبی برای علاقه‌مندان به این تکنولوژی باشد که نسبت به کیفیت آن دلسرد شده‌اند.

خانه‌ها باز هم هوشمندتر از قبل

رویای خانه‌های هوشمند با تمام پیشرفتی که داشته هنوز با سبک زندگی کاربران ارتباط تنگاتنگ برقرار نکرده و به نوعی هنوز شکل واقعی به خود نگرفته است، اما شرکت سامسونگ با رونمایی از اپلیکیشنی به نام «SmartThings» یک قدم بزرگ در جهت تحقق این مهم برداشته است. این اپ به کاربران اجازه می‌دهد با استفاده از دستیار صوتی هوشمند بیکسبی سامسونگ با وسایل هوشمند خانه ارتباط برقرار کنند و دستورات صوتی خود را به آن انتقال دهند. این مساله باعث می‌شود بیکسبی کارهای بیشتری انجام داده و محدوده بیشتری از محصولات را پوشش دهد. البته پیش ‌از این، سیری و گوگل اسسیتنت نیز به چنین قابلیتی مجهز شده بودند، اما با توجه به این‌که سامسونگ محصولات بیشتری در محدوده اینترنت اشیا (IoT) تولید کرده است، این مساله می‌تواند کاربردی‌تر از دو رقیب دیگر باشد.

تاکسی‌ها پرواز می‌کنند، خودروها فکر می‌کنند

حتما اینتل را می‌شناسید، شرکتی که به واسطه سلطه همه‌جانبه‌اش در بازار تراشه‌های پردازشگر بسیار شناخته شده است. حالا جالب است بدانید این شرکت امسال در نمایشگاه CES با یک تاکسی پرنده حاضر شده بود. «ولوکوپتر» (Volocopter) نام تاکسی پرنده این شرکت با 18ملخ است. نمایش اینتل زمانی به اوج هیجان رسید که ولوکوپتر روی صحنه نمایشگاه CES به پرواز درآمد و نگاه تماشاگران را به خود دوخت.

این تاکسی پرنده بیشتر آزمایش‌های پروازی خود را در آلمان پشت سرگذاشته، اما مقصد اصلی آن شهر دبی است. جایی که چند پرواز آزمایشی داشته و قرار است کار رسمی خود را در آن آغاز کند.

حال که صبحت از تاکسی‌های پرنده شده، بد نیست یادی کنیم از ماشین متفکر شرکت نیسان. این شرکت خودروساز از توسعه یک فناوری به نام «مغز به خودرو» خبر داد که می‌تواند قصد راننده برای نحوه راندن خودرو و سرعت گرفتن را پیش‌بینی کرده و با توجه به حالات راننده، خودروی خودران را کنترل کند. این تکنولوژی می‌تواند با توجه به امواج مغزی تصمیمات راننده را تشخیص دهد. اتفاقی که می‌تواند مسائل مختلفی مانند احساس خطر، سرعت گرفتن، توقف و دیگر مسائل را از راننده دریافت کند.

هدیه ارزشمند به بیماران آلزایمری

یکی از جالب‌ترین محصولاتی که در نمایشگاه امسال رونمایی شد گجت پوشیدنی یا همان لباس هوشمند شرکت زنوما بود. این شرکت، لباس هوشمندی برای بیماران مبتلا به زوال عقل که شایع‌ترین آن آلزایمر است طراحی کرده که می‌تواند علائم حرکتی و استرس را بدون نیاز به حسگرهای متداول تشخیص دهد. این لباس با حسگرهایی که در تمام لباس تعبیه شده می‌تواند به‌طور کامل حرکات فرد را تشخیص داده و در صورت نیاز علائم حیاتی دیگر مانند تنفس، ضربان قلب و دیگر مسائل را تشخیص و ثبت کند. در جلوی لباس یعنی دقیقا در بالای سینه یک دیسک پلاستیکی قرار دارد که در آن بخش بلوتوث، شتاب‌سنج و ژیروسکوپ دستگاه قرار گرفته است.

آرش جهانگیری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها