یلدا مهم‌ترین جشن ایرانی زمستانی است و همه خانواده‌ها تلاش می‌کنند به بهترین نحو برای بلندترین شب سال آماده شوند.
کد خبر: ۱۱۰۳۳۱۳

غذاها و خوراکی‌های این شب طولانی، با سایر خوراکی‌های قرمز رنگ گره خورده است. این هفته، روش تهیه چند دسر برای شب یلدا را با هم می‌آموزیم.

پاناکوتا و ژله انار

پانا کوتا Panna cotta پودینگ ساده‌ای است که با لبنیات غلیظ‌شده با ژلاتین درست می‌شود. این دسر به آشپزی ایتالیایی تعلق دارد. کلمه پاناکوتا به ایتالیایی یعنی خامه پخته شده، در گذشته این دسر را با خامه غلیظ درست می‌کرده‌اند، اما امروز در اغلب سوپرمارکت‌ها به‌صورت آماده فروخته می‌شود.

مواد لازم برای 4 نفر:

دانه‌های انار: یک لیوان / شیر: یک لیوان/ عسل: 2 قاشق غذاخوری/ خامه صبحانه: 400 گرم / پودر ژلاتین: 2 قاشق غذاخوری / ژله انار: 2 بسته / چوب دارچین: یک تکه کوچک / آب جوش: 2 لیوان

ژلاتین را در شیر بریزید و کنار بگذارید تا ژلاتین داخل شیر حل شود. خامه و عسل را داخل کاسه‌ای بریزید و روی بخار آب قرار دهید، خامه را هم بزنید تا بپزد ، چوب دارچین را نیز اضافه کنید، وقتی خامه داغ شد و احساس کردید ممکن است به جوش بیاید، مخلوط شیر و ژلاتین را اضافه کنید، سریع مواد را مخلوط کنید و از روی حرارت بخار بردارید. مواظب باشید خامه نجوشد و در انتها چوب دارچین را خارج کنید. لیوان‌های دسر را به‌صورت کج در یخچال قرار دهید. پاناکوتا را تا نیمه در لیوان‌ها بریزید و داخل یخچال قرار دهید تا بسته شود. دو بسته پودر ژله انار را در دو لیوان آب جوش حل کنید و هم بزنید تا مایع شفاف شود. بعد دو لیوان آب سرد به آن اضافه کنید، لیوان‌های پاناکوتا که بسته شده‌اند را از یخچال خارج کنید و به آرامی ژله انار را روی آنها بریزید، چند دانه انار داخل هر لیوان بریزید سپس داخل یخچال قرار دهید تا کاملا بسته و سرد شوند. پس از این‌که دسر آماده شد از یخچال خارج کنید، روی هر لیوان چند دانه انار برای تزئین قرار دهید و سرو کنید.

کرم لبو

کرم لبو یک کرم بسیار خوش طعم و خوش رنگ زمستانی است که تهیه آن رنگ زیبایی به سفره شب یلدایتان می‌بخشد.

مواد لازم برای 4 نفر:

لبو: 300 گرم / شیر: 300 میلی‌لیتر / پنیر لبنه: 300 گرم / خامه صبحانه: صدگرم / وانیل: یک‌سوم قاشق چایخوری / زرده تخم‌مرغ: 4عدد / شکر: 150 گرم / آرد: 3 قاشق غذاخوری / پودر ژلاتین: 2 قاشق غذاخوری / آب سرد: 125 میلی‌لیتر

زرده‌های تخم‌مرغ را همراه شکر، آرد و وانیل با همزن برقی هم بزنید تا مایه یکدستی حاصل شود. شیر را به مواد اضافه کرده و همه مواد را روی شعله ملایم بگذارید و آن‌قدر هم بزنید تا کرم غلظت پیدا کرده و یکدست شود. پس از برداشتن از روی حرارت خامه را با مایه مخلوط کنید و کنار بگذارید تا خنک شود. لبوی کاملا پخته‌تان را رنده ریز کرده و با پنیر و پودر هل مخلوط کنید. ژلاتین را روی آب سرد پاشیده، روی بخار آب قرار می‌دهید تا ذوب و یکدست شود. تمام مواد را با هم مخلوط کرده و داخل قالب بریزید. پس از شش ساعت که کرم را در یخچال قرار داده تا کاملا خودش را بگیرد، از داخل قالب خارج می‌کنید. از تکه‌ای لبو یا لیموترش تازه برای تزئین کرم لبویتان استفاده کنید.

گراتینای هندوانه

گراتینا یک دسر ایتالیایی است که یک بافت نیمه یخی و کریستالی دارد. هندوانه هم که جزو جدا‌نشدنی شب یلداست. می‌توانید از این دسر هم برای شب یلدا استفاده کنید.

مواد لازم برای 4 نفر:

هندوانه: 3 پیمانه / آبلیموی تازه: 2 قاشق سوپخوری / آب انار: یک قاشق سوپخوری / شکر: یک‌سوم پیمانه / آب: یک‌سوم پیمانه

آب و شکر را با هم ترکیب کرده تا شکر کاملا حل شود، سپس روی شعله ملایم بگذارید. کمی که جوشید، کنار بگذارید تا خنک شود. هندوانه را در مخلوط‌کن ریخته و میکس کنید. آبلیموی تازه و آب انار را اضافه کرده و آن را از صافی رد کنید. مایع آماده شده را در ظرفی بریزید و شربتی که در ابتدا آماده کردید را به آن اضافه کنید و کاملا هم بزنید تا یکدست شود. سپس در ظرف را بگذارید و آن را به مدت یک و نیم ساعت در فریزر قرار دهید. تقریبا تا زمانی که در مایع حالت یخ‌زدگی ایجاد شود اجازه دهید در فریزر بماند. بعد آن را بیرون آورده و با چنگال مخلوط کنید تا تکه‌های یخ خرد شود و تا سه‌ساعت هر نیم‌ساعت یک‌بار ظرف را از فریزر در آورده و این‌کار را انجام دهید تا به حالت تگری و کریستالی برسد. هنگام سرو از تکه کوچکی هندوانه با پوست برای تزئین استفاده کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها