در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در این بین، خودروسازان کره ای نظیر کیا و هیوندای نیز بیکار نمانده اند و با عرضه محصولات جذابی نظیر کیا پیکانتو و هیوندای i20 رقابت را در این بخش نفسگیر کرده اند. شباهت قیمت و کلاس هیوندای i20 و کیا پیکانتو موجب شد تا در این مطلب به معرفی و مقایسه این دو خودرو با یکدیگر بپردازیم.
هیوندای i20 که هاچبکی سایز متوسط محسوب می شود نخستین بار در سال 2008 میلادی عرضه شد و به لحاظ ابعاد مابین دو خودروی هیوندای i10 و هیوندای i30 قرار می گیرد. در مقابل کیا پیکانتو نیز با هدف عرضه یک هاچبک ارزان قیمت پا به بازار گذاشت و به لطف طراحی الهام گرفته از محصولات اروپایی به خوبی می تواند با خودروهایی نظیر میتسوبیشی میراژ، سوزوکی سلریو و نیسان میکرا به رقابت بپردازد.
طراحی بدنه
هاچبک ها عمدتا با هدف جذب مشتریان جوان تولید می شوند و به بازاری پر رقابت و متنوع پا می گذارند. بنابراین، ظاهر اسپرت و جذاب یکی از مهمترین معیارها در طراحی این خودروهاست که خوشبختانه در بدنه هیوندای i20 به خوبی مشاهده می شود.
در نمای روبروی هیوندای i20 شاهد چراغ های به اصطلاح عقابی شکل هستیم که با وجود نبود جلوپنجره ای بزرگ در میان آنها باز هم به خوبی توانسته اند چهره ای هجومی به این خودرو ببخشند. جالب آنکه جلوپنجره بزرگ نقطه مشترکی میان اغلب محصولات هیوندای محسوب می شود اما این موضوع در هیوندای i20 به چشم نمی خورد و در عوض سپر این خودرو وظیفه تامین هوای مورد نیاز پیشرانه و ایجاد تعادل در نمای روبرو را برعهده دارد. نمای جانبی هیوندای i20 نیز با وجود سادگی از جلوه مناسبی برخوردار است و به لطف دستگیرههای براق کرومی، آینه بغل های راهنمادار و نوارهای سیاهرنگ پایین درب ها از حالت یکنواختی شده است.
از سوی دیگر، در کیا پیکانتو با وجود زیبایی، سادگی حرف نخست را می زند. این خودرو در نمای روبرو به هیچ وجه چهره خشنی را به نمایش نمی گذارد اما در نمای جانبی چیزی کمتر از هیوندای i20 ندارد.
طراحی داخلی
با نگاهی کوتاه به هیوندای i20 می توان به راحتی دریافت که این خودرو همانند سایر محصولات هیوندای در طراحی داخلی چیزی کم ندارد. داشبورد این خودرو به شکلی برجسته طراحی شده تا نمایشگر لمسی و کلیدهای کنترلی راحت تر در دسترس راننده قرار گیرند. همچنین استفاده از دو رنگ در طراحی داخلی این خودرو نیز به زیبایی کابین آن می افزاید.
در مقابل کیا پیکانتو با وجود برخورداری از مواد با کیفیت، از طراحی داخلی نسبتا ساده تری در مقایسه با هویندای i20 بهره می برد. عدم امکان تنظیم تلسکوپی فرمان، روکش های پارچه ای و نبود نمایشگر لمسی در این خودرو نیز از نقاط ضعف آن محسوب می شود. با این حال طراحان کیا تلاش کرده اند تا با استفاده از نوارهای نقره ای رنگ روی داشبورد و فرمان و امکانات متنوعی نظیر کامپیوتر سفری، سان روف، دکمه استارت-استاپ، سیستم ورود بدون کلید (Keyless)و آینه های برقی تاشو این نقاط ضعف را پوشش دهند.
مشخصات فنی
محصولات هیوندای همواره از پیشرانه های مناسبی برخوردار بوده اند. هیوندای i20 نیز با برخورداری از پیشرانه ای به حجم 1368 سی سی قدرتی معادل 98 اسب بخار و گشتاور 134 نیوتن متر را تولید می کند. این خودرو از گیربکس 4 سرعته اتوماتیک، فرمان برقی و استاندارد آلایندگی یورو 6 بهره می برد. بیشینه سرعت ثبت شده برای هیوندای i20 حدود 170 کیلومتر بر ساعت است. قیمت هیوندای i20 در بازار ایران هم اکنون 96.5 میلیون تومان ارزیابی می شود.
کیا پیکانتو نیز از پیشرانه ای مناسب به حجم 1250 سی سی با قدرت 85 اسب بخار و گشتاور 120 نیوتن متر برخوردار است که نیروی خود را توسط یک گیربکس 4 سرعته اتوماتیک به چرخ ها منتقل می کند. این خودرو نیز از استاندارد آلایندگی یورو 6 بهره می برد و مصرف سوخت مناسب 5.6 لیتر در هر 100 کیلومتر را دارد. قیمت کیا پیکانتو نیز در بازار آزاد نزدیک به 96 میلیون تومان است.
در مجموع می توان گفت که i20 به لحاظ نمای خارجی و طراحی بدنه از زیبایی و امکانات بیشتری در قیاس با کیا پیکانتو برخوردار است. با توجه به اینکه قیمت هیوندای i20 با کیا پیکانتو برابر است به نظر می رسد که این خودرو گزینه مناسبت تری برای خرید باشد.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتوگو با رئیس مرکز پویانمایی صبا مطرح شد
بررسی جامعهشناختی پویش ایران همدل در گفتوگو با عاصمه قاسمی، دکترای جامعهشناسی از دانشگاه ناتینگهام انگلستان
دکتر خجسته، استاد علوم ارتباطات در گفتوگو با «جامجم» مطرح کرد