رنو در ایران اغلب به تولید و عرضه خودروهای اقتصادی و ارزان قیمت شهره است. خودروهایی نظیر تندر 90 و رنو ساندرو که با وجود تمام نقایص خود فروش بالایی دارند و گواه محبوبیت تولیدات این کمپانی در میان مردم ایران هستند. با این حال در بازار ایران سدان های گران قیمت تری از این شرکت نظیر رنو تلیسمان و رنو فلوئنس نیز از فروش خوبی برخوردارند.
کد خبر: ۱۱۰۵۶۵۰
نگاهی کوتاه به شاسی بلندهای رنو در بازار ایران

در کنار موارد فوق رنو سال هاست که در زمینه تولید کراس اوورها فعالیت می کند و موفقیت های جالب توجهی را هم کسب کرده است. با توجه به علاقه مردم ایران به خودروهای شاسی بلند شرکت هایی نظیر ایران خودرو و نگین خودرو اقدام به مونتاژ و واردات محصولات رنو به کشور کرده اند که خوشبختانه همانند تولیدات ارزان قیمت این شرکت با استقبال خوبی مواجه شده اند. با این وصف، تصمیم گرفتیم تا نگاهی کوتاه به کراس اوورهای رنو در بازار ایران داشته باشیم.

رنو کپچر

رنو کپچر یکی از موفق ترین محصولات رنو در بازار ایران محسوب می شود که پس از برجام توسط ایران خودرو در داخل مونتاژ شد. این خودرو که نخستین بار در سال 2013 در نمایشگاه ژنو رونمایی شد به دلیل طراحی زیبا و قیمت مناسب مورد توجه بسیاری از کشورها نظیر روسیه، اسپانیا، برزیل و ایران قرار گرفت.

رنو کپچر از پلتفرم مشترکی با نیسان جوک و رنو کلیو برخوردار است. در نمای بدنه این خودرو از طراحی جذاب دو رنگ استفاده شده و چندان ایراد خاصی در فرم کلی آن مشاهده نمی شود. در واقع طراحان به خوبی توانسته اند بدون ایجاد خطوط فانتزی و اغراق آمیز، حالتی حجیم و عضلانی در این خودرو پدید آورند. در طراحی داخلی رنو کپچر همانند نمای بیرونی آن از طراحی دو رنگ بهره گرفته شده است، با این حال باید اعتراف کرد که نمای اتاقک این خودرو به جذابیت طراحی بدنه آن نیست. در هر حال مهندسان رنو توانسته اند با وجود ابعاد کوچک کپچر فضای مناسبی برای نشستن و قرار گرفتن سر سرنشینان جلو و عقب فراهم کنند. جالب آنکه صندلی های عقب رنو کپچر نیز قابلیت جابجایی دارند و در نتیجه فضای بار این خودرو از 377 تا 455 لیتر متغیر است.

رنو کپچر در ایران با پیشرانه ای 1.2 لیتری و گیربکس 6 سرعته اتوماتیک دو کلاچه عرضه می شود. این موتور 16 سوپاپ قادر به تولید 120 اسب بخار قدرت و 190 نیوتن متر گشتاور است. بیشینه سرعت ثبت شده برای کپچر تولید شده در ایران 192 کیلومتر بر ساعت و شتاب صفر تا 100 آن نیز 10.9 ثانیه است. هم اکنون قیمت رنو کپچر مدل 2017 در بازار ایران 120 میلیون تومان است.

رنو کولیوس

رنو کولیوس نخستین بار در نمایشگاه خودرو ژنو سال 2000 میلادی در قالب یک طرح مفهومی معرفی شد. با این وجود تولید انبوه و عرضه این خودرو به بازار جهانی نزدیک به 7 سال به درازا کشید تا در سال 2007 نسل اول رنو کولیوس با قیمت و امکانات جذاب فروش قابل توجهی را در کشورهای غیر اروپایی تجربه کند. در واقع عدم موفقیت محصولات رنو در بازار اروپا چندان جای تعجب ندارد و ظاهرا مدیران این کمپانی دیگر این موضوع پرتکرار را به منزله شکست تلقی نمی کنند و تمرکز خود را به بازار کشورهای غیراروپایی معطوف کرده اند. اگرچه نسل اول رنو کولیوس در ایران چندان مورد استقبال واقع نشد، اما نسل جدید این کراس اوور با امکانات متعدد قابلیت رقابت با محصولات آسیایی را پیدا کرده و در بسیاری از کشورها نظیر استرالیا، چین، کره جنوبی و روسیه به فروش می رسد.

طراحی بدنه رنو کولیوس نسبت به نسخه پیشین کاملا متفاوت است و به لطف ادغام کمپانی رنو و نیسان، پلتفرم این خودرو بر اساس نیسان ایکس تریل طراحی شده است. همچنین به دلیل افزایش ابعاد این خودرو در طول و عرض و ارتفاع شاهد خودرویی با ابهت بیشتر و ظاهری عضلانی تر هستیم که در نمای روبرو با چراغ هایی کشیده و هماهنگ با چلوپنجره چهره ای خشن را به نمایش می گذارد.

این خودرو 7 نفره از سه ردیف صندلی، فناوری های ایمنی جدیدی و سیستم دو دیفرانسیل هوشمند بهره می برد. پیشرانه نصب شده بر روی رنو کولیوس از نوع 4 سیلندر 2.5 لیتری است که 171 اسب بخار قدرت و 233 نیوتن متر گشتاور تولید می کند. این خودرو از مصرف سوخت ترکیبی 8.3 لیتر، شتاب صفر تا صد 9.8 ثانیه و بیشینه سرعت 200 کیلومتر بر ساعت برخوردار است. قیمت رنو کولیوس 2017 که توسط شرکت نگین خودرو وارد می شود حدود 273 میلیون تومان است.

رنو داستر

یکی دیگر از محصولات رنو که توسط شرکت نگین خودرو به ایران وارد می شود رنو داستر نام دارد. این خودرو در سال 2011 میلادی به بازار معرفی شد و در حال حاضر با توجه به قیمت مناسب خود (114 میلیون تومان) رقیبی سرسخت برای خودروهای شرق آسیا محسوب می شود. برخلاف بسیاری از شاسی بلندهای موجود در بازار ایران که فاقد قابلیت های لازم برای آفرود هستند، رنو داستر جزو معدود گزینه های بازار ایران است که علاوه بر قابلیت های شهری برای آفرود نیز خودروی مناسبی است.

این خودرو به پیشرانه ای 2 لیتری با 135 اسب بخار قدرت و 195 نیوتن متر گشتاور مجهز شده است که نیروی خود را از طریق یک گیربکس 4 سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک به چهار چرخ خودرو منتقل می کند. رنو داستر ۲۰۱۷ در حالت دو دیفرانسیل به شما این امکان را می دهد که قدرت موتور را به چرخ های جلو، چهار چرخ به طور اتوماتیک و چهار چرخ به صورت ثابت منتقل کنید. در واقع می توان گفت که داستر تنها کراس اوور کمتر از 150 میلیون مجهز به این قابلیت است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها