وزیر کشور گفت: دغدغه اصلی ما در حوادث و بلایای طبیعی کاهش تلفات و جلوگیری از گسترش خسارات احتمالی است.
کد خبر: ۱۱۰۵۸۴۳
حضور به موقع صداوسیما در زلزله تهران / اسکان موقت بزرگترین مشکل زلزله زدگان کرمانشاه

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، عبدالرضا رحمانی فضلی در استودیوی نگاه یک شبکه یک سیما افزود: اولین نگرانی هایی که پس از وقوع یک زمین لرزه پدیدار می شود ترکیدن لوله های گاز و شعله ور شدن آنها و برق گرفتگی است که در زلزله های اخیر کرمانشاه، کرمان و تهران دغدغه خاطر ما شده بود.

او ادامه داد: با کنترل و مدیریت موارد فوق الذکر در زمین لرزه های اخیر توانستیم دامنه حادثه را کنترل و مهار کنیم.

رحمانی فضلی با اشاره به ابعاد وسیع زمین لرزه کرمانشاه گفت: با وجود اینکه هفت شهر با حدود 1900 روستا آسیب جدی دیده بودند، نهاد هایی همچون ارتش، سپاه، هلال احمر و مدیریت بحران کمتر از 30 دقیقه پس از وقوع حادثه در حالت آماده باش درآمدند و صبح روز بعد از اولین زمین لرزه، حدود 54 هواپیما برای امدادرسانی از سوی سازمان هواپیمایی کشور در فرودگاه آماده بودند.

او افزود: با همه اقدامات امدادرسانی که برای زلزله کرمانشاه صورت گرفت ظرف پنج ساعت نخست حضور نیروهای امدادی حوالی ظهر حدود 2700 گمشده از زیر آوار بیرون آورده شد که این حجم از اقدام در ابعاد وسیع حادثه، عملکرد بسیار چشمگیری محسوب می شود.

رحمانی فضلی ادامه داد: در حادثه کرمانشاه 36 بالگرد برای اعزام مصدومین به شهرهای اطراف در حال تردد هوایی بودند. اعزام 90 هزار تخته چادر تا پایان روز اول امدادرسانی از دیگر اقدامات صورت گرفته برای حادثه زمین لرزه کرمانشاه بود.

وزیر کشور حجم چادرهای توزیع شده در کرمانشاه را سه برابر نیاز برآورد شده آن منطقه اعلام کرد و تصریح کرد: وجود مدیریت واحد و هماهنگی دقیق میان دستگاه هاو نهادهای یاری رسان در کرمانشاه از دیگر موارد قابل ملاحظه است و عده ای نمی توانند بگویند چرا سپاه در شهرهای اصلی استان کرمانشاه حضور نداشته است زیرا بر اساس تقسیم وظایف امدادرسانی، ارتش در شهرها و سپاه در روستاها استقرار داشت.

او با اشاره به اینکه بزرگترین مشکل فعلی مردم حادثه دیده کرمانشاه، اسکان موقت است افزود: پیش بینی شده بین 10 تا 12 هزار واحد اسکان موقت یا کانکس باید در محل استقرار یابد، طبق توافق انجام شده با دستگاه های متولی قرار است ظرف 45 روز پس از وقوع زلزله،کانکس های مورد نیاز تحویل داده شود.

رحمانی فضلی گفت: در حال حاضر با گذشت 25 روز از وقوع حادثه،روزانه 400 کانکس تحویل داده شده، ما حتی برای دام های مردم حادثه دیده هم برنامه های جامعی را درنظر گرفته و بودجه لازم را تخصیص داده ایم.

وزیر کشور گفت: در حال حاضر مشکل کلی در بحث آب، برق و گاز نداریم اما ممکن است برخی مناطق به علت نبود تیر برق و یا ترکیدگی لوله های آب هنوز از آب و برق برخوردار نباشند در مورد نوسازی منازل هم هنوز مدت معین دقیقی از سوی پیمانکاران به ما اعلام نشده است اما قطعاً ظرف مدت یکسال آینده مشکل بازسازی و نوسازی منازل حادثه دیدگان هم خواهد شد.

او در مورد زلزله هفته گذشته تهران هم گفت: حضور صدا و سیما به عنوان دستگاه اطلاع رسان، بسیار به موقع بود اما در پخش برخی مصاحبه های زنده کمی غیرحرفه ای عمل کرد چون کارشناسان زمین شناسی در مصاحبه هایشان مصلحت و سیاست اجتماعی کشور را درنظر نمی گرفتند و بی پرده صحبت می کردند از سوی دیگر عموم مردم هم نمی فهمند که فعال شدن گسل های تهران چه معنی می دهد در اینجا بهتر بود صدا و سیما نگاه حرفه ای تری به گزارش هایش می داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها