آقای گل با شال الغرافه عکس یادگاری گرفت

طارمی پَر

پرواز به قطر و عکسی که آقای گل فوتبال ایران در همان بدو ورود به فرودگاه دوحه، با شال آبی و زرد باشگاه الغرافه گرفت، یعنی وداع مرد شماره 9 با پیراهن پرسپولیس. مهدی طارمی شمار لژیونرهای قطری فوتبال ایران را به عدد 48 رساند.
کد خبر: ۱۱۱۱۲۹۷

الغرافه با نام سابق الاتحاد قطر، برای فوتبالدوستان ایرانی تیمی نام آشناست. الاتحاد به عنوان یکی از باشگاههای قدیمی فوتبال قطر، قدمتی 40 ساله دارد که سال 2004 میلادی نامش را به الغرافه تغییر داد. قبل از این تغییر نام بازیکنان مطرحی چون محمد پنجعلی، سیروس قایقران، مرتضی کرمانیمقدم، محسن عاشوری و حسن شیرمحمدی با پیراهن الاتحاد بازی کردند، اما فقط کرمانی مقدم بود که توانست بیش از یک سال در این تیم دوام بیاورد. مهاجم مطرح آن روزهای پرسپولیس، درست بعد از قهرمانی قرمزها در جام برندگان جام آسیا، فوتبال ایران را به مقصد لیگ قطر ترک کرد و 4 سال برای الاتحاد بازی کرد و همراه این تیم عنوان قهرمانی لیگ قطر را نیز بهدست آورد. انتخاب کرمانیمقدم به عنوان بهترین بازیکن خارجی لیگ قطر از دیگر دستاوردهای این بازیکن در آن سالها بود.

با وقفهای 20 ساله، در سال 1390 بود که دوباره پای بازیکنان ایرانی به باشگاه الاتحاد قطر باز شد. البته این بار دیگر نام این باشگاه هم به الغرافه تغییر کرده بود. محمدرضا خلعتبری بعد از پنج سال حضور درخشان در باشگاه ذوب آهن، سر از لیگ قطر درآورد و پیراهن الغرافه را برای یک فصل به تن کرد. تجربهای که شیرین نبود. خلعتبری در نیم فصل
و درحالیکه فقط 2 گل با پیراهن این تیم زده بود به صورت قرضی راهی الوصل امارات شد.

با این حال مسئولان باشگاه الغرافه در همان فصلی که خلعتبری را به صورت قرضی واگذار کردند، فرهاد مجیدی را به قطر کشاندند تا یکی از پرسروصداترین نقل وانتقالات را در فوتبال ایران شاهد باشیم. مجیدی استقلال را به بهانه دلتنگیهای دخترش در امارات ترک کرد، اما به یکباره سر از باشگاه الغرافه قطر درآورد. فرهاد در 13 بازی با پیراهن الغرافه به اندازه شماره پیراهنش در استقلال (7) گلزنی کرد اما به قیمت از دست رفتن یک جام قهرمانی برای استقلالیها تمام شد.

حالا یک بار دیگر نام الغرافه سر زبانهاست و این بار این باشگاه قطری مهدی طارمی را برای امضای قرارداد هوایی کرده است.

این بار هم این انتقال پرسروصدا خواهد بود، چراکه هواداران پرسپولیس انتظار نداشتند بازیکنی که با اشتباهاتش در قضیه قرارداد با باشگاه ریزه اسپور، باعث شد فیفا باشگاه پرسپولیس را از دو پنجره نقل و انتقالات محروم کند، این چنین با لبخند راهی قطر شود و به تیمش پشت کند.

شاید عمر حضور طارمی در الغرافه مثل سایر مهاجمان ایرانی که در تمام این سالها در الغرافه و دیگر تیمهای قطری بازی کردند به زحمت به یک فصل برسد و شاید هم نه، اما تجربه نشان داده بجز چند مورد استثنا، همه ستارههایی که از فوتبال ایران به قطر رفتند، فقط به دنبال منافع مالی بودند، نه پیشرفت فوتبالی.

پیروانی: طارمی باید خودش پاسخگو باشد

افشین پیروانی، مدیر فنی پرسپولیس در حاشیه تمرین دیروز قرمزها درباره جدایی طارمی از این باشگاه گفت: پرسپولیس همه جوره پیشنهاد ماندن در پرسپولیس را به او داد اما طارمی تصمیم به رفتن گرفته بود و آن را به صورت کتبی اعلام کرد. وقتی خودش علنی میگوید که در سال جام جهانی 2018 روسیه میخواهد به کشورهای خارجی برود نمیتوان جلوی او را گرفت. او ابتدا به ما گفته بود که به اروپا میرود، اما ناگهان بحث کشورهای حوزه خلیجفارس مطرح شد. باشگاه ، کادر فنی و حتی بازیکنان دوست داشتند طارمی در کنار تیم باشد اما خودش تصمیم گرفت برود. برخی میگفتند باید او را محروم کنیم اما تصمیمگیری را به باشگاه سپردیم. فکر نمیکنم قشنگ بود که ما با او وارد دعوا شویم. هواداران بدانند که باشگاه و کادر فنی تمام تلاششان را برای ماندن طارمی انجام داد.

پیروانی درباره این موضوع که باشگاه پرسپولیس در جریان جدایی مهدی طارمی نبوده است، توضیح داد: ما نگفتهایم مهدی فرار کرده و نیامده است. او عضو تیم پرسپولیس بوده و به ما نامه کتبی داده و گفته نمیتوانم در ایران بازی کنم. به زور هم نمیتوانیم بازیکن را نگه داریم. طارمی باید برای بازی کردن ابتدا تمرین کند تا آماده شود، بنابراین نمیتوانیم او را تحت هر شرایطی حفظ کنیم. در مجموع مهدی باید جوابگوی همه اتفاقات باشد و دربارهاش توضیح دهد.

خداحافظی تلفنی

طارمی پیش از سفر به قطر در تماسی تلفنی با برانکو از او خداحافظی کرد. البته قرار بود وی دیروز برای خداحافظی از مربیان و همتیمیهایش به محل تمرین سرخپوشان بیاید اما از آنجا که بلیت پرواز او به قطر با ساعت تمرین همزمان شد طارمی حتی نتوانست به محل تمرین پرسپولیس برود. طارمی به همین دلیل در تماسی تلفنی با برانکو از او خداحافظی کرد و این مهاجم به سرمربی کرواتش گفت که هیچگاه زحماتی را که برای او کشیده است فراموش نخواهد کرد.

هزینه 7 میلیاردی طارمی برای الغرافه

مهدی طارمی تا پایان فصل و با احتساب بازی پلیآف لیگ قهرمانان آسیا در هشت بازی برای الغرافه در لیگ ستارگان قطر و آسیا به میدان خواهد رفت. او در ازای این هشت بازی و تا آخر فصل چهارصدهزار دلار دریافت خواهد کرد، هر چند ممکن است الغرافه با غلبه بر پاختاکور و راهیابی به مرحله گروهی لیگ قهرمانان در حداقل شش بازی دیگر آسیایی به میدان برود. طارمی از آفرهایی هم در صورت گلزنی و صعود تیم جدیدش به مرحله گروهی لیگ آسیا هم بهرهمند خواهد شد.

پیشنهاد الغرافه به مهدی طارمی برای فصل آینده هم هشتصد هزار دلار است که نزدیک به 3 میلیارد و پانصد میلیون تومان میشود. به این مبالغ باید رقمی در حدود 520 هزار دلار (بالغ بر 2 میلیارد و دویست میلیون تومان) بابت جذب رضایتنامه طارمی هم اضافه کرد.

به عبارتی طارمی برای یک فصل و نیم بازی با پیراهن الغرافه چیزی در حدود 7 میلیارد تومان برای این باشگاه هزینه خواهد داشت. این مهاجم با پرسپولیس قراردادی یک میلیارد و دویست میلیون تومانی بابت کل فصل جاری امضا کرده بود.

از اول بهمن با پیراهن الغرافه

طارمی که پس از هفته هفتم لیگ برتر با خبر محرومیت چهار ماهه به دلیل جدایی غیر قانونی از ریزه اسپور ترکیه و بازگشت به پرسپولیس مواجه شده بود، از یکم مهرماه اجازه حضور در مسابقات را پیدا نکرد و این محرومیت تا یکم بهمنماه سال جاری ادامه خواهد یافت و او نمیتواند برای الغرافه قطر بازی کند. بنابر این طارمی پس از تمرین با الغرافه، از هفته چهاردهم و سومین دیدار دور برگشت لیگ ستارگان قطر که روز پنجشنبه، پنجم بهمن ماه برگزار میشود و آنها در ورزشگاه خانگیشان میزبان السد و یاران مرتضی پورعلیگنجی هستند، میتواند دوباره به میادین بازگردد. طبق اعلام مسئولان پرسپولیس، این باشگاه مبلغ 800 هزار دلار را برای صدور رضایتنامه طارمی در نظر گرفته بود که به نظر میرسد باشگاه الغرافه با پرداخت این مبلغ توانسته ستاره ملیپوش سرخپوشان را به خدمت بگیرد.

باشگاه الغرافه شب گذشته با وسلی اشنایدر، ستاره هلندی سابق رئال مادرید و اینتر میلان نیز قرارداد امضاء کرد و حالا با جذب طارمی، میخواهد با قدرت بیشتری در دور برگشت لیگ ستارگان و دیدار پلیآف لیگ قهرمانان آسیا که روز دهم بهمنماه، مقابل پاختاکور ازبکستان برگزار خواهد شد، ظاهر شود.

رضا پورعالی

گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها