ابزارهایی برای مدیریت مصرف اینترنت موبایل

کنتورِ نت

«تازه بسته‌ جدید خریده بودم!»، «نمی‌دونم کدوم اپ این‌قدر نت مصرف می‌کنه!»، این جملات و جملاتی از این دست را به وفور در مکالماتمان می‌گوییم و می‌شنویم. البته فقط ما نیستیم؛ بحث مدیریت مصرف اینترنت موبایل به دلیل گران‌تر بودن آن در مقابل اینترنت ثابت، برای بیشتر کاربران دنیا مقوله‌ای جدی و مهم است.
کد خبر: ۱۱۰۰۶۵۷

پیشتر راهکارهای کنترل مصرف اینترنت همراه را به‌طور کلی مطرح کرده بودیم. در این مطلب چند نمونه از بهترین نرم‌افزارها را برای مدیریت میزان مصرف اینترنت روی تلفن همراه معرفی می‌کنیم تا به کمک آنها با خیال راحت‌تری از اینترنت‌های نسل جدید استفاده کنید.

اگر به دنبال نرم‌افزاری جامع و در عین حال ساده برای مشاهده و مدیریت مصرف اینترنت می‌گردید، My Data Manager یکی از بهترین گزینه‌ها در این زمینه است. یکی از نقاط قوت این نرم‌افزار آن است که به اینترنت موبایل محدود نبوده و با استفاده از آن می‌توانید میزان مصرف را در وای‌فای یا رومینگ هم بررسی و کنترل کنید. محیط My Data Manager سرراست و بدون اضافات طراحی شده که برای هر سطحی از کاربران مناسب است. در قسمت خلاصه‌ (Summary) می‌توانید کلیت میزان مصرف‌تان را در یک روز یا در ماه مشاهده کنید و این‌که چه اپ‌هایی بتازگی بیشترین میزان مصرف را داشته‌اند. میزان مصرف وای‌فای و موبایل را در اعلان برنامه نیز می‌توانید به‌طور مداوم رصد کنید. این برنامه حتی قابلیت پیش‌بینی مصرف آینده را هم دارد که به شما نشان می‌دهد با وضعیت مصرف کنونی، در آینده احتمالا چه میزان اینترنت استفاده خواهید کرد! در بخش تاریخچه‌ (History)، مقدار مصرف براساس ساعات شبانه‌روز و روزهای مختلف نمایش داده می‌شود. اگر می‌خواهید اینترنت مصرف‌شده به تفکیک اپ‌ها را داشته باشید، کافی است به قسمت اپ‌ها (Apps) بروید تا این اطلاعات را به‌صورت نمودار دایره‌ای یا براساس فهرست اپ‌ها مشاهده کنید. علاوه بر این موارد، My Data Manager به شما امکان می‌دهد با تنظیم دو آلارم یا آلارم روزانه، از رسیدن میزان مصرف به سقف دلخواه‌تان مطلع شوید. البته نبود قابلیت قطع اینترنت هنگام رسیدن به سقف مصرف شاید از تنها نقاط ضعف این برنامه به شمار آید. این نرم‌افزار برای هر دو سیستم‌‌عامل اندروید و آی‌او‌اس به‌صورت رایگان عرضه شده که از لینک‌های زیر می‌توانید آن‌ را دانلود کنید:

Android: http://bit.ly/2jFR6aW

iOS: http://apple.co/2A0GwWP

سیم شیشه‌ای

نرم‌افزار Glasswire شاید به شهرت بعضی برنامه‌های دیگر نباشد، ولی کافی است بار اول آن را باز کنید تا دیگر از هیچ نرم‌افزار دیگری در این زمینه استفاده نکنید!

نخستین چیزی که Glasswire به رخ می‌کشد، محیط کاربری بسیار زیبای آن است که شاید به جرأت بتوان گفت یکی از بهترین محیط‌های نرم‌افزاری در اندروید به شمار می‌آید! البته این محیط جذاب به‌طور کامل در خدمت کاربری تمیز برنامه است. در صفحه‌ اصلی Glasswire می‌توانید به‌صورت دقیق و لحظه‌ای میزان مصرف اینترنت‌تان را بر اساس زمان یا برنامه مشاهده کنید. یکی از نکات بسیار مفید این برنامه تفکیک میزان دانلود و آپلود و همچنین نمایش سرعت لحظه‌ای است. با این قابلیت حتی می‌توانید ببینید هر برنامه چقدر آپلود و دانلود داشته است. حتی اگر دیگر امکانات این برنامه را هم کنار بگذاریم، همین نمودار مصرف اینترنت در این صفحه به کل برنامه می‌ارزد!

در قسمت مصرف (Usage) همان‌طور که از نامش مشخص است، اینترنت استفاده‌شده در روز، هفته، ماه یا سال نمایش داده می‌شود. اینجا نیز فهرست اپ‌ها به ترتیب میزان مصرف قابل مشاهده است. Glasswire مانند دیگر برنامه‌های مشابه، امکان محاسبه‌ مصرف اینترنت موبایل و وای‌فای را به‌طور مجزا دارد و به کمک آلارم‌های آن می‌توانید مصرف‌تان را کنترل کنید. یکی از قابلیت‌های خاص این نرم‌افزار این است که می‌توانید برنامه‌هایی را که ترافیک رایگان دارند از مصرف ماهانه مستثنی کنید تا آمار و آلارم‌های دقیق‌تری داشته باشید. این نرم‌افزار را می‌توانید به‌صورت رایگان برای اندروید دانلود و استفاده کنید:

http://bit.ly/2BB1N6B

بررسی حرفه‌ای مصرف

آنهایی که گوشی‌ آیفون دارند و می‌خواهند روی میزان مصرف اینترنت‌شان کنترل داشته باشند، حتما Advanced Data Usage Tracker را امتحان کنند. این نرم‌افزار یکی از بهترین برنامه‌های رایگان در این زمینه برای iOS به حساب می‌آید. ADUT محیط کلاسیک و کاربرپسندی دارد و تقریبا تمام امکاناتی که از یک مدیر مصرف انتظار دارید در آن تعبیه شده است. امکاناتی همچون نمایش نمودار مصرف در بازه‌های زمانی روزانه، هفتگی و ماهانه، کنترل میزان مصرف در سه حالت شبکه‌ موبایل، وای‌فای و رومینگ، مشاهده‌ مصرف لحظه‌ای در قسمت اعلان‌های سیستم‌عامل و تاریخچه‌ میزان استفاده از اینترنت.

در ADUT همچنین می‌توانید سرعت دقیق اینترنت‌تان را بسنجید و به کمک تنظیم آلارم برای سقف مصرف، از رسیدن به حد خاصی از مصرف خبردار شوید. ADUT مانند نرم‌افزار My Data Manager امکان پیش‌بینی میزان مصرف آینده را هم دارد!

در کنار این‌ها، این نرم‌افزار چند قابلیت جالب نیز ارائه می‌کند که آن را از دیگر برنامه‌ها مجزا می‌کند. در قسمت نقشه می‌توانید میزان مصرف را در اطرافتان مشاهده کنید. (حالا این‌که چقدر این قابلیت در ایران جواب می‌دهد یا اصلا چقدر کاربردی است، بماند!) به علاوه، ADUT یک اپ هم برای ساعت اپل عرضه کرده که به شما امکان می‌دهد آمار مصرف را روی ساعتتان بررسی کنید.

لینک دانلود این نرم‌افزار از اپ استور:

apple.co/2AqVcvn

قطع نت

علاوه بر مشاهده و کنترل میزان مصرف داده که توسط نرم‌افزارهای معرفی‌شده در متن قابل انجام است، گاهی کاربران می‌خواهند بنا به شرایطی، اتصال به اینترنت موبایل به‌طور خودکار برای ساعاتی مشخص خاموش شود. به هر حال بد نیست برای یک ساعت هم که شده در روز به خودمان استراحت بدیم و از هیاهوی دنیای مجازی دور شویم. اگر بخواهید این قطع شدن براساس میزان حجم مصرفی اتفاق بیفتد، اندروید در داخل خود این امکان را تعبیه کرده است. برای انجام این کار از تنظیمات اصلی گوشی‌ به قسمت مصرف داده (Data Usage) بروید و روی مصرف داده‌ اینترنت موبایل (Mobile data usage) بزنید. سپس، در تنظیمات این بخش، گزینه‌ اعمال محدودیت مصرف داده (Apply data usage limit) را فعال کنید (اسامی این تنظیمات ممکن است در مدل‌های مختلف گوشی‌ها متفاوت باشد). حال با فعال بودن این گزینه می‌توانید سقف مصرفی را که می‌خواهید وارد کنید. هنگامی که مصرف اینترنت شما از این مقدار بگذرد، اندروید به‌طور خودکار اینترنت داده را قطع می‌کند تا مصرف بیش از این نشود. در حالت دیگر، اگر بخواهید اینترنت همراه را نه براساس حجم که به‌صورت زمانی خاموش و روشن کنید، باید بگوییم کارتان کمی سخت می‌شود. این عملکرد را می‌توانید به کمک نرم‌افزارهای خودکارسازی مانند Automate یا Tasker داشته باشید، اما مساله اینجاست که گوگل دسترسی به این قابلیت را از اندروید نسخه‌ 5 به بعد برای نرم‌افزارها بسته است! بنابراین تنها در حالتی می‌توانید به کمک این گونه نرم‌افزارها خاموش/ روشن کردن اینترنت داده را زمان‌بندی کنید که یا نسخه‌ اندرویدتان پایین‌تر از 5 باشد یا گوشی‌تان روت شده باشد.

محمود صادقی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها