میقان آتش گرفت؛ خان میرزا خودسوزی کرد

این روزها که هوای آلوده و پردود، نفس کشیدن را برای ما سخت کرده، حال طبیعت هم دست کمی از حال خراب مردم این سرزمین ندارد؛ نمونه اش اوضاع غمبار و نگران‌کننده دو تالاب کشور؛ یکی میقان در مرکزی و دیگری خان میرزا در چهارمحال و بختیاری که اولی از روز گذشته آتش به دامانش افتاده و گر گرفته است و دومی از تشنگی دچار خودسوزی شده است.
کد خبر: ۱۱۰۵۳۲۱

به گزارش خبرگزاری‌ها، شهر اراک درحالی از آلودگی مداوم هوا بویژه در چند روز اخیر به سرفه افتاده، که از صبح روز گذشته تالاب بزرگ میقان در مجاورت این شهر نیز شروع به سوختن کرد تا هم هوای شهر آلوده‌تر شود و هم این تالاب بی‌رمق، بی‌جان‌تر شود و به تخریب و نابودی نزدیک‌تر.

رضا میرزایی، معاون اداره کل محیط‌زیست استان مرکزی با اشاره به آغاز آتش‌سوزی میقان از صبح روز گذشته که وزش باد، خشک بودن و تراکم نیزار هم به گسترش آن دامن زده، گفت: آتش گرفتن این تالاب غلظت آلاینده‌ها را افزایش داده و هوای شهر را به وضعیت ناسالم رسانده است.

وی همچنین از تلاش نیروهای محیط‌زیست، منابع طبیعی و آتش‌نشانی برای خاموش کردن آتش گفت و در عین حال اضافه کرد: به دلیل باتلاقی بودن محل، امکان تردد و نزدیک شدن به آتش و خاموش کردن آن بویژه با ماشین‌های آتش‌نشانی وجود ندارد و تنها راه خاموش کردن آتش استفاده از هواپیمای اطفای حریق است که درخصوص آن اقدام شده است.

معاون پایش و نظارت اداره کل محیط‌زیست استان مرکزی یادآور شد که حدود 50 هکتار از این تالاب و علفزارهایش طعمه حریق شده است، اما خوشبختانه آتش به محل زیست پرندگان مهاجر نرسیده و این پرندگان آسیبی ندیده‌اند و در منطقه نیزار نیز گونه‌های زیستی اندکی وجود دارند.

خبرها حاکی است، آتش‌سوزی میقان در آخرین ساعات روز گذشته مهار شد.

خودسوزی تالاب خان‌میرزا

شرایط تالاب خان میرزا در استان چهارمحال و بختیاری، اما کمی پیچیده‌تر است. این تالاب از فرط تشنگی و خشکیدگی به مرحله خودسوزی رسیده؛ اتفاقی نادر که آخرین فریاد و هشدار طبیعت برای پیشگیری از فرونشست زمین و بیابان‌زایی است.

هومان خاکپور، عضو شبکه تشکل‌های محیط‌زیست و منابع طبیعی استان چهارمحال و بختیاری دراین باره به مهر گفت: خودسوزی تالاب پدیده‌ای نادر و جزو معدود آتش‌سوزی‌هایی است که انسان به صورت مستقیم نقشی در آن ندارد.

وی با اشاره به این‌که عامل خودسوزی خان‌میرزا توسعه کشاورزی در منطقه و استفاده بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی و حقابه تالاب است هشدار داد که خودسوزی این تالاب شاید آخرین اعتراض یا آخرین فریادش به رفتارهای ما در مدیریت تالاب یا برخورد ما با محیط‌های تالابی باشد، زیرا پس از آن فرونشست زمین و بیابان‌زایی اتفاق می‌افتد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها