یادداشت

آینده نرخ ارز

چند ماهی است که نرخ ارز روبه صعود است و اکنون در پایه 4200 تومان قرار دارد. این قیمت از پایه 3600 تومان تا 3700 تومان رشد خود را آغاز کرد و بانک مرکزی نیز تلاش کرد تا با افزایش آن مقابله کند. سه‌شنبه هفته گذشته آخرین جلسه شورای پول و اعتبار تشکیل شد که در آن آقای ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی گزارشی مبنی بر روند رشد نرخ ارز ارائه کرد. بر اساس نمودارهای نمایش داده شده در این جلسه، وی تصریح کرد که رشد نرخ ارز امسال با توجه به قیمت آن در سال‌های 94 و 95 طبیعی بوده و نگران‌کننده نیست.
کد خبر: ۱۱۰۳۰۳۷

در حالی که آقای نوبخت می‌گوید بانک مرکزی ارز زیادی برای مقابله با گرانی آن در بازار در اختیار ندارد، آقای سیف معتقد است روند بازار طبیعی بوده و نگران قیمت ارز در ماه‌های آتی نیستند. به نظر بنده و با توجه به بررسی‌های صورت گرفته روند رشد قیمت در طول ماه‌های گذشته بیشتر از حد متعارف بوده است. تزریق ارز توسط بانک مرکزی در بازار رابطه مستقیمی با نرخ آن دارد و روند رشد قیمت نشان می‌دهد که بانک مرکزی ارز زیادی در اختیار ندارد.

روند روبه رشد نرخ ارز در ماه‌های گذشته نشان می‌دهد که دوباره افزایش قیمت ارز را در آینده شاهد خواهیم بود که این گرانی دلایلی چون تقاضا برای سفرهای خارجی در زمان سال نو میلادی و نوروز و همچنین تسویه حساب شرکت‌های بین‌المللی دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که گرانی نرخ ارز در آینده با سرعت و شتاب بیشتری همراه باشد و از آنجایی که بانک مرکزی ارز زیادی برای تزریق در بازار در اختیار ندارد، قدرت کنترل این بازار را نخواهد داشت. درباره میزان ارزی که بانک مرکزی در اختیار دارد برخی عنوان می‌کنند که به دلیل تحریم‌های بانکی هنوز ارز زیادی وارد کشور نشده است که در این باره مسئولان بانک مرکزی باید پاسخگو باشند اما شواهد نشان می‌دهد گرانی ارز در ماه‌های آتی با سرعت بیشتری نسبت به گذشته ادامه خواهد داشت و این موضوع حتمی است.

بهمن عبداللهی

عضو شورای پول و اعتبار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها